נחתמה ועידת ירושלים לכלכלה

השתתפות בוועידה מהווה הזדמנות ייחודית להיכרות עם האתגרים והפתרונות המוצעים ולהיות חלק מהשינוי המתחולל בכלכלה הישראלית.

במלון וולדורף אסטוריה בירושלים התקיימה אתמול (חמישי) ועידת ירושלים לכלכלה של בנק ירושלים תחת הכותרת "אתגרים, הזדמנויות ופתרונות למגזר החרדי".

הוועידה, בהשתתפות בכירים במערכת הבנקאית, אנשי כלכלה במגזר החרדי, בכירים במשק, אישי ציבור ועוד, הציבה על סדר היום את האתגרים וההזדמנויות שמביאה עמה החברה החרדית לכלכלת ישראל.

 

 

את הוועידה פתח ראש העיר ירושלים בברכות לנוכחים ובבשורה בדבר בניית עוד 40,000 יח"ד בעיר עד שנת 2035.

 

 

יאיר קפלן, מנכ"ל בנק ירושלים, הציג את האתגרים העומדים בפני אזרחי ישראל בעקבות השפעות המלחמה על הכלכלה הישראלית ועל ענפי הבנייה והדיור. בדבריו הדגיש קפלן את החשיבות בהיערכות להשפעות מרחיקות לכת וציין כי קיימת חשיבות להיכרות עם צרכיהם של מגוון קבוצות אוכלוסייה והאופן הייחודי שבו האתגרים נוגעים בהן.

 

יאיר קפלן דיבר על האתגרים המאפיינים את הימים האלו שמשליכים ישירות על כל קבוצות האוכלוסייה בישראל, ובפרט על האוכלוסייה החרדית שלה מאפיינים פיננסיים ייחודיים.

לדבריו, האוכלוסייה החרדית מאופיינת ברכישת דירה מגיל צעיר, נטילת משכנתא בגיל צעיר, אורח חיים צנוע ותמיכה קהילתית חזקה. כל אלו הופכים את המגזר החרדי ללווה אמין ובטוח במערכת הבנקאית. בנוסף, קפלן קרא להעלאת שיעורי התעסוקה של הגברים במגזר החרדי, בכדי לאפשר להם לתמוך ביוקר המחיה ומחירי הדירות העולים.

הוא הדגיש את חשיבות הרתמות המדינה למאמצי הבנקים בשיקום הכלכלה וענפי הבנייה והדיור, באמצעות הגדלת היצע הדירות, זרימת עובדים נוספים לענף הבנייה והשקעה בתשתיות בכל רחבי הארץ.

 

"אין להמעיט בהשפעות של אירועי השנה האחרונה על הכלכלה, חלקם עוד יבואו לידי ביטוי בשנים הבאות, אוכלוסיות ומגזרים שלמים במשק נמצאים במצב בו אין להם אופק לחזרה לפעילות.

האתגרים המאפיינים ימים אלו משליכים ישירות על כל קבוצות האוכלוסיה בישראל אך בפרט על האוכלוסיה החרדית שלה מאפיינים פיננסים ייחודיים. כך למשל, מתאפיין המגזר באורח חיים המוכוון לרכישת דירה מגיל צעיר.  נטילת המשכנתא בגיל צעיר מאפשרת גמישות רבה בפריסת תשלומים ובתכנון ובהתאמה של המשכנתא.

למעשה, הדירה הראשונה שמשמשת את הזוג הצעיר ואת המשפחה בתחילת דרכה, והמשכנתא עליה, היא הכלי העיקרי בו יכול הזוג הצעיר "להשקיע" בכל חודש בנכס, שיאפשר לו לשדרג את איכות חייו בהמשך" אמנר קפלן.

 

מנכ"ל משרד השיכון והבינוי, יהודה מורגנשטרן, נשא גם הוא דברים והתייחס לאתגרי הדיור במגזר החרדי. מורגנשטרן ציין כי יש צורך במאות אלפי יחידות דיור נוספות כדי לעמוד בביקוש הגדל, אך המציאות היא שאנו רחוקים מאוד מהמספרים הללו. הוא התייחס לריכוז הגדול של החברה החרדית במשולש ירושלים-בני ברק-אשדוד, דבר שמעמיד אתגר משמעותי בפני מקבלי ההחלטות.

מורגנשטרן הציג חזון ליצירת מטרופולין חרדי חדש עם 150 אלף יחידות דיור, שישמש מענה לכ-830 אלף חרדים עתידיים עד לשנת 2035. מטרופולין זה יאפשר ציפוף יעיל ותחבורה נוחה, לצד מתן שירותים חיוניים כמו חינוך, בריאות ותעסוקה. המאמץ המשותף של כל הגורמים המעורבים יוביל ליצירת מרחב מגורים מותאם ומתקדם, שישמש מענה לצרכים העתידיים של המגזר החרדי ויתרום לפיתוח החברתי והכלכלי של ישראל כולה.

 

"יש צורך במאות אלפי יחידות דיור נוספות כדי לעמוד בביקוש הגדל. אך המציאות היא שאנחנו רחוקים מאוד מהמספרים הללו. בפרט, קיים ריכוז גדול של החברה החרדית במשולש ירושלים-בני ברק-אשדוד, דבר שמעמיד אתגר משמעותי בפני מקבלי ההחלטות. החברה החרדית, המונה כ-840 אלף תושבים באזור המרכז, מהווה כ-75% מכלל המגזר החרדי בישראל. אין זה מקרה. התרבות הדיור החרדית מצריכה קשרים חברתיים הדוקים, ציפוף ותחבורה נוחה, אלמנטים שלא מאפשרים התפזרות לרחבי ערים אחרות.", אמר מורגנשטרן.

 

איילת שקד, לשעבר חברת כנסת ושרת המשפטים, נשאה דברים בוועידה והדגישה את הצורך בשינויים מהותיים במערכת הביטחון והכלכלה בישראל. היא התייחסה לאירועים שהתרחשו ב-7 באוקטובר ואמרה: "כדי שיקרה אסון וטבח כמו ה-7.10 שלושה דברים קרסו: ההתרעה, ההתראה וההגנה. ב-7.10 שלושת הדברים הללו קרסו יחד. מי שאחראי ישיר הוא ראש הממשלה והממשלה שלו". שקד קראה לקיום בחירות חדשות והביעה את חשיבות שילוב החרדים בשירות הצבאי. "חשוב למדינה היהודית לשמור על התורה – מי שלומד ברצינות שילמד, ומי שלא לומד שיתגייס. פשוט אין מספיק חיילים," אמרה שקד.

 

היא הדגישה את הצורך בשילוב צעירים חרדים בשירות הצבאי, תוך הכרה במציאות המשתנה: "המציאות השתנתה. הצעירים החרדים צריכים לדעת שגם הם צריכים לתרום למדינה כמה שנים, אחר כך לעבוד ולהתפרנס בכבוד. עשר שנים לא נעשה דבר". שקד גם הביעה הערכה לנשים החרדיות: "הנשים החרדיות הן מדהימות. גם עובדות וגם מגדלות הרבה ילדים, ומנהלות משק בית לתפארת". בנוגע להשלכות הכלכליות של המלחמה והפעילות הממשלתית, שקד הביעה דאגה לגבי העלאת מיסים אפשרית: "איני יודעת מה תוכניות האוצר, אך יתכן ויאלצו להעלות מיסים. המלחמה הזו עולה המון כסף והתנהלות הממשלה מאד לא נכונה, עם הפינוי ההמוני מהצפון – עולה המון כסף ובסוף צריך לשלם".

 

בין המשתתפים בכנס היו יאיר קפלן, מנכ"ל בנק ירושלים, יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, אמנון מרחב, מנכ"ל משרד הכלכלה, דודי דרור, מנכ"ל אסקריא, חברת סקרים המתמחה במגזר החרדי, שמוליק גרינברג, ראש עיריית בית שמש, ונופר יעקב, יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל.

 

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – כלכלה, נדל”ן הייטק ועסקים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

 

צילום: א.ב. פלר

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן