היקף המכורים בישראל עולה בקצב מדאיג מאד

האגודה לבריאות הציבור מדווחת על זינוק של כ-50% בשימוש בתרופות מרשם מאז ה7.10 בקרב מטופליה

האגודה לבריאות הציבור מדווחת כי מאז ה7 באוקטובר חלה עליה של כ- 50% בכמות מטופלים בהתמכרויות לתרופות מרשם.

“מאז פרוץ המלחמה אנו רואים עלייה משמעותית בפניות חדשות של מכורים שחלקם מוכרים לנו וחלקם חדשים, הפונים בבקשת סיוע בסניפים ובמרכזים השונים שלנו הפזורים ברחבי המדינה” מספרת מנכ”לית האגודה, עו”הד יסמין נחום ומוסיפה “על פי נתונים עדכניים, אחד מכל 4 ישראלים מתמודד עם סוג כלשהו של התמכרות: סמים, אלכוהול, מין, הימורים, משחקי מחשב ו/או תרופות מרשם. השימוש המוגבר בתרופות מרשם, הכוללות משככי כאבים, תרופות הרגעה וכדורי שינה – עלה משמעותית בשנה האחרונה ופוגע בחלקים נרחבים באוכלוסייה. אלפי הפניות שמציפות את המרפאות שלנו מאז 7.10 הם רק קצה הקרחון – בין הפונים מכורים ותיקים שמצבם הוחרף לאור המלחמה, לעומת מי שלאור המצב והסטרס התנסו לראשונה בחומרים ממכרים ומצבם מדרדר, אנשים שחוו טראומה, חיילים, מפונים, שורדי הנובה, וגם כאלו שחווים אותה בעקיפין, בני משפחה, מכרים של נרצחים או שורדי המאורעות הקשים ועוד”.

 

המצב בישראל לעומת העולם

עוה”ד נחום מציינת “אם נשווה את המצב בישראל לעומת מגפת ההתמכרויות הקשה בארה”ב ובאירופה נבין  ששיעור צריכת האופיואידים בישראל דומה לשיעור שהיה בעבר בארצות הברית ובקנדה והוביל אותן למגפת אופיואידים , למעשה על פי מחקר של מרכז טאוב בשנת 2020 עקפה ישראל את ארה״ב כאשר דורגה במקום הראשון בעולם בצריכת אופיואידים (משככי כאבים נרקוטי) – המגיפה כבר כאן! אמנם ישראל מדינה מאוד קטנה אך לצערנו תופעת ההתמכרויות בקרב הישראלים מתרחבת באופן מדאיג, השימוש בתרופות מרשם הכוללות משככי כאבים כגון: פרקוסט, טראמדקס, פנטניל.. תרופות הרגעה וכדורי שינה מסוג בנזודיזפינים לוריבן ווליום עולה משנה לשנה ופוגע באוכלוסיה נורמטיבית מתפקדת מה שגורם לנזקים נפשיים, פיזיים, בין אישיים וכלכליים”.

מאז תחילת המלחמה נערכו באגודה לבריאות הציבור לעבות ולהרחיב את השירותים הרפואיים הטיפוליים המוצעים לטובת הציבור כולו. בסמוך לפרוץ המלחמה, החלו להגיע לאגודה לבריאות הציבור פניות מרובות של משפחות ויחידים הנמצאים במצוקה ובקשיים בשל תלות בתרופות מרשם וחומרים ממכרים. מהר מאוד הבינו באגודה כי עליהם לתת מענה לכל הפונים ולהרחיב את המענה הניתן במסגרת שיתופי פעולה עם משרד הבריאות, קופות החולים ומשרד הרווחה, ובהתאמה נוספו מרפאות לטיפול בתלות במשככי כאבים ואלכוהול לטובת הציבור כולו.

“בעקבות הפניות הרבות של משפחות ויחידים, הנמצאים במצוקה ובקשיים, בשל תלות בתרופות מרשם וחומרים, השקנו כבר בתחילת המלחמה “קו חם בנושא מניעה וטיפול בהתמכרויות” המעניק מענה מקצועי ונגיש לקהל, בחסות משרד הבריאות. הקו החם מספק מידע לכלל השירותים והטיפולים הקיימים בארץ ומוגש כשרות לקהל הרחב. כמו כן רק לאחרונה פתחה האגודה בביה”ח  תל השומר מרפאה גדולה לטיפול בתלות לתרופות מרשם. למרפאה החלו להגיע מטופלים ואנו צופים שעוד יגיעו בהמשך והמרפאה תהיה עמוסה ולכן בימים אלה אנו מקדמים פתיחת מרפאה נוספת באיכילוב. לגבי מרפאות אלכוהול , מרפאה כזו קיימת בכל מרכז דהיינו יש 9 מרפאות ועוד מרפאה בתוך יחידת טיפול בהתמכרויות של הרווחה בנתניה. אנו נמשיך לפעול ככל יכולתנו לסייע למיגור תופעת התלות בתרופות מרשם” מסיימת עו”ד יסמין נחום.

האגודה לבריאות הציבור מפעילה כיום (עבור משרד הבריאות) 9 מרכזים ו-8 שלוחות לטיפול בהתמכרות לסמים ואלכוהול, הנותנים מענה ליותר מ-3,000 מכורים אליהם מגיעים מי שניסו להיגמל פעם אחר פעם, אך ללא הצלחה, הטיפול שהאגודה לבריאות הציבור מעניקה למכורים הוא טיפול תרופתי ממושך באמצעות תחליף סם סינתטי, המספק את הצורך הגופני, אבל מאפשר תפקוד מלא.

כמו כן מפעילה האגודה 5 מרפאות להפחתת תלות במשככי כאבים בתוך קופות החולים מאוחדת ומכבי ,2 מרפאות יחודיות לטיפול באלכוהול, תוכניות לטיפול בהתמכרות למין וצריכת זנות הנותנים מענה ליותר  מ – 1000 מטופלים בכל רחבי הארץ. המענה ניתן לאוכלוסייה נורמטיבית, מתפקדת. הטיפול הוא טיפול קצר מועד עד גמילה מוחלטת למרפאות אלו הצלחה גבוהה בגמילה וחזרה לתפקוד מלא.

ד”ר יורי שפאק נרקולוג ופסיכיאטר מנהל 2 מרפאות להפחתת תלות במשככי כאבים באגודה לבריאות הציבור מסביר:

“אני מודאג מאוד ממטופלים המופנים למרפאה בעיקר בשל חוסר מודעות לתרופה האופיואידית אותה הם צורכים בהתאם למרשם מרופא המשפחה. אין להם ידע בסיסי מהי התרופה? ומה היא עושה להם? חלקם אינם מבינים שהתרופה מסכנת את חייהם, סכנת נפשות ממשית” ומוסיף, “לצערי רופאי המשפחה לא תמיד מבינים מהי הסכנה שבנתינת מרשמים לתרופות ממכרות במינונים גבוהים. אני אמנם רואה מגמת שיפור בזמן האחרון, בשל הכנסת חוקים והעלאת המודעות לתופעה לרופאים בקופות מצד משרד הבריאות אך עדיין המצב רחוק מלהיות אידיאלי. גם על האוכלוסייה הערבית תופעה זו לא פסחה. מרשמים של תרופות אופיואידיות ממכרות מועברים בתוך המשפחה מאחד לשני, בעיקר תרופת פרקוסט. אני רואה צעירים מכל המגזרים הלוקחים תרופות אופיואדיות ללא אינדיקציה  או אבחון מסודר. חלקם מעוניינים להמשיך לקחת את התרופה כי זה מרגיע אותם, וחלקם מבינים שישנה בעיה עם הטיפול רק כאשר מופסקים להם המרשמים ומתפתחת תסמונת גמילה קשה  כגון: כאבים, ריור, כאבי שרירים, הזעת יתר, שלשול, כאבי בטן ועוד”.

הטיפול התרופתי הניתן למכורים הינו טיפול ממושך, לעיתים לכל החיים, ממש כמו טיפול במחלה כרונית. במקביל למתן הטיפול התרופתי, ניתן בכל מרכזי האגודה שירות טיפול פסיכו-סוציאלי מקיף ושיקום תעסוקתי ומשפחתי, כך שעד מהרה המכורים חוזרים לחברה כאנשים מתפקדים. יחד עם זאת  מטפלים במרפאות האגודה גם באנשים מן השורה אשר פיתחו תלות בתרופות מרשם עקב מחלה קשה או אפיזודה רפואית ואיתם אנחנו חותרים לגמילה ומגיעים לאחוזי הצלחה גבוהים”,

ומוסיף “קיימת טכנולוגיה חדשה בתחום תרופות תחליפי הסם המאפשרת לאדם המקבל אותה לנהל אורח חיים פעיל ופרודוקטיבי.  מדובר בזריקת הסובלוקייד הניתנת אחת לחודש ומשחררת את החומר הפעיל בפולסים באופן שמאפשר למכור המטופל להגיע רק אחת לחודש ועדיין להיות מוחזק ומאוזן מבחינה תרופתית”.

הקו החם של האגודה לבריאות הציבור לטיפול ומניעת התמכרויות   6271*

 

◼️ לקבוצת בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: FREEPIK | שרון גבאי

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן