ראש עיריית יבנה, רועי גבאי: יש לעצור מיידית את תכנית העתקת מפעלי מפרץ חיפה לאשדוד

ראש עיריית יבנה, רועי גבאי בקריאה דחופה לשר הפנים, שר הבריאות ולשרה להגנת הסביבה: “עצרו מידיית את תכנית העתקת המפעלים ממפרץ חיפה לאזור התעשייה באשדוד”. “התכנית המסוכנת להעביר את הזיהום מנקודה אחת לאחרת ומקודמת באין מפריע מלמדת על ניתוק בקרב אנשים שמסיבות לא ברורות אצה להם הדרך לקדם תכנית שתהיה בכייה לדורות!”.

המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות נתן אלנתן, מקדמת ללא מעצורים את תוכנית המתאר הארצית למפרץ חיפה – תמ”א 75 (“שער המפרץ”) שעיקרה העתקת מפעלים וחומרים מסוכנים ממפרץ חיפה לאזור התעשייה באשדוד, בסמיכות לשכונות המגורים ביבנה.

תכנית תמ”א 75/ב מקודמת במרץ ע”י מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, ומטרתה לשנות את פני מפרץ חיפה. בבסיס התכנית עומדת הכוונה להעתיק מפעלים מזהמים וחומרים בעלי השפעה מהמפרץ היישר לאזור התעשייה הצפוני באשדוד, הגובל עם שכונות מגורים ביבנה בהן מתגוררות אלפי משפחות, שגם ככה סובלות ממפגעי ריחות קשים הנובעים ממפעלי אשדוד. ראש העיר יבנה, רועי גבאי: “אנו מתנגדים נחרצות לקידומה של התכנית שעיקרה העברת חומרים בעלי השפעה על תושבי יבנה. במקום לנסות ולהעביר את הבעיות ממקום למקום, אני קורא לשרים להכנס מיד לאירוע ולהתערב, עצרו עכשיו את הסיכון הבריאותי לתושבי האזור עליו מתריעים שנים ארוכות”.

בדיון שנערך בתחילת החודש (2.7.24) במועצה הארצית לתכנון ובנייה, דנה המועצה בתמ”א 75/ב. אלא שיום קודם לדיון נערך בכנסת דיון מיוחד במליאת הוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בפריפריה בנושא זיהום אוויר ומפגעי ריח מאיזור התעשיה הצפוני באשדוד, במהלכו נקבע כי לאור הנתונים ולמאפייני תחלואה מזהמים שהוצגו יש לעצור את הדיון במועצה הארצית. בפועל, הדיון במועצה הארצית התקיים כסדרו ודעתם של נבחרי ציבור וכנסת ישראל פשוט לא נשמעה.

ראש העיר רועי גבאי ומספר חברי מועצת העיר שנכחו בדיון בכנסת זעמו על האופן בו מקודמת תכנית ‘שער המפרץ’ להעתקת מפעלים מחיפה לאשדוד, במיוחד כאשר הדבר נעשה תוך התעלמות מוחלטת מהיישובים הגובלים עם השטח אליו עתידים לעבור המפעלים. “פעם נוספת שעיריית יבנה לא זומנה לדיון ולא התקיים איתנו כל שיח לאורך כל הדרך”, אומר ראש העיר ומציין כי “יבנה מושפעת באופן ישיר מהחלטות אלה. הטענה כי יבנה נמצאת במחוז תכנון ‘מרכז’ ואילו החלופה אשדוד היא במחוז ‘דרום’ ועל כן יבנה לא זומנה לא מתקבלת על הדעת ומראה על הניתוק הקיים בקרב אותם אנשים שאצה להם הדרך לקדם תכנית שתהיה בכייה לדורות. במידה וזו תהיה התוצאה אנשים אלה יישאו אות קין על מצחם עד יומם האחרון!”.

גבאי מציין כי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ביקרה ביבנה יחד עם צוותה ביקרו ב-09.06.2024 ובמעמד זה נאמר כי “המשרד יפעל שלא להעתיק תשתיות נוספות לאשדוד לאור המצב הקיים והזיהום הקיים. ואילו עמדת המשרד בדיון במועצה הארצית הייתה הפוכה ולכאורה תומכת בחלופת אשדוד. היתכן?”, תוהה גבאי.

מצב קיים: סבל מתמשך בעיר יבנה ובאזור כולו ממפגעי זיהום אוויר

ההשפעות שמייצרים המפעלים באשדוד על הסביבה ועל יבנה בפרט היא סוגיה שהעיר יבנה מתמודדת מולה מדי יום. עפ”י נתוני העירייה שהתקבלו גם במשרד להגנת הסביבה, בין חודש מאי 2023 לנובמבר 2023 התקבלו 212 תלונות של תושבים בגין ריחות חריפים וחריגים.

“בדוחות המשרד הגנת הסביבה התקבלו חריגות בפועל של מזהמים! האם יתכן שמדינת ישראל לא רק שאינה פותרת את הנושא ושומרת על בריאות הציבור אלא עשויה להביא לפגיעה חמורה ורחבה יותר על בריאות הציבור? בדיון בכנסת הוצג כי באזור התעשייה אשדוד ישנו זיהום הלכה למעשה- ועל כן לא יתכן הגדלת סיכון התושבים בעוד קיים זיהום בפועל. מה עוד שאופן הניקוד והמדרג של הקריטריונים השונים איננו שקוף ומוסדר והחלוקה בין ציון 1 ל-5 היא סובייקטיבית בכל מאפיין ומאפיין”, אומר ראש העיר.

במכתב ששלח לשלושה שרים רלבנטיים- שר הפנים, ח”כ משה ארבל, שר הבריאות, ח”כ אוריאל בוסו, והשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מוסיף ראש העיר כי “מאחר ואזור תעשיה אשדוד הוא בין המזהמים ביותר בישראל, נדרשת הסתכלות רחבה יותר ובחינה את המצב כיום אל מול המצב הצפוי לאחר תוספת המזהמים המבוקשים בתכנית זו (תמ”א 75/ב) ולא רק בבחינת העברת הגפ”מ לכשעצמו. לא ניתן לבחון את סך הפליטות הכולל ואת איכות האוויר והאם עומדים בחוק ללא הצגת הנתונים”.

בנוסף טוען ראש העיר גבאי כי גם בדו”חות ובחומרים שהוצגו למועצה הארצית נפלו פגמים. “נציג צה”ל, ראש ענף אסטרטגיה ואיכות סביבה, יעקב לנין, הציג בדיון בכנסת עמדה לפיה הוא אינו מכיר את הסוגיה ואת הנושא בכלל ולא יתכן שצה”ל ומשרד הבטחון לא לקחו חלק בדיוני ונכנסו לטבלת המדרג של המאפיינים השונים כנדרש.

עוד נטען, כי יש לפעול להרחקת מתקנים המכילים חומרים העלולים לסכן את התושבים המתגוררים בסמיכות ולא להעתקה של מתקנים נוספים לאיזור. נציגת משרד הבטחון בדיון במועצה הודיעה כי אינה מקבלת את עמדת יבנה ולא נימקה כלל מדוע. בחלופת אשדוד לא הוצגו דו”חות רלבנטייןם וחסרות השלמות לתסקיר שהוצג, לא הוצגה התייחסות של משרד הבריאות כלל ולפי הדוחות שהוצגו נראה שרמת חובב 1 ו-2 ואשקלון יכולים להכיל בתוכם את כל הצורך של התכנית ללא כל הוספה לאשדוד. בתסקיר השפעה על הסביבה בנושא זיהום קרקע קיים אזכור לחשד ממשי לזיהום קרקע ומי תהום באתר המוצע באשדוד. בהתאם לכך, נושא זיהום הקרקע יכול להוות סיבה קריטית לשלול את הקמת האתר במיקום המוצע”, קובע גבאי .

ראש העיר, רועי גבאי:

“במשך שנים אני ונציגי המקצוע מטעם העירייה מציפים את סוגיית זיהום האוויר וההשלכות הסביבתיות והבריאותיות מהן סובלים תושבי יבנה, הלכה למעשה, בעקבות פעילות המפעלים השונים באשדוד. עיריית יבנה ואני בראשה מתנגדים נחרצות לקידומה של התכנית שעיקרה העברת חומרים בעלי השפעה על תושבי יבנה. במקום לנסות ולהעביר את הבעיות ממקום למקום, אני קורא לשרים להתערב מיד ולעצור את הסיכון הבריאותי לתושבי האזור עליו מתריעים כאמור שנים ארוכות”.

 

◼️ לקבוצת חדשות יבנה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: דוברות עיריית יבנה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן