ירידה חדה בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית

צניחה של 52% בהתחלות בנייה של פינוי בינוי ותמ”א 38-2; צניחה של 57% במספר הדירות שנהרסו ניר שמול, מנכ”ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, נתונים מדאיגים המעידים על הקושי של השוק להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית

ברבעון השני של שנת 2024 נרשמה ירידה של כ- 20% בהתחלות הבנייה הכלליות לעומת הרבעון של השנה וירידה של כ- 13.5% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אולם בתחום ההתחדשות העירונית חלה צניחה משמעותית יותר בהתחלות הבנייה.

מבדיקה שנערכה בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית על פי נתוני הלמ”ס עולה כי ברבעון השני של 2024 החלו להיבנות רק 1,660 יחד במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש (פינוי בינוי ותמ”א 38-2) ירידה של כ- 52% ביחס לרבעון הראשון של השנה וירידה של כ- 28.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ”א 38-3) ברבעון השני היוו לכן רק 12% מכלל התחלות הבנייה לעומת כ- 21% ברבעון הראשון של השנה.

כמה דירות בפועל יעברו חיזוק? גם כאן הנתונים נמוכים מאוד. סה”כ נהרסו ברבעון השני  כ- 702 דירות ישנות, ירידה של כ- 57% ביחס לרבעון הקודם.

הנתונים השנתיים ( יולי 2023 עד יוני 2024 ) מעידים על עלייה בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית במחוזות ירושלים ותל אביב והדרום, בשאר המחוזות נרשמה ירידה. במחוז ירושלים החלו בבנייה של 1,374 יח”ד לעומת 836 יחד בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה מרשימה של כ- 64% , במחוז תל אביב החלה בנייה של 6,478 יח”ד לעומת 5,558 יח”ד, עלייה של כ- 16.5%, במחוז הדרום החלו להבנות 189 יח”ד לעומת 93 יח”ד בתקופה המקבילה. לעומת זאת במחוז הצפון החלו להבנות 60 יח”ד בלבד לעומת 312 יח”ד בשנה שעברה, במחוז חיפה החלו להבנות 1,059 יח”ד בהתחדשות עירונית לעומת 1,287 יח”ד בשנה שעברה ובמחוז המרכז החלו להבנות 2,154 יח”ד בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ”א 38-1 לעומת 2,419 בשנה שעברה.

ניר שמול, מנכ”ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית מציין כי הנתונים מדאיגים מאוד, בעיקר לנוכח ההצהרות של הרשות להתחדשות עירונית שחל גידול משמעותי במתן היתרים לפרויקטים של פינוי בינוי. המשמעות היא שיש הרבה חסמים היום בשלבי המימון והביצוע. ייתכן שיש יזמים שמגיעים לשלב הביצוע ומתקשים להוציא את הפרויקטים לפועל. בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית אנחנו פועלים על פי המודל החברתי בפינוי בינוי שבו בעלי הדירות מקדמים את הפרויקט ויחד איתנו,החברה המארגנת, מקדמים גם את התב”ע וכך המכרז ליזמים נערך לאחר אישור התוכנית ונבדקת בקפידה היכולת של היזם לצאת באופן מיידי להליך רישוי וביצוע.

הנתונים מדאיגים גם לאור הפערים במימוש התחדשות עירונית במחוזות הצפון והדרום. בכל השנה האחרונה נהרסו במחוז הצפון 120 יח”ד בלבד ובמחוז הדרום 114 יח”ד המשמעות היא שקצב החיזוק של הדירות הישנות בגבולות הצפוני והדרומי במסגרת התחדשות עירונית הוא מזערי ויש עוד מאות אלפי דירות ללא ממ”ד וללא הגנה כנגד רעידות אדמה. לאור הכמות הגדולה של המבנים שנהרסו במלחמה אנחנו קוראים לממשלה לשלב את שיקום הצפון והדרום באמצעות התחדשות עירונית, מס רכוש יעביר את הכספים בגין הדירות שנהרסו לטובת פרויקטים של התחדשות עירונית ובמקום כל דירה ישנה שנפגעה במהלך המלחמה ייבנו 5 דירות חדשות.

 

◼️ לקבוצת כלכלה, נדל”ן הייטק ועסקים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ניר שמול, צילום דרור סיתהכל |

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן