ראש העיר ירושלים, משה ליאון: “יצירותיו העמוקות של איתן מלמדות על האדם הנפלא שהיה ועל האבידה שספגנו”

מוזיאון ארצות המקרא מציג את התערוכה ‘קומא’ יצירתו של איתן רוזנצוויג, אמן ומשורר מחונן, אשר נפל בקרב בג’בלייה בט’ בכסלו תשפ”ד, 22.11.23

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ביקר אתמול (יום רביעי, 19.6) בתערוכת קומא – יצירתו של איתן רוזנצוויג, המוצגת במוזיאון ארצות המקרא ירושלים.

לראש העיר התלוו גב’ נאוה דיסנצ’יק יועצת התרבות לעירייה וגב’ ותמר ברלינר – ראש אגף תרבות ואמנויות בעיריית ירושלים.

 

 

ליאון שוחח ארוכות עם הוריו של איתן ז”ל, עוזי וחגית רוזנצוויג, והתעניין רבות באיתן – הילד, הנער, החייל והאמן המחונן, והתרשם רבות מהעושר התרבותי והידע הרב בתחומים מגוונים שונים הבאים לידי ביטוי ביצירתו קומא ובנוספות המוצגות בתערוכה.

עוזי וחגית תיארו במפגש המרגש עם ראש העיר ירושלים את מהלך חייו הקצרים מדי של בנם הבכור, מגיל 8 עת חשף תגלית ארכיאולוגית, דרך ילדותו ונערותו, סקרנותו הרבה וכשרונו העצום, כאשר את

הידע הרב שצבר בחייו ‘נשפך’ על גבי הקנבס ביצירה ‘קומא’ שהיוותה עבודת הגמר שלו בלימודי אמנות בתיכון בישיבת נווה שמואל, אותה יצר במהלך הקורונה.

 

משה ליאון, ראש העיר ירושלים:

״התרגשתי מאוד, כשנחשפתי הערב לתערוכה המציגה את יצירותיו של איתן רוזנצוויג ז״ל, שהיה מפארי בניה של מדינת ישראל, לוחם עז נפש שמסר נפשו למען הגנת העם והארץ, אדם שהעמיק במחשבה ובהשקפה, ודמות מעוררת השראה, עבור כל מי שהכיר אותו, וכל מי ששומע את סיפורו.

יצירותיו העמוקות שעליהן שמעתי רבות מהוריו, חגית ועוזי, מלמדות יותר מכל על האדם הנפלא שהיה איתן, ועל האבידה שספגנו, בלכתו ההירואית. מדמויות הוד כאלו, אנו שואבים כוחות רבים, ומקווים שנוכל ללמוד מדרכם ולו במעט.״

 

מימין לשמאל: ד”ר ריסה לויט, עוזי רוזנצוויג, משה ליאון וחגית רוזנצוויג עם היצירה קומא מוקטנת

 

איתן רוזנצוויג התגייס לצה”ל במסגרת מסלול ישיבות ההסדר ועשה שירות בגדוד שקד של חטיבת גבעתי. הוא השלים שירותו הצבאי לפני יום כיפור תשפ”ד, וגוייס למלחמה במהלך חופשת השחרור שלו ב-7 באוקטובר.

איתן היה בכוח הראשון שנכנס לעזה ולחם בעוז ובגבורה עד לנפילתו בקרב בג’בלייה בחודש נובמבר 2023.

מאז הפתיחה הרשמית של התערוכה במחצית חודש מאי שנה זו, אלפים רבים של אנשים הגיעו לביקור והתרשמו רבות מיצירותיו של איתן ז”ל, והמרכזית שביניהן הינה מגילה מרשימה שאורכה 3.6 מטרים של בד קנבס עליה יצר האמן רישום בדיו  באמצעות ציפורן על בד.

בנימין נתניהו, ראש הממשלה, ביקר התערוכה ביום ירושלים ובפתח דברי ישיבת הממשלה החגיגית שנערכה במוזיאון פנה לשרי הממשלה ואמר:

״אנו מתכנסים היום בירושלים, במוזיאון ארצות המקרא. אני אפתח דווקא במוזיאון, כי אני עדיין תחת הרושם העצום של התצוגה, שהיא מיצירותיו של איתן רוזנצוויג ז”ל שהיה לוחם גבעתי שנפל בקרבות, אבל היה גאון של עמנו. בגיל 8, כילד, גילה תגלית ארכאולוגית מדהימה. הוא היה ספוג באהבת ישראל, במורשת ישראל, במחשבת ישראל ומחשבת האנושות כולה.

הוא יצר יצירות שאתם חייבים לראות. אני מבקש מכם דבר אחד: לפני שאתם עוזבים את המקום הזה, תעמדו ותסתכלו על מגילת העם היהודי שהוא יצר בכישרון אין קץ, שפורץ פשוט את כל הגבולות. זו אבדה גדולה, אבל גם מורשת גדולה.

ביצירה “קומא” רשת מורכבת ומסועפת של ציטוטים וביטויים אמנותיים השאובים מן המקרא, התלמוד, ספרות הקבלה, השירה העברית, תרבויות המזרח הרחוק, יצירות אמנות וממצאים ארכיאולוגיים.

אלפי פריטים ממלאים את הבד במלאכה עדינה ומוקפדת המשלבת דמויות מקראיות, יסודות אדריכליים, מבני קודש, בעלי חיים, תשמשי קדושה וציטוטים ממקורות כתובים.

היצירה צוירה ללא רישומי הכנה, לוכדת את עין הצופה מרחוק ומזמינה התבוננות באוצר הדימויים העשיר והמורכב של איתן.

התערוכה מציגה גם רישומים ממחברותיו של רוזנצוויג ושירים שכתב, הנראים היום כנבואות המבשרות את סופו, כאשר חייו ומותו של האמן נשזרים בגורל היהודי.

ד”ר ריסה לויס, מנכ”לית מוזיאון ארצות המקרא, נחשפה לסיפור האישי של רוזנצוויג וליצירת המופת “קומא” זמן קצר לאחר נפילתו בקרב, והציעה להקים לה תערוכה במוזיאון.

לדבריה: “הרגשתי שעבודתו חיה ופועמת, ונכון להציגה במוזיאון שמחבר חפצי אומנות מהמזרח הקדום ומשקף עמים ותרבויות של תקופת המקרא”.

התערוכה מוצגת במוזיאון ארצות המקרא ירושלים, לימי ושעות הפתיחה ולפרטים נוספים לחצו על הקישור.

לצד היצירה ‘קומא’ התקינו במוזיאון מסכים בהם ניתן לדפדף בין יצירותיו של איתן, לקרוא את שיריו ומסך אינטראקטיבי ענק עם היצירה קומא, וניתן במגע אצבע להגדיל ולהקטין אלמנטים מהיצירה ולקרוא הסברים.

לעמוד התערוכה לחצו כאן.

 

◼️ לקבוצת חדשות ירושלים והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – תרבות, בילוי ופנאי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: תקשורת רה"ע | באדיבות מוזיאון ארצות המקרא ירושלים

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן