קהילת עלומים זוכרת: טקס זיכרון לעובדים הזרים שנרצחו ב-7 באוקטובר 

בטקס מיוחד שהתקיים לציון שנה לטבח ה-7 באוקטובר 2023, חברי קיבוץ עלומים והמכללה האקדמית חמדת הרכינו ראש לזכרם של הפועלים הזרים שנרצחו בקיבוץ האירוע נערך באופן סימולטני עם נציגויות משרד החוץ בתאילנד ונפאל. "גורלכם נקשר בגורלנו, והרוע והאכזריות גדעו את התקוות והמסע לעתיד טוב יותר"

במלאות שנה לאירועי הטבח ביישובי הנגב המערבי ועוטף עזה בשמחת תורה, נערך בקיבוץ עלומים טקס זיכרון מרגש לזכרם של 22 קורבנות, אזרחי תאילנד ונפאל, שעבדו בקיבוץ ונרצחו במתקפת הפתע של מחבלי החמאס. בטקס, יוזמה משותפת של קיבוץ עלומים והמכללה האקדמית חמדת בשדות נגב, לקחו חלק עשרות משפחות מהקיבוץ וכן בני משפחות הנרצחים מתאילנד ומנפאל שהשתתפו אף הן באמצעות הזום. הכנס התקיים במעמד ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן ובהשתתפות נציגים ממשרד החוץ בהם שגריר ישראל בנפאל שמואל בס, ראש מינהלת משתלמים זרים בחקלאות תמר ירדן, ומנהלת מחלקת דרום-מזרח אסיה מיכל וילר-טל.

במקביל לאירוע, התקיים טקס משותף בשגרירות ישראל בבנגקוק, בירת תאילנד, אליו הגיעו כמה מבני משפחות הנרצחים התאילנדים. מי שליווה את המשפחות בבנגקוק הם שני חברי הקיבוץ גלעד הונוולד וסטנלי קיי. בבוקר ה-7 באוקטובר הונוולד חבר לכיתת הכוננות וחילץ פצועים כשהוא משתמש בנשק של חברו שנפצע. בשנה האחרונה סטנלי קיי מלווה באופן צמוד את הניצולים, שחלקם חזרו לעבוד בעלומים, ואת משפחות הנרצחים.

הודות לתושייה ולגבורה של חברי כיתת הכוננות של עלומים, וכן צבר אירועים שקרו בסמוך לגדר הקיבוץ באותו הבוקר, קהילת עלומים הייתה לאחת היחידות מבין קהילות היישובים והקיבוצים בעוטף עזה שלא חוו אובדן של אחד מחבריה באירועי הטבח ה-7 באוקטובר אשתקד. עם זאת, עם פלישתם של מחבלי חמאס, נרצחו עשרה אזרחים נפאליים ו-12 אזרחים תאילנדים ששהו בשטחים החקלאיים ובמגוריהם בקיבוץ.

הטקס נפתח בהדלקת נרות זיכרון לזכר הקורבנות על-ידי ילדי חטיבת הביניים של הקיבוץ, בשילוב הקרנת תמונותיהם והקראת שמות הנרצחים. כמו כן, הוקראה תפילת ה"יזכור" בעברית ובתאית, בנוסח מיוחד שחיבר רב הקיבוץ הרב עמית קולא.

"עם ישראל חזר לארצו אחרי כמעט אלפיים שנות גלות וחוללנו נס בפינה צדדית של המזרח התיכון", ציין הרב קולא. "החקלאות הישראלית, למרות התנאים הלא פשוטים, היא דוגמא ומופת בעולם ואתם באתם להיות שותפים יחד איתנו בפלא הזה, לבנות ולהיבנות, ולהיות חלק בלתי נפרד מעבודת האדמה, כמאמר הנביא ישעיה: "וְעָמְדוּ זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם וּבְנֵי נֵכָר אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם".

ראש מועצת שדות נגב תמיר עידאן ציין בדבריו: "התכנסנו היום כדי לזכור, להתאבל ולכבד את זכרם של אחינו שקשרו את גורלם בגורלנו ונטבחו כאן באכזריות. נרקמה כאן ברית דמים אמיתית, חזקה ואיתנה. משפחות שלמות נקטעו, חיים שלמים נגדעו באיבם וקהילות התפוררו. זה המחיר הכבד שאנחנו משלמים על האדמה האהובה שלנו. הטרגדיה הזו חידדה את העובדה שהרוע לא מבחין בין דת, גזע ולאום. אנו מתחייבים היום לחזק את הברית ואת הקשר עם מדינות תאילנד ונפאל. נתפלל יחד לצלחתם של חיילנו, לרפואתם של כל הפצועים ולחזרתם של כל החטופות והחטופים הבייתה במהרה".

בין הנרצחים הזרים נמנים עשרה סטודנטים נפאליים שהגיעו לישראל במטרה ללמוד ולעבוד בחקלאות כחלק מתוכנית לימודים של המכללה האקדמית חמדת. כמדי שנה מגיעים ללמוד במכללה כ-200 סטודנטים ממדינות אסיה במסגרת שיתוף פעולה עם מדינת ישראל על מנת להקנות להם ידע וכלים בחקלאות מתקדמת. נשיא האקדמית חמדת הפרופ' חיים שקד שיתף את הקהל במסעו לנפאל בחודש יולי האחרון, בביקורו אצל משפחות הסטודנטים שנפגעו בטבח, בהן גם משפחתו של החטוף ביפין ג'ושי שעדיין מוחזק בשבי החמאס בעזה.

ב-7 באוקטובר ביפין וחבריו נמלטו לתוך מיגונית שסמוכה למגורים שלהם. לאחר זמן קצר הגיעו מחבלים אל המיגונית והשליכו פנימה רימון. ביפין פעל בגבורה והציל כמה מחבריו כשהשליך את הרימון להתפוצץ הרחק מהם, אך הרימון השני כבר התפוצץ בקרבתם ופצע קשה כמה מהסטודנטים. כעבור זמן מה חזרו המחבלים שוב, הורו לביפין לבוא איתם לעזה וירו בסטודנטים האחרים.

"ראיתי את העצב והכאב העמוק על פניהם של המשפחות, שעד אותו בוקר נורא, הן היו מלאות תקווה וגאווה בבנים שלהם שהחלו מסע לעתיד טוב יותר עבורם ועבור משפחתם כאן בישראל", ציין שקד. "בשנה האחרונה האקדמית חמדת מקיימת שלל פעילויות, מחוות ואירועים להנצחתם של עשרת הנרצחים, פועלת להעלאת המודעות לשחרורו של ביפין ומלווה באופן צמוד ארבעה סטודנטים נפאליים שנפצעו בטבח ונמצאים בישראל בשיקום".

אחד מהסטודנטים הללו, שאף השתתף בטקס, הוא בירנדרה צ'אודהארי. לאחר שחרורו מבית החולים הוא שב לביתו בנפאל וניסה לעכל מרחוק את מה שארע לו. לפני כחודש, בצעד אמיץ, הוא החליט לשוב לישראל ולהשתקע בעוטף עזה בשנים הקרובות כדי ללמוד ולעבוד בחקלאות.

שרית אוקון, חברת הקיבוץ, נשאה בטקס דברי נחמה בשם קהילת עלומים. "באותה מתקפה אכזרית, מחבלי החמאס לא הבדילו בין דת לדת, בין דם לדם ובין גר למהגר. הם היו מלאי שנאה וחסרי צלם אנוש. על אף שרבים מאיתנו לא הכירו אותם לעומק ולא ידענו להגות נכון את שמותיהם, תמיד נהנינו לחלוף על פניהם ברחבי הקיבוץ, לשמוע אותם אומרים "שלום" ו"בוקר טוב" בעברית ובצליל חדש. מי דמיין שהחלום החקלאי הזה יהפוך לסיוט מתמשך. אחינו מתאילנד ונפאל באו לכאן כדי לעבוד, ליצור ולרכוש ידע, והפכו לשותפים ואנשי מעשה. יחד הצמחנו את אדמת המדבר יחד נקשרנו בברית דמים".

במהלך הטקס התייחדו המשתתפים עם זכרם של בני הקיבוץ שנפלו ב-7 באוקטובר 2023 ובמהלך מלחמת 'חרבות ברזל'. סרן ניתאי עמאר ז"ל; שחף ברגשטיין ז"ל, חבר כיתת הכוננות של קיבוץ כפר עזה; סטיבי מרכוס ז"ל, האחראי על הרפת בקיבוץ, שנפטר מדום לב במהלך המלחמה; ורס"ר אוריה מש ז"ל. דוד, אביו של אוריה, נשא קדיש במהלך הטקס שהסתיים בשירת התקווה ובהשמעת המנון הלאומי של תאילנד ונפאל.

 

◼️ לקבוצת חדשות חינוך ואקדמיה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת מועצות אזוריות ומקומיות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: מיכאל אפריאט

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן