השנה התחילה: האם לשלוח את הילד לחוגים? שירי לוי קרן, מנחת הורים מביה”ס העירוני ברחובות, מעניקה טיפים מצוינים לבחירת חוג

ילד אוכל

הילד רוצה חוג ואתם מתלבטים? יש לו הפרעת קשב והריטלין כבר לא עובד אחר הצהריים? ומה אם ישתעמם מהר? שירי לוי קרן, מנחת הורים מביה”ס העירוני ברחובות, מעניקה טיפים מצוינים לבחירת חוג.

הורים תמיד שואפים להיות הכי טובים עבור ילדיהם ולהציע להם מגוון אפשרויות. עם תחילת השנה גם החוגים החלו וההתלבטויות בהתאם. כל ילד נמשך לתחום התעניינות שונה וישנם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שלגביהם הבחירה אפילו קשה יותר – שירי לוי קרן, מנחת הורים בביה”ס העירוני ברחובות, עושה לנו סדר במחשבות ובהחלטות.

האם להכריח ילד להשתתף בחוג? “לילד צריך להיות רצון ללכת לחוג. יש ילדים שלא – ראשית, וזה תקף לגבי כל הילדים מעוניינים להשתתף בחוגים, וזה לא יהיה נכון להכריח אותם. לעומת זאת, נכון יהיה לנסות לעודדם לקחת חלק בחוג אחד או שניים, לא יותר כעיקרון, חוג הוא הזדמנות מצוינת להעלאת הדימוי העצמי של הילד, להכרה ביכולות שלו, לפיתוח חברויות ואינטראקציות חברתיות, ולתחושת השייכות. שנית, לילד צריך להיות עניין בחוג אליו הוא הולך. בשונה מהמסגרת הפורמאלית הרגילה, כאשר מדובר בפעילות בשעות הפנאי, רצוי שהילד יבחר את החוג לפי תחום העניין שלו. במידה שהילד לא בטוח או מתקשה להחליט, ניתן להציע מבחר מצומצם של שניים-שלושה חוגים, שבדקנו מראש, וחשבנו כהורים, שעשויים להתאים לילדנו, לתת לילד כמה שיותר מידע רלוונטי עבורו. ילד שלא יתעניין בחוג מהר מאד ידווח שהוא משעמם, שהוא לא מתחבר לילדים האחרים או למדריך”.

ומה לגבי ילדים המתמודדים עם הפרעות קשב? “כהורים, כאשר אנו מבררים פרטים על חוג רלוונטי, עלינו לוודא ולבקש, שהילד יוכל להגיע לשיעור-שניים ניסיון. להדגיש בפני הגורמים הרלוונטיים את חשיבות העניין, במיוחד לילד עם הפרעות קשב. חשוב לעודד את הילד להשתתף בחוג, שיעלה את הדימוי והביטחון העצמי, וידגיש דווקא את עוצמותיו, ולא את חולשותיו. בחוג כזה, הסיכוי שיתמיד גדול יותר. לאחר ההרשמה, יש להתייחס לחוג, כאל כל משימה אחרת בלוח הזמנים של הילד, כלומר, להגיע בזמן, להביא את התלבושת/האביזרים הרלוונטיים, להקפיד על כללי החוג, ולחזור עליהם בבית עפ”י צורך. כדאי לשאול מדי פעם על החוג, שאלות  – הזכרתי לעיל את חשיבות התקשורת עם הילד קונקרטיות של התעניינות  -למשל: “היה היום משהו מיוחד?” “מה אהבת היום בחוג?” ופחות “איך היה?”, שאלה שגוררת בדרך כלל את התשובה “בסדר” או “כיף”, בדרך זו ניתן יהיה לזהות קשיים שאולי יצוצו בזמן הנכון, ולנסות לטפל בהם”.

האם ליידע את המדריך על בעיית הפרעות הקשב? “בהחלט, וכן לשמור על קשר רציף עמו. חשוב באותה מידה בה חשוב לשמור על קשר עם מוסדות החינוך הפורמאליים. לגבי ילדים שנוטלים תרופות -ריטלין, קונצרטה ודומיהן, שהתרופה נדרשת לשעות הבוקר בלבד , כדאי להתייעץ על כך עם הרופא המטפל”.

אלו חוגים מומלצים לילדים עם הפרעות קשב? “חוגים קבוצתיים כמו כדורגל, כדורסל, כדור יד או חוגים פחות – חוגי ספורט למיניהם קבוצתיים כמו טניס או אתלטיקה. עוזרים במיוחד לילדים, הנוטים להתפרצויות, מלמדים משמעת, איזון – אומנויות לחימה חוגים מאתגרים פיזית, המוציאים אנרגיה ואיפוק. אופניים, גלגיליות, סקטבורד לסוגיהם רמה, ודורשים קואורדינציה גבוהה”.

ואם הילד מסרב ללכת? – “במידה שהילד מתקשה להתמיד בחוג או מתחיל להראות סימנים של חוסר חשק בררו עמו מה הסיבות לכך, גלו אמפתיה והבנה, ונסו ככל האפשר לא לשפוט, לבקר או להגיע למצב של מאבק כוח – בסופו של דבר, חוג הוא רק חוג. שתהא שנת לימודים וחוגים פורייה, מלמדת ומרוכזת ככל הניתן!”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן