היחס בין השקל לדולר: סקירה של העשור החולף ומה צפוי?

שער החליפין בין השקל הישראלי (ILS) לדולר האמריקאי (USD) חווה שינויים משמעותיים בעשור האחרון, בהשפעת מגמות כלכליות גלובליות וגורמים מקומיים בישראל. מה השפיע בשנים האחרונות על המרה דולר לשקל ומה צפוי לקרות בהמשך?

שער החליפין בין השקל הישראלי (ILS) לדולר האמריקאי (USD) חווה שינויים משמעותיים בעשור האחרון, בהשפעת מגמות כלכליות גלובליות וגורמים מקומיים בישראל.

מה השפיע בשנים האחרונות על המרה דולר לשקל ומה צפוי לקרות בהמשך?

הנה סקירה קצרה של העבר ושל תחזיות המומחים.

עשור של תנודות

בתחילת שנות ה-2010, השקל הראה חוזק ניכר מול הדולר, כאשר שערי החליפין נעו בדרך כלל בטווח של 3.5 עד 4.0 שקלים לדולר. תקופה זו התאפיינה בצמיחה כלכלית איתנה של ישראל, בעיקר בזכות מגזר הטכנולוגיה המשגשג והשקעות משמעותיות ממדינות זרות. המדיניות המוניטרית של בנק ישראל, כולל סביבת ריבית נמוכה במשך שנים, תרמה גם היא לחוזק השקל, אף על פי שזו הציבה אתגרים ליצואנים בשל עלויות גבוהות יותר בשווקים זרים.

באמצע העשור הקודם, השקל המשיך להתחזק, בין היתר בזכות גילוי מאגרי גז טבעי מול חופי ישראל, שהפחיתו את תלות המדינה בייבוא אנרגיה ומשכו הון זר נוסף. שער החליפין ירד לעיתים רחוקות מתחת ל-3.5 שקלים לדולר, מה שהדגיש את עמידותו של השקל.

עם זאת, החצי השני של העשור הביא עמו תנודתיות רבה יותר. אירועים גלובליים כגון מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין, תנודות במחירי הנפט ושינויים במדיניות הפדרל ריזרב האמריקאי השפיעו באופן משמעותי על הדולר, וגרמו לשינויים בשער החליפין. מגפת הקורונה בשנת 2020 הובילה בתחילה להיחלשות זמנית של השקל, כאשר משקיעים פנו לדולר, מטבע שנחשב כבטוח יותר. עם זאת, ההתאוששות הכלכלית המהירה של ישראל והצלחת קמפיין החיסונים שלה הובילו להתאוששות מהירה, והשקל התחזק שוב.

מגמות אחרונות וציפיות לעתיד

נכון לשנת 2024, שער החליפין שקל-דולר נע סביב הטווח של 3.6 עד 3.8 שקלים לדולר, המשקף לחץ מחודש שנובע מגורמים גלובליים ומקומיים כאחד. חששות מאינפלציה עולמית, עליית הריבית בארה”ב וחוסר היציבות הפוליטי והביטחוני בתוך ישראל תרמו לתנודתיות זו. אסטרטגיות ההתערבות של בנק ישראל, כולל רכישת מטבע חוץ למניעת ייסוף יתר של השקל, שיחקו תפקיד מכריע בניהול שער החליפין.

במבט קדימה, המומחים צופים תנודות נוספות בשער החליפין שקל-דולר, כאשר הסביבה הכלכלית הגלובלית והדינמיקה הפנימית של ישראל יהיו הגורמים המרכזיים שישפיעו על המגמות העתידיות. גורמים כמו מתיחויות גיאופוליטיות מתמשכות, שינויים בשוקי האנרגיה העולמיים ומדיניות הבנק המרכזי האמריקאי יהיו גורמים מכריעים בקביעת הכיוונים העתידיים.

ראוי לציין כי תחזיות מסוימות, כמו אלו של בנק אוף אמריקה, חזו ירידה הדרגתית בשער USD/ILS לכ-3.1 עד סוף 2024, אך הנתונים העדכניים מצביעים אחרת. ישנם אנליסטים הצופים כי עד שנת 2029, שער החליפין עשוי להגיע עד לכ-4.5 שקלים לדולר, מה שמשקף התחזקות פוטנציאלית של הדולר ביחס לשקל.

עבור עסקים, משקיעים ויחידים המתמודדים עם שער החליפין של המרת דולר לשקל ולהיפך, שמירה על עדכניות ואימוץ אסטרטגיות גידור מתאימות יהיו חיוניים לניווט בנוף המורכב והמשתנה הזה.

 

צילום: FREEPIK

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן