עיריית יבנה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה: “התנגדות נחרצת להיתר פליטה לתחנת הכוח באזור התעשייה באשדוד”

“אין מקום לאפשר תחנת כח מזהמת שכזו באזור שלנו ואני מברך אותך על ההתנגדות שהבעת לתכנית, כעת הזמן לעבור למעשים”, אמר ראש העיר יבנה, רועי גבאי

בדיון פומבי שנערך אמש (ראשון) באיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד- חבל יבנה הביעו ראשי ערים, מועצות ותושבים מיבנה והסביבה התנגדות עזה לכוונת המשרד להגנת הסביבה למתן היתר פליטה לתחנת הכוח במתקן ההתפלה באזור התעשייה אשדוד שנמצא בסמיכות לשכונות המגורים ביבנה.

 

בדיון הוצגה תכנית היזם (חברת שפיר) וניתנה סקירה על ההליך והיתר הפליטה המתוכנן ע”י המשרד להגנת הסביבה. תושבים רבים שנכחו בדיון הביעו מחאה חריפה כנגד הכוונה אשר תוביל בהכרח לעלייה ברמות זיהום האוויר המשפיעות כבר כיום על שכונות מגורים ביבנה ובסביבה.

מנתונים שהוצגו ע”י איגוד ערים לאיכות הסביבה עולה כי על-פי הערכות היזם כפי שמופיעות בבקשתו, פליטת החומר פורמלדהיד בתרחיש עבודה חלקי (3 מנועים) תהיה פי 85 עד 125 יותר מהפליטה הנוכחית! בתרחיש עבודה מלא (7 מנועים) הפליטה הצפויה תהיה יותר מכפול מסך הפליטה התעשייתית הארצית ופי 200-300 לעומת הפליטה מאשדוד כיום!. מנכ”לית האיגוד, רומי אבן דנן הציגה טיעונים רבים בגינם יש לדחות לאלתר את מתן ההיתר: “בהסתמך על ההיקף העצום של פליטת פורמלדהיד שהינו חומר מסרטן ודאי- מנועי הבעירה אינם הטכניקה המיטבית הזמינה. האיגוד מתנגד לאישור שצפוי לפלוט לאוויר, בכמות גבוהה ביותר, פורמלדהיד שהינו מסרטן, בסביבה בה כבר היום יש ריכוזים גבוהים של אותו החומר ממש, כמו גם מסרטנים ומזהמים נוספים. אנו מבקשים מהמשרד להגנת הסביבה לא לאשר פליטת מזהים מסוכנים”. האיגוד הציג רשימה ארוכה של ליקויים בתהליך וחלופות אחרות, טובות יותר, שדי בהן כדי לדחות את בקשת היזם.

ראש עיריית יבנה, רועי גבאי, היה נחרץ בהתנגדותו:

“איגוד ערים הציג כאן נתונים ברורים ומזעזעים ומתנגד באופן נחרץ למתן ההיתר. לצערנו גורמי המשרד להגנת הסביבה אינם מקבלים את דעתם וממשיכים בקידום התכנית ללא מעצורים. כבר היום פועלים באיזור התעשיה מפעלים מזהמים המהווים מטרד ומעיבים על איכות חייהם של תושבי העיר. תושבי יבנה פונים מדי יום למוקד המשרד להגנת הסביבה ומציפים תלונות על ריחות חריפים. למרות כל זאת, ממשיכים לקדם באופן אינטנסיבי הליכים שיחמירו את המצב אף יותר. מדינת ישראל לא רק שאינה פותרת את הנושא ושומרת על בריאות הציבור, אלא עשויה להביא לפגיעה חמורה ורחבה יותר בבריאות הציבור. אנחנו לא נאפשר זאת, בריאות התושבים והחובה לעצור את התכנית הם הדבר החשוב ביותר”.

“אני קורא מעל במה זאת לידידי ראש עיריית אשדוד ד”ר יחיאל לסרי – בבקשה עצור את התכניות ואל תקדם זאת בוועדה המקומית! אנחנו יודעים שפשוט לא נותנים אישור ואתה יודע לעשות זאת. אין מקום לאפשר תחנת כח מזהמת שכזו באזור שלנו ואני מברך אותך על ההתנגדות שהבעת לתכנית, כעת הזמן לעבור למעשים”, אמר גבאי.

והוסיף כי “יש פה משהו חמור שמוכרחים לעצור. התושבים והפעילים הסביבתיים מקרב תושבי העיר מרגישים את הזיהום יום-יום, כולם מריחים את הריחות החריפים וכבר הפכנו מומחים עם חוש ריח חד כמו ‘כלב עוקץ’. אני מצטרף לראשי הרשויות ולהבנה כי הדבר אינו נדרש, כמו גם לאמירה החד-משמעית של האיגוד שהמתקן הזה הוא מסוכן ואם יש ספק אז אין ספק. כולנו יודעים שאם יש מקום שזועק אז קודם כל עוצרים ולא נותנים יד לזיהום מסרטן מבלי לבחון תחילה ברצינות כיצד ניתן לצמצם זאת. אנחנו נשב בכל פורום ובכל זמן כדי לייצר תכנית עבודה לאזור שלנו. בימים אלה אנחנו צריכים להתמודד עם איומים מבחוץ ואיננו זקוקים לאיומים וסכנות גם מבית. אני גאה מאד בתושבים שנאבקים למען אוויר נקי, זה בנפשנו ולא נאפשר לאזור התעשיה לחנוק את תושבי יבנה והסביבה”.

בדיון השתתפו גם ראש העיר אשדוד ד”ר יחיאל לסרי, ראש המועצה האזורית נחל שורק, שי רייכנר, ראש המועצה האזורית חבל יבנה, אבי פוקס, ראש המועצה האזורית גדרות, ערן גלזר, מ”מ ראש העיר יבנה, חיים מסינג, יו”ר ועדת הגנת הסביבה, עו”ד דוד שחר, חברי מועצה, מהנדס העיר, נעם רווחה ואדריכלית העיר, ורד נעמן סייג, ארגונים ירוקים ותושבים שהביעו כולם התנגדות נחרצת. בדיון נכח מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, אסף יזדי, סמנכ”ל בכיר לרישוי ומניעת סיכונים במשרד להגנת הסביבה, אבי חיים, מנהל מחוז דרום במשרד, אמיר זלצברג, מנכ”ל עיריית אשדוד, אילן בן-עדי, יו”ר איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, עו”ד אופיר לסרי, מנכ”לית האיגוד רומי אבן דנן וגורמי מקצוע נוספים.

תושבת יבנה, לילך בן-טובים ביקשה את רשות הדיבור ופנתה לבכירי המשרד להגנת הסביבה:

“אנחנו נושמים כל יום אויר מזוהם, מתריעים למשרד להגנת הסביבה ואין מי שמקשיב. המשרד יכול לספר לעצמו שהכל כביכול תקין אבל אף אחד כאן לא טיפש. אתם ממשיכים להתקדם, אוטמים אוזניים ועיניים ופשוט הורגים אותנו!”. תושבות ותושבים שנכחו בדיון מחו אף הם וקראו למנכ”ל המשרד ולנציגי הרשויות למנוע מבכל דרך את התוכנית.

ראש המועצה האזורית גדרות, ערן גלזר, אמר: “הנתונים מזעזעים ומדברים בעד עצמם, ברור שהתחנה לא יכולה לקום והיא לא תקום. זה תלוי בנו ולא נאפשר לה לקום, כולנו בעד קידמה אבל לא על חשבון אוויר נקי ובריאות הציבור. ניתן לייצר את החשמל בצורה אחרת, אני קורא למשרד להגנת הסביבה לשמור על הילדים שלנו. כולנו התאחדנו סביב העניין הזה ונעשה את המאמץ יחד עם התושבים כדי למנוע את הגזירה הרעה”.

ראש המועצה האזורית חבל יבנה, אבי פוקס אמר:

“התושבים סובלים כל יום והאזור נמצא בבעיה. המשרד להגנת הסביבה אמור לחפש איך למנוע את הגזרה ולא להסביר כיצד יקום, זה פשוט אבסורד. המצב כאן יותר חמור מהמצב במפרץ חיפה, יש לכם הזדמנות לעבוד לפני שזה קורה, תעצרו את הגוף המזהם לפני שהוא קורה ולא אחרי”.

 

◼️ לקבוצת חדשות יבנה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מועצות אזוריות ומקומיות בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: דוברות עיריית יבנה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן