על רקע ההקלות בסגר – כ-2.5 מיליון איש חוששים שלא יצליחו לשרוד את המשבר הכלכלי

על רקע ההקלות הראשוניות בסגר, לקראת החזרה לשגרה, נערך סקר נוסף בדבר “מצב הרוח”, שמטרתו לתת ביטוי לרחשי לב הציבור במבחר נושאים ובה בעת לייצר נקודת בסיס של עמדות, אמונות ותפיסות הקשורות בחוסן הלאומי והאישי (הסקר אינו ממומן על ידי כל גורם מסחרי או פוליטי). את הסקר יזמו חברת גלאי תקשורת עם חברת הסקרים Blueberries.

הנתון המעניין ביותר סקר עולה מהשאלה: “עד כמה הינך מעריך כי אתה ומשפחתך תצליחו לשרוד את המשבר הכלכלי הקשור לתקופת הקורונה?” רמת החוסן הלאומי, הגבוה עליו מצביע הסקר לא בא לידי ביטוי בשאלה ישירה זו  ודווקא ממנה עולה כי מעל לרבע מהעם, 26% מכלל העונים, אינם בטוחים ביכולתם לשרוד את המשבר הכלכלי.

נתון מעניין נוסף קשור לרמת האמון בגופים המנהלים את המשבר, ומשם עולה כי האמון במשרד הבריאות עולה (4.51 לעומת 4.29). ייתכן בהחלט כי הירידה במספר הנדבקים, וכמות המונשמים הנמוכה יחסית, נזקפים לזכותו של משרד הבריאות. לעומת זאת, דווקא משרד האוצר מקבל את רמת האמון הנמוכה ביותר בכלל הגופים המנהלים את המשבר (3.88). ניכר כי הבעיה הכלכלית הולכת ומחריפה ומאפילה על הבעיה הבריאותית. יוצאים מן הכלל הם צה”ל שקיבל בסקר הנוכחי רמת אמון מעט יותר גבוהה (5.6 לעומת 5.5.).

יתר על כן, בכל הקשור להקלות בהנחיות, 54% מהמשיבים מעריכים כי ההקלות החדשות אינן רלוונטיות עבורם, 40% כי הן כן רלוונטיות ומתוכם רק 12% מעריכים שהם מאוד רלוונטיות. הממצאים משקפים תמונה נאמנה של המציאות לפיה רק חלק קטן מהאוכלוסייה נהנה בפועל מההקלות.

למרות הנתון הכלכלי הקשה עולה מהסקר כי רגש הפטריוטיות הישראלי חזק, משתתפי הסקר אוהבים את ישראל, גאים בהיותם ישראלים ומאמינים כי ישראל תצא מזה. על שאלת הגאווה ענו 5.65 מתוך 7, על האופטימיות 5.2 ועל האם מאמינים כי ישראל תצא מהמשבר, ענו 5.4 גם כן תוך 7. הממוצע המסכם של החוסן הלאומי נשאר גבוה – 5.3.

כמו בסקר הראשון, כך גם בסקר השני, רמת האופטימיות נמוכה במעט בהשוואה למשתני הגאווה והאהבה, וחוסן הכלכלה הישראלית והמושג ערבות הדדית מוערכים כנמוכים בהשוואה למשתנים.

גל בייסברג, מנכ”ל ובעלים גלאי תקשורת: “אני צופה כי בפעם הבאה שנבצע דגימה נמצא כי המצב ישתנה לרעה באופן משמעותי. אם מדינת ישראל לא תכניס את הידיים עמוק לכיס, מהר ובנדיבות, צפויים לה אתגרים אזרחיים כבירים. מהסקר שביצענו ניתן ללמוד כי העם מעריך מאוד את משה בר סימן טוב למרות ההתקפות עליו בתקשורת ולמרות הביקורת על השר ליצמן. כרגע נראה כי עקב האכילס של המדיניות הוא משרד האוצר. לצד כל זאת, ליום העצמאות ה-72 אנו נכנסים כעם חזק, לאומי ומאוחד”.

איסוף הנתונים התבצע בשבוע השלישי- לחודש אפריל 2020, ימים ספורים לפני יום הזיכרון ויום העצמאות ואחרי שפורסמו הקלות מסוימות בהנחיות לשעת חרום. במהלך ארבעה ימים נכנסו להשיב לסקר  627משיבים, על בסיס מדגם אקראי ומייצג בקירוב, את קבוצות הגיל + 16-65 -במגזר היהודי הפרטי בישראל, בפריסה ארצית ואת שני המינים.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן