ד”ר שרוט מהמכללה האקדמית SCE באשדוד: יום הפאי לא מה שחשבתם!

השנה כשתחגגו את יום הפאי עם פשטידה עגולה טעימה, תזכרו שפאי הוא רק מייצג של עושר עצום ומרתק של מספרים בעלי שימושים רבים ומגוונים.

יום הפאי לא מה שחשבתם!

מחר יציינו את יום הפאי הבינלאומי, הפאי מעולם המתמטיקה כמובן. אז כמה מספרים אחרי הנקודה אתם זוכרים? ואיך זה שהוא הכוכב מבין כל המספרים האי-רציונליים?

ד”ר תמר שרוט, מרצה מהמחלקה להנדסת תוכנה המכללה האקדמית SCE אשדוד מסבירה:

בעולם המתמטיקה, פאי (π) הוא כמעט כמו סלב – כל אחד מכיר אותו, והוא מקבל את כל תשומת הלב. כמעט שאין אנשים שלא יודעים לפחות את 2 הספרות הראשונות שלו אחרי הנקודה, ואפילו יצרו בשבילו יום חג מיוחד – יום הפאי (3.14 – ה-14 למרץ בכתיבת תאריך אמריקאית). אבל פאי אינו המספר האי-רציונלי היחיד. להפך ישנם מספרים אי-רציונליים מעניינים וחשובים אף יותר.

בואו נכיר, לדוגמה, את e – קבוע אוילר (בסביבות 2.71), כנראה המספר הקבוע האי-רציונלי הנפוץ ביותר שרוב האנשים אף פעם לא שמעו עליו. זהו קבוע חשוב במתמטיקה, המשמש בהרבה חישובים שמשפיעים עלינו בחיי היום יום, למשל לחישוב של גידול אקספוננציאלי (זוכרים מהקורונה?), או לחישוב של ריביות, בעיקר ריבית דריבית וגם לחישוב הסתברויות.

יחס הזהב (φ) , הידוע גם בשמו “הפרופורציה האלוהית” (בסביבות 1.61) הוא גם דוגמה מופלאה למתמטיקה המרתקת שנמצאת מאחורי המספרים האי-רציונליים. יחס הזהב מופיע באופן נפוץ בעולמות הטבע, מהיחס בין עלי הכותרת בפרחים ועד מבנה גוף האדם. הוא מייצג תיאום מושלם בין יחסי הממדים, ולכן שימש ומשמש גם הרבה בתחום האומנות, הארכיטקטורה והאסתטיקה.

ובכל זאת, למרות כל הקבועים האי-רציונליים המעניינים הללו ועוד רבים אחרים, פאי הוא זה שקיבל את תשומת לב הציבור. למה? כנראה משום שהוא היחיד שקירוב שלו יכול להיות מיוצג כתאריך בלוח השנה. מה שמאפשר בקלות לשייך אותו ליום “חג” ספציפי. העובדה שקל יחסית להסביר את המשמעות הפרקטית שלו, גם מסייעת להשתמש בו ל”יחסי ציבור” עבור עולם המתמטיקה כלפי אנשים שאינם מהתחום.

השנה כשתחגגו את יום הפאי עם פשטידה עגולה טעימה, תזכרו שפאי הוא רק מייצג של עושר עצום ומרתק של מספרים בעלי שימושים רבים ומגוונים.

יום פאי שמח!

◼️ לקבוצת חדשות אשדוד בווטסאפ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן