על חשיבות לימוד השפה האנגלית בגיל צעיר ואיך לעשות זאת נכון

לרגל יום האנגלית הבינלאומי החל ב-23.4  הלן דורון מנדבת טיפים ללימוד השפה האנגלית בגיל צעיר

לרגל ים האנגלית הבינלאומי שחל ב-23.4.24: על חשיבות לימוד השפה האנגלית בגיל צעיר ואיך לעשות זאת נכון

מחקרים העוסקים בחשיבות לימוד שפה שניה לילדים צעירים בגיל גן ואף פחות מכך, מעידים כי ילדים הלומדים ושולטים בשפה זרה נוספת מרוויחים יתרון קוגניטיבי חשוב, מעשירים את הידע, מרחיבים ומפתחים כישורי תקשורת והדבר אף תורם לשיפור הישגים במקצועות אחרים ומוביל אותם להגשמת יעדים בעתיד.

הלן דורון, מנכ”לית ומייסדת חברת “הלן דורון” אומרת:  

“מחקרים בתחום המוח מראים כי למעלה ממיליון קשרים עצביים נוצרים במוחם של תינוקות בכל שנייה מרגע היוולדם. מרגע הלידה, תינוקות כבר מוכנים לתהליך למידה והם לומדים באמצעות גירויים: יניקה, מוצץ, קול ועוד. הגירויים מגבירים את קצב ייצור הקשרים העצביים אשר מפתחים את מוחו של הילד. ככל שהתינוקות ייחשפו ליותר גירויים, כך יווצרו יותר קשרים עצביים במוח, ומוחו של הילד יהיה מפותח יותר , בזה טמונה המהות של לימוד אנגלית לילדים החל מגיל 3 חודשים.”

לדבריה: “ילדים בגיל צעיר נשחשפים לשפה נוספת, מסוגלים ללמוד את השפה ברמת שפת אם בקלות וללא מאמץ. למידת שפה שנייה (וגם שלישית או רביעית ויותר) אינה באה על חשבון אף שפה אחרת – מוחם של הילדים מסוגל לבצע את ההבדלה ולנצל את יכולות הלמידה הטבעיות לקליטה וספיגה בקלות של השפה הנלמדת. הדבר שחשוב לא פחות מהרצון הוא הדרך שבה הם לומדים. ברגע שהילדים חווים את תהליך הלמידה בצורה כיפית, קלילה, בקבוצות קטנות באמצעות שירים, משחקים והפעלות – תהליך הלמידה יהיה מוצלח, מהיר וזכיר יותר”.

עוד הוסיפה הלן דורון ואמרה: “לפי הספרות המקצועית בנושא והניסיון שצברנו לאורך כ-40 שנות פעילות, ילדים עד גיל 7-8 יכולים לקלוט שפה נוספת ללא מאמץ משום שעד הגיל הנ”ל המוח ממשיך לייצר קשרים עצביים בקצב גבוה. לאחר גיל 7, קצב הייצור של הקשרים העצביים במוח יורד, ודבר זה מקשה על למידת שפה חדשה כשפת אם. כאשר ישנו קושי, הדבר מייצר תסכול וסלידה מתהליך למידה, במידה וזה אינו מונגש בדרך טבעית ומהנה. הדוגמא הנפוצה ביותר היא עולים חדשים או רילוקיישן, בהם ניתן לראות כי ילדים קולטים במהירות רבה את השפה המקומית ואילו מתבגרים וההורים מתקשים הרבה יותר”.

לרגל יום האנגלית הבינלאומי החל ב-23.4  הלן דורון מנדבת טיפים ללימוד השפה האנגלית בגיל צעיר:

מתחילים כמה שיותר מוקדם – אנגלית נדרשת בכל מקום בימינו והידע שלה הוא קריטי בכל מקצוע, כמעט. אם מתחילים ללמוד אותה מוקדם זה עשוי להיות מועיל לעתידו של הילד.

על טעויות לא משלמים – יכולות השפה שלנו לא נמדדות בטעויות. אין ספק שעדיף לדבר עם שגיאות מאשר לא לדבר בכלל – לכן מומחים ממליצים לא להעניש ילדים על טעויות. אפשר לקחת דוגמה מתהליך של רכישת שפת אם: כאשר תינוק אומר מילה חדשה, אנחנו מעודדים אותו גם אם ההגייה אינה נכונה או אם יש בה טעות. מטעויות שוליות אפשר להתעלם  כי הם יתקנו את עצמם בעתיד, ועל משפטים או מילים עם טעויות אפשר פשוט לחזור בעצמנו, בנוסח הנכון תוך שימוש בחיזוקים חיוביים. ברוב המקרים טעויות דקדוק יעלמו עם הזמן, כל עוד לילדים יש הזדמנות לתרגל את השפה כמה שיותר.

קבוצה קטנה – למידה בקבוצה גדולה לא תמיד מאפשרת להתאים אישית את החומרים ואת השיטה לקצב ההתקדמות של כל ילד. אנו ההורים, יכולים לעזור ברכישת השפה האנגלית בין היתר באמצעות בחירה בלימוד בשיטה אינטואיטיבית, מהנה ובמסגרת של קבוצות קטנות, המאפשרת למורה להעניק יחס אישי לכל ילד ולהתקדם בחומרים בהמשך לרמת כל הקבוצה.

עניין – באופן טבעי, הדברים שמעניינים את המבוגרים פחות מעניינים את הילדים, ולכן על השיעורים להיות מותאמים לשמירה על תשומת לב הילדים. הכלל הוא ברור – ילדים לומדים טוב יותר אם הם לומדים על משהו שהם מעוניינים בו. מעקב אחרי קבוצת כדורגל אהובה, הזמנת משחק או בגד באתר קניות בחו”ל או אפילו צפייה בסרטון מצוייר מוכר המדובב אנגלית יכולה להיות אתגר מושך עבורם, ומשולבת בהתאם בתכנית הלימודים.

השראה – השפה האנגלית כבר מזמן לא נמצאת בשימוש רק בחו”ל. כמות הפעולות היומיומיות בהן משתמשים באנגלית הולכת וגדלה. בין אם מדובר בחיפוש מידע באינטרנט, בתרגום שיר או סרטון אהוב ב-YouTube, במשחק מחשב ועוד שלל דוגמאות –  האנגלית בכל מקום והיא מעוררת  את השראה בילדים ועוזרת לדחוף אותם לכיוון למידה יעילה.

“לילדים חשוב לראות שהם יכולים להפיק תועלת משליטה בשפה זרה ועל ההורים להבין שלימוד שפה הוא השקעה לחיים, ולא עוד מקצוע חובה בבית הספר”, מסכמת הלן דורון.

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – הורים וילדים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חינוך ואקדמיה  לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: הלן דורון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן