סימנים ותסמינים מוקדמים של אלצהיימר ודמנציה שחיוני להכיר

דמנציה היא מחלה הפוגעת בתפקוד ומובילה לירידה בזיכרון וביכולות המנטליות. המחלה נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בגברים

על פי התחזית בארץ ובעולם, עד שנת 2050, מספר החולים בדמנציה ישלש את עצמו. אלצהיימר היא הסיבה העיקרית לדמנציה ומובילה מבחינת השכיחות, אך לעיתים יכולות להיות לה סיבות נוספות.

זיהוי הסימנים והתסמינים חיוני לאבחון מוקדם באמצעות פניה להמשך בירור רפואי אשר יכול לכלול מאפשר קבלת החלטות בשלב בו הן יכולות להיות אפקטיביות.

 

 

הנה כמה סימנים ותסמינים של אלצהיימר ודמנציה שאולי את חלקם לא הכרתם:

 

אובדן זיכרון המשבש את חיי היומיום: לא מדובר רק בשכחה מזדמנת, אלא בפערים משמעותיים בזיכרון המשפיעים על הפעילויות היומיומיות. למשל מידע שנלמד לאחרונה או תאריכים ואירועים חשובים, שאילת אותן שאלות שוב ושוב, וצורך להסתמך על בני משפחה עבור דברים שהיו זכירים בקלות בעבר.

 

אתגרים חדשים הקשורים למספרים: קשיים מסוימים עשויים להתעורר בביצוע משימות בבית או בעבודה עם מספרים וכמויות. למשל ייתכן קושי לעקוב אחר הכנת מתכון מוכר שכבר הוכן פעמים רבות או שהטיפול בקניות ובחשבונות עשוי לקחת הרבה יותר זמן מאשר לפני כן.

 

הנחת חפצים במקום לא נכון ואובדן היכולת להתחקות אחר צעדים: כולנו מאבדים חפצים בבית, לרוב מוצאים אותם אחרי זמן מה. אך אובדן תכוף המלווה בחוסר יכולת לשחזר צעדים אחורה כדי למצוא אותו, או הנחה של החפץ במקום יוצא דופן, עשויים להוות סימן. לעיתים גם תיתכן האשמה של אחרים בגניבה, במיוחד כשהמחלה מתקדמת.

 

קושי בהשלמת משימות מוכרות: משימות שעד היום היו שגרתיות הופכות אט אט למאתגרות יותר. למשל נהיגה או הליכה למקום מוכר או זכירת כללים של משחק אהוב .

 

בלבול בזמן או במקום: אובדן פתאומי של תחושת הזמן. למשל של עונות השנה או של חגים וכן שכחה היכן נמצאים כרגע או כיצד הגיעו למקום מסוים.

 

קושי בהבנת תמונות חזותיות ויחסים מרחביים: הכוונה לשינויים בראייה הבאים לידי ביטוי בקושי בקריאה בזיהוי צבעים או גוונים. לעיתים שינוי כזה נגרם על ידי קטרקט בשל הגיל ואינו מבטא תסמין לאלצהיימר.

 

בעיות חדשות במילים בדיבור או בכתיבה: סימן זה מתבטא בקושי לעקוב או להצטרף לשיחה שמתקיימת, עצירה באמצע שיחה, חזרה על מילים מסוימות, או קושי במציאת המילים הנכונות לתאר מצב או תחושה.

 

ירידה דרמטית בשיקול הדעת: אנשים שמתמודדים עם אלצהיימר או דמנציה עשויים לחוות שינויים בשיפוט כאשר הם מתמודדים עם כסף או לשים לב פחות להיגיינה אישית וטיפוח בשונה מהעבר.

 

נסיגה מעבודה או מפעילויות חברתיות: סימן זה בא לידי ביטוי בחוסר עניין בתחביבים שהיו אהובים בעבר, או בחוסר רצון להשתתף בפעילויות חברתיות או ספורטיביות מכיוון שהם פתאום מתקשים לעמוד בקצב של יתר המשתתפים.

 

שינויים במצב הרוח ובאישיות: חשדנות יתר, סימני דיכאון, פחד או חרדה, הבאים לידי ביטוי בבית או בחוץ וכוללים שינויים חדשים במצב הרוח ובאישיות.

 

 

זיהוי מוקדם הסימנים אלו יכול להוביל לאבחון וטיפול בזמן, לעזור בשמירה על עצמאות ואיכות חיים לאורך זמן רב ככל האפשר. אם אתם מבחינים באחד מהם או יותר, אל תתעלמו. פנו לרופא להערכה קוגניטיבית או לביצוע בדיקת דם חדשה אשר זמינה בישראל ומאפשרת לאבחן אלצהיימר בשלביה המוקדמים ברמת דיוק גבוהה באמצעות סמנים ביולוגים.

הבדיקה נקראת  AD-Detect מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק ומיועדת לזהות בדגימת הדם ריכוז גבוה של חלבון עמילואיד בטא המעיד על אלצהיימר.

את הבדיקה פיתחה חברת Quest Diagnostics האמריקאית שאף מפענחת את דגימות הדם שנשלחות מישראל בטיסה למעבדה בקליפורניה. הפענוח מאפשר לנבא או לשלול את מחלת האלצהיימר. לתאום פנו למוקד המאויש 24/7 בטלפון 5901* היכנסו לקישור.

 

סימנים ותסמינים נוספים של אלצהיימר ודמנציה ניתן למצוא באתר איגוד האלצהיימר הבינלאומי ובאתר עמותת עמדא לחולי דמנציה ואלצהיימר בישראל.

 

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – נשים בלבד לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – אזרחים וותיקים – הגיל השלישי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: מדקל לינק

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן