ראיון מיוחד עם האיש שהיה יד ימינו של צבי גוב ארי, וכיום תומך ביריבו, מאיר שטרית לראשות העיר: “חייבים לבנות סדרי עדיפות אחרים”

משה חזות היה בעבר ממלא מקום ראש העיר ויד ימינו של צבי גוב ארי. לפני שנה וחצי הוא זרק פצצה פוליטית כשהודיע שהחליט לתמוך במאיר שטרית בבחירות לראשות העירייה. כשמאחוריו שנים של ניסיון בפוליטיקה המקומית ושורה של תפקידים ביצועיים בעירייה, חזות שובר שתיקה ופותח את הפה ואת הלב. בראיון מלא רגש הוא מספר על אהבתו הגדולה ליבנה ועוד: “שנים רבות כיהנתי כנבחר ציבור בעיר, בין היתר כסגן ראש עיר וממלא מקום ראש העיר, תקופות ארוכות בהתנדבות ללא שכר, מחזיק תיק התחבורה יו”ר ועדת תחבורה, יו”ר  ועדת מכרזים יו”ר פס”ח (פינוי, סעד, חללים) וחבר בוועדת תכנון ובניה, חבר בוועדת כספים יו”ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו ביבנה ובשורה של תפקידי ביצוע נוספים.

“בעבר שימשתי כסגן יו”ר איגוד ערים לכבאות והצלה ואף יזמתי את תחנה המשנה לכבאות והצלה הקיימת בעיר וכן דאגתי להקמת תחנת משנה חדשה כולל תקציבים ותכניות אך לצערי הדבר מתגלגל שנים ללא פתרון של אישור הקרקע מצד העירייה. יזמתי את הקמת מתחם G רעיון, שהתחיל ממקום שלא היו בתי קפה ומסעדות בעיר. וכן את בית הקפה בסמוך להיכל התרבות. ביצעתי מהפך בתחום התחבורה והפחתה משמעותית של תאונות הדרכים, טיפול יסודי במוקדי הסיכון בעיר, פיתוח של התחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית לדוגמא :7 קווים עירוניים ועוד קו נוסף בדרך שיקשר בין כל השכונות. קו לבית החולים קפלן קו ליישובי גדרות קו לתל אביב קו למערב ראשון קו לירושלים ועוד. עשרות תחנות מקורות חדשות וכן למעלה מארבעים צגים אלקטרונים, דאגתי לקדם את חניון התפעולי של האוטובוסים ושיפוצו של מסוף התחבורה במתנ”ח בעיר. ביצעתי את כל הסדרי התנועה בעיר, השתתפתי בשנים האחרונות בישיבות ובהכרעות החשובות הנוגעות לחיי העיר, הצלחתי לסייע למאות מתושבי העיר יוצאי צפון אפריקה, לקבלת פיצויים  מממשלת גרמניה והכרתם כנפגעי המשטר הנאצי והכי חשוב שימשתי אוזן קשבת לתושבים”.

איך היחסים שלך עם צבי גוב ארי בעת הזאת?

”היחסים שלי עם ראש העיר מצוינים, אנחנו נפגשים מדברים על כל הנושאים העומדים על הפרק, לאחרונה לבקשתי, הקצה אוטובוס עם תלמידי בית ספר נבון לאזכרה השנתית של “מעפילי אגוז”. אל תשכח שהלכנו כברת דרך ארוכה יחד, 27 שנים של שותפות ועשייה למען העיר ותושביה, זה שאני באופוזיציה לא אומר שום דבר על הרצון של שנינו להמשיך ולדאוג לצרכי העיר. המשחק הפוליטי השתנה ואני מכבד את רצון הבוחר”.

איך זה להיות ‘באופוזיציה’ אחרי שנים רבות בקואליציה? מדוע, במקרים מסוימים, אינך מצביע עם האופוזיציה?

”לנגד עיניי עומדת רק טובת הציבור והאינטרס הציבורי, וכמובן שמירה על מינהל ציבורי תקין. לעולם לא אצביע על החלטה שהשיקול, מה יגידו “לוחמי המקלדת “ברשתות החברתיות, מאיר ואני לא מתנגדים באופן אוטומטי להחלטות המוצעות, במרבית ההצעות אנחנו מצביעים בעד, נמצאים בוועדת תכנון ובניה מקבלים החלטות חשובות בנוגע לכל הקשור לפיתוחה של העיר, וכמעט בכולם מצביעים בעד. המטרה לא לפגוע בתפקודה של המערכת העירונית ההפך הוא הנכון. מטבע הדברים להצבעות על החלטות כנגד, יש יותר הד תקשורתי. העבודה שלנו היא שליחות ציבורית חשובה ממדרגה ראשונה ומשפיעה באופן ישיר על רווחתם של כלל תושבי העיר. כאופוזיציונר אני יותר משמיע את דעותיי בצורה ברורה חופשית ללא משקולת ברגליים”.

בעבר היית סגן ראש העיר וכעת אתה באופוזיציה .מה קרה?

”לקראת סוף חודש מרץ 2018 צביקה הודיע לי שהוא מתכוון לפרוש סופית וזימן את חברי סיעת “יבנה שלנו” והודיע לכולנו על פרישתו מהחיים הפוליטיים ועל פירוק הסיעה. צביקה סיפר לי בכנות גדולה על כמה שהוא רוצה לפרוש ולצאת לטיול עם אשתו, לבלות עם הנכדים, לממש את חלומו ולחזור ללמוד באוניברסיטה. לאחר הודעת הפרישה של צביקה, קיבלתי שיחות והצעות רבות לחבור למועמדים מכל הקשת הפוליטית בניהם גם מאיר שטרית. מאיר פנה אלי ואחרי 2 פגישות מצאנו מכנה משותף גדול מאוד לרוץ יחד, חבל שבסופו של יום, אנשים אינטרסנטים הגיעו לצביקה ושכנעו אותו לחזור בו, לדעתי עשו לו עוול גדול מאוד כי זה לא מה שהוא רצה. צביקה היה לי שותף וחבר שנים רבות לדרך, אני מכבד ומוקיר את צביקה על מה שעשינו יחד במשך 4 קדנציות, לדעתי צריך לדעת מתי לסיים ולאפשר לרעיונות חדשים וכוחות חדשים לפעול”.

אלו הצעות הגשת לסדר לאחרונה?  

”פרט להצעות לסדר והשאילתות שמעלה במועצה, תמיד מבקש לדבר לאחר הדיון בנושאים שונים. בישיבה האחרונה דיברתי על מה שקורה בבית הספר מרחבים וכן על מצב בתי העלמין בעיר. כל ההצעות לסדר נדחו פרט להצעה להצבת מפעמים במרחבים השונים. מאיר ואני פועלים בשיתוף פעולה מלא. העלה כמה הצעות לסדר, בניהם הקמת חברה כלכלית העיר ופיתוח מערב יבנה.

בנושא לשאילתה של צומת העצמאות / חטיבת גבעתי, ראש העיר מערב אותי ואף הזמין אותי יחד למנהל מקרקעי ישראל לנסות ולפתור את הבעיה עם משפחת חלפון.

הצעה לסדר בנושא:  הצבת מפעמים (דפיברילטורים) במרחבים השונים

הצעה לסדר בנושא:  טיפול בשכונות הוותיקות

הצעה לסדר בנושא:  הקצאת קרקע לעמותת חביבי ביבנה לבניית בית לחיילים בודדים

הצעה לסדר בנושא:  הגדלת תקציב תמיכות ו/או אחר  – לביתר יבנה

הצעה לסדר בנושא:  מינוי דירקטורים ו/או חברי הנהלה בגופים הציבוריים בעיר

שאילתה בנושא:  חניות ציבוריות ברחוב מבצע תש”ח

שאילתה בנושא:  טיפול בצומת שדרות העצמאות/חטיבת גבעתי (משפחת חלפון)”.

מה צריך לדעתך לתקן בעיר?

”תיקון דברים הוא פונקציה של משאבים וסדרי עדיפויות, לדוגמא בישיבת מועצת העיר האחרונה התקבלה החלטה לבנות מרכז מבקרים בסכום של 24 מיליון לדעתי דבר מיותר, ניתן לבנות משהו צנוע יותר, לחבר אותו למרכז קהילתי קיים. לנגד עיניי תמיד נמצא הנושא של עלות מול תועלת. אלה משאבי קרקע וכספי ציבור, צריך לחשוב על ההוצאה וכמובן על התחזוקה וניצול המקום בהמשך”.

ממה אתה מרוצה?

”אני מרוצה מהתקדמות העיר ולאן שהגיעה היום, ראש העיר פועל במיטב כוחו ומרצו, מאידך חייבים לבנות סדרי עדיפות אחרים לחזק את השכונות הוותיקות הן במרחב הציבורי והפרטי. רואה חובה עליונה לשמור על המרקם החברתי היפה הקיים ביבנה, אעשה לחזק אותו כי זוהי הייחודיות והלכידות החברתית, ערבות הדדית ונתינה שלא קיימת באף עיר אחרת”.

מה אתה חושב על סערת גביית תשלום בתמרור כחול לבן בעיר?

”עדכון או כל דבר הנוגע לחוק עזר עירוני אמור להגיע לכל חברי המועצה עשרה ימים לפני ישיבת מועצת עיר, לכן לא התקיימה הצבעה על החוק אלה רק דיון עקרוני. מהידוע לי, הרצון הראשוני לבצע כחול לבן בהרבה מקומות בעיר, ולא להסתפק בחמישים חניות כפי שהוצגו לנו בישיבה. לגבי חוק העזר העירוני: ועדת התחבורה יכולה לקבוע כל תמרור ע”פ החוק, באישור משרד התחבורה. תמרור “כחול לבן” הנו תמרור לכל דבר. ישנו חוק עזר משנת 2004 שדורש תיקון לאופן ההפעלה לשימוש לגובה התשלום. עקרונית ראש העיר יכול להפעיל את החוק הישן ללא התערבות מועצת העיר, במידה וירצה לשנות את הדברים יצטרך להביא את חוק העזר לישיבה. אני נגד חוק העזר כפי שהוצג, כידוע מרבית מרכזים המסחריים הנם פרטיים על כן לא ניתן לבצע תמרור כחול לבן בחניות הנ”ל. יוצא מכך שרק ברחובות הסמוכים למרכזים וכן חניות מלאות בשעות השיא כמו חניית העירייה והרחובות הסמוכים לה, ניתן יהיה לבצע, מבחינת עלות מול תועלת לא מוצא סיבה אמיתית לבצוע עדכון גבייה בשימוש בכחול לבן ,הטענה שתושבים הגרים בסמוך למרכזים המסחריים תופסים את החניות אינה נכונה כי הם יכולים לחנות בחניות הפרטיות של המרכזים. העיר שלנו ייחודית בחנייה חופשית וכל ניסיון לבצע מהלך כזה יפגע במסחר ובמרבית תושבי העיר .העיר תאבד את הזהות הייחודית שלה”.

מה דעתך על הטיפול בשכ’ הוותיקות ומה אתה עושה בנידון?

”לפני שלושה חודשים הגשתי הצעה לסדר- “טיפול בשכונות הוותיקות” להצעה קדמה עבודת הכנה של סיור מקדים בשכונות וצילום כל הדברים הטעונים טיפול, נשלחו התמונות וההצעה לכל חברי מועצת העיר, צר לי שכמעט לא נעשה דבר וההצעה לא עברה. כל חברי הקואליציה התנגדו. חייבים להקצות 10 מיליון לטובת טיפול בשכונות הוותיקות, קיבלנו כספים ייעודיים לכך, מפיתוח השכונות החדשות. אנחנו חייבים להעניק לשכונות הוותיקות, המקום בו נוסדה והתהוותה העיר שלנו, טיפול יסודי כפי שראוי ומגיע לתושביהם לאחר שנים של התמקדות בבניה חדשה”.

מה צריך המועמד הבא להביא איתו כדי להפוך לראש עיר?

”מניסיוני מציע למתמודד שירצה להיות ראש העיר בהנחה שצביקה לא התמודד, לבחון את עצמו היטב האם הוא מתאים לתפקיד כה תובעני, המצריך יכולות מיוחדות של שיקול דעת, חוזק נפשי, אחריות, מנהיגות, קבלת החלטות וניסיון. לא כל אחד יכול להיות ראש עירייה. כתיבה ברשתות החברתיות וצבירת ליקיים לא אומרת דבר, העיר הינה מערכת חברתית-כלכלית המפעילה תכניות עסקיות רבות וראש העיר חייב לבוא עם מטען של עשייה מוכחת, אחריות ותחושת שליחות הבוערת בו. כאן זה לא מקור פרנסה ולא מקפצה למקום אחר. זאת עבודה קשה ומתישה לטובת כלל הקהילה והתושבים ומי שהייעוד הזה לא בוער בעצמותיו אני מציע שלא יבזבז את זמנו לריק”.

איך אתה רואה את מערכת הבחירות הבאות?

”למערכת הבחירות הבאה יש השפעה אדירה על כלל המערכת העירונית ועל עתיד התושבים, דרוש מראש העיר הבא יכולת מוכחת לשינוי ותפיסה ניהולית ואירגונית אחרת, שיש להטמיע במערכת העירונית. בחירות זו לא תכנית ריאליטי וראש עיר זה לא כוכב נולד בפייסבוק , לעיר נוספו אלפי בעלי זכות בחירה תושבים רבים שהגיעו מכל קצוות הארץ, הצטרכו  לבחון היטב למי מהמועמדים יש את הקבלות והיכולות לתפקיד החשוב והקשה הזה. אין ספק שהציבור דורש אנשים איכותיים בשלטון המקומי, הוא עייף מהבטחות שווא, הולכת שולל, גניבת דעת, פיזור הבטחות בלי כיסוי. הציבור חכם ומזהה את אלה המנסים ליצור רווח פוליטי בדרכים נלוזות. טיפול בכל שכונות העיר על-פי תכנית עבודה וסדרי עדיפויות מקצועיים, קידום החינוך והתרבות לכלל האוכלוסייה והפיכתה של יבנה לעיר שכדאי וטוב לחיות בה, עיר מודרנית ונגישה עם שירות מיטבי לתושב, תוך כיבוד כלל המגזרים ושמירה על המרקם החברתי והסטאטוס-קוו. אישית אני מחובר ומאמין בכל ליבי בערכים אלה”.

לסיום מה אני המאמין שלך?

”מאמין בעבודה ולא בדיבורים מקדיש שעות רבות לקידום אוכלוסיות נזקקות, לפניות תושבים בכל התחומים. משחר נעוריי פועל למען העיר, נולדתי ביבנה וכאן קבורים הורי, כאן מגדל את ילדיי ונכדיי המקסימים. פשוט אוהב את העיר ותושביה, רואה את עצמי כאיש ציבור ולא כפוליטיקאי, המוטו שלי: “שאני כאן בשביל התושבים ולא התושבים כאן בשבילי”. ציבור התושבים  מהווים את מרכז העשייה היום-יומית שלי. ניסיון זה ערך חשוב וחיוני, ואין קיצורי דרך, מינהל ציבורי זה לא משחק במדיה החברתית. הזמן האיכותי שלך הופך לזמן הפרטי של התושבים. בנוסף, צריך לאהוב את החיים הציבוריים, את האנשים, להיות אמין, זמין ומוכן תמיד לעזור, לתרום ולהיענות לכל פנייה בכל עת. ניסיוני המקצועי והאנושי יסייעו לי בהמשך להביא להצלחת העיר, בכל מקום שיידרש”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן