תוכנית “ירושלם” יוצאת לדרך: קידום הליכי מיחזור בהיקף של 400 מיליון שקל

תוכנית “ירושלם” הינה שיתוף פעולה של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה והתעשייה המקדם עתיד ירוק יותר על ידי השקעה במיחזור פסולת. רווח נקי לנו ולסביבה!

תוכנית חדשה ופורצת דרך תצמצם את שיעור ההטמנה של פסולת וקידום הליכי המיחזור בהיקף של 400 מיליון שקל; המשרדים יוצאים בקמפיין הסברה לקידום התוכנית ולעידוד הגשה לתמיכה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: 

“התוכנית המשותפת שלנו ושל משרד הכלכלה והתעשייה, במימון המשרד להגנת הסביבה, מעודדת את היזמים, התעשיינים והתאגידים העירוניים לקדם את המיחזור והשימוש החוזר במדינת ישראל. זאת, כחלק מהאסטרטגיה הרחבה של המשרד להגנת הסביבה לטיפול בפסולת והפחתת שיעור ההטמנה. בזכות העבודה המשותפת עם משרד הכלכלה והרשות להשקעות הון, המדינה יכולה לתמוך בעסקים שמובילים עקרונות סביבתיים ולתרום ליצירת שוק תחרותי מבוסס, בעל יכולות ייצור מתקדמות.”

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: 

“תוכנית ‘ירושלם’ היא ביטוי מובהק ליזמות אחראית וחדשנית, שמוכיחה איך ניתן לשלב בין כלכלה, תעשייה ואיכות סביבה. שיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה והתעשייה, בהשקעה של 400 מיליון שקלים, מציב את ישראל בחזית הכלכלה המעגלית העולמית. תוכנית זו לא רק מפחיתה את ההשפעה הסביבתית של הפסולת אלא גם מייצרת הזדמנויות כלכליות חדשות, מחזקת את התעשייה המקומית, ומובילה ליצירת מקומות עבודה חדשים. יחד, זהו צעד משמעותי בהפיכת הפסולת מנטל סביבתי לנכס לאומי לטובת הדורות הבאים.״

המשרד להגנת הסביבה והרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, יוצאים בקמפיין הסברה לתוכנית יְרוּשָׁלֵם לתמיכה בכלכלה מעגלית ולעידוד מיחזור פסולת בהיקף של 400 מיליון שקל, מכספי קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה. באמצעות התוכנית ניתן לקבל סיוע להקמה או להרחבה של מפעלי מיחזור ומתקני מיון ולהטמעה של הליכי מיחזור בתעשייה.

פעילות ההסברה בנושא התוכנית מבוצעת באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ”מ) בדיגיטל ובתשדירי רדיו לציבור הרחב ולחברה החרדית והחברה הערבית.

תוכנית זו גובשה במשותף על ידי המשרד להגנת הסביבה ורשות להשקעות הון במשרד הכלכלה והתעשייה. התוכנית נקראת על שמהּ של יְרוּשָׁלֵם ברוך ז”ל, מנהלת מוערכת בתחום הסביבה בתעשייה שקידמה תוכנית זו במסגרת עבודתה במִנהל תעשיות במשרד הכלכלה והתעשייה.

הסיוע נועד למפעלים ולתאגידים מכל רחבי הארץ המעוניינים להקים מפעל או להרחיבו. התוכנית מציעה סיוע במיליוני שקלים להשקעות במבנה, להשקעות רכות – כולל השקעות בעמידה בתקן ורגולציה, בפרסום ובשיווק ובייעוץ ובהכשרה – ולהשקעות הוניות.

התוכנית מביאה לחיסכון בעלויות ובמשאבים, מונעת מפגעים סביבתיים ובכך מרוויחה כלכלה מעגלית שחוסכת עלויות הטמנה וחומרי גלם. נוסף על כך, קידום התוכנית מונע בזבוז משאבים ומונע מפגעים סביבתיים. התוכנית מעודדת פעילות בשווקים חדשים בעולם, עמידה בתקנים בינלאומיים ומיתוג ירוק.

בדקו זכאות ומהרו להגיש בקשה למענק, זמן ההגשה מוגבל.

לפרטים נוספים על התוכנית יש להיכנס לאתרי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה והתעשייה.

פסולת עירונית ומסחרית במדינת ישראל:

בישראל מיוצרות כ-6.15 מיליון טונות פסולת עירונית ומסחרית מדי שנה בשנה, מתוכם ממוחזרים כ-24.3% בלבד. מוצרי הצריכה שלנו מורכבים מחומרים שהם משאבים יקרי ערך בפני עצמם, ובמקום לזרוק מוצרים אלו לפח אפשר להשתמש בהם מחדש כחומרי גלם.

מיחזור מוצרים בסוף חייהם מוֹנע את הטמנתם ואת המפגעים הסביבתיים הרבים שנוצרים כתוצאה מההטמנה. כמו כן הוא מונע תהליכים מזהמים רבים הנדרשים לייצור מוצרים חדשים כגון כרייה, עיבוד ושינוע. כלכלה שבה מוצרים אינם עוברים להטמנה אלא מושבים בחזרה להליכי הייצור נקראת “כלכלה מעגלית”. הבסיס לכלכלה מסוג זה הוא תכנון נכון של מוצרים, שימוש מחדש במוצרים קיימים, התייעלות במשאבים, הפרדה במקור של פסולת, מיון פסולת ומיחזור פסולת.

במסגרת עבודה שנעשתה במנהל תעשיות במשרד הכלכלה נמצא כי פוטנציאל המיחזור הלא מנוצל של פסולת מעורבת בלבד במשקי הבית והתעשייה מוערך בכ-3.2 מיליארד שקל ועוד כ-940 מיליון שקל אשר ייחסכו כתוצאה מהפחתת גזי חממה. נוסף על כך עלה כי למפעלי מיחזור אין מסלול מתאים לקבלת מימון ממשלתי.

התוכנית האסטרטגית של המשרד להגנת הסביבה למשק פסולת בר-קיימה מקדמת צמצום פסולת במקור, שימוש מחדש ומיחזור פסולת על פני הטמנתה. במסגרתה המשרד תומך בהקמה ובשדרוג של מתקני מיון פסולת וטיפול בפסולת. לשם כך, הקצה המשרד 400 מיליון שקל מכספי קרן הניקיון לתוכנית ירושלם. במקצה הראשון יחולקו עד כ-240 מיליון שקל. נוסף על כך, הרשות להשקעות לפיתוח התעשייה והכלכלה שמה לה ליעד לקדם את חדשניות בענפי התעשייה. תוכנית זו – שהרשות להשקעות הייתה שותפה בכתיבתה – תקדם כלכלה ירוקה יותר, תהליכי חדשנות, הטמעת טכנולוגיות לייצור מתקדם ואימוץ תקנים מתקדמים לחיזוק כושר התחרות.

תוכנית ירושלם מצטרפת לתוכניות תמיכה נוספות במימון קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה המציעות סיוע כספי להקמת תשתיות מתקדמות לטיפול בפסולת כדי למנוע את הטמנתה. בין השאר, המשרד להגנת הסביבה תומך בהקמה ובתפעול של מתקני מיון לפסולת ביתית ומסחרית ובהקמה ובתפעול של מתקני טיפול בפסולת אורגנית, כדי להפחית את הנזק הסביבתי של סוגי פסולת אלו. עוד הוא תומך בהקמה ובתפעול של מפעלי מיחזור פסולת בניין, כדי להשיב את החומרים לשימוש חוזר בתעשייה.

תוכנית ירושלם מצטרפת למסלולי המענקים של הרשות להשקעות הון שבמסגרתם ניתנים מענקים ליזמים ולמפעלים אשר מבצעים השקעות הון כגון הכנסת טכנולוגיות ייצור מתקדמות, שדרוג קווי ייצור והטמעת חדשנות במפעלים במטרה להעלות את פריון המפעל.

 

◼️ לקבוצת איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום:  תקשורת שר הכלכלה 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן