עיצום כספי בהיקף של 54 מיליון שקל כנגד יבואנים ויצרנים שלא מקדמים מיחזור אריזות

החוק להסדרת הטיפול באריזות הוא חוק אחריות יצרן מורחבת, המטיל על יצרנים ויבואנים של מוצרים ארוזים ואריזות שירות את החובה לטפל באריזות אשר הם משווקים בסוף חייהן של האריזות, משלב שהן הופכות לפסולת
המשרד להגנת הסביבה פועל כנגד יבואנים ויצרנים שלא התקשרו עם תאגיד מיחזור לטיפול באריזות: המשרד שלח הודעות על כוונה להטיל עיצום כספי לכ-400 יצרנים ויבואנים שלא קיימו את חובותיהם בחוק, בהיקף מצטבר של כ-54 מיליון שקל
אלעד עמיחי, סמנכ”ל בכיר לשלטון מקומי וחינוך קהילה במשרד להגנת הסביבה והמנהל מכוח החוק:
“המשרד להגנת הסביבה פתח בהליך אכיפה נוסף כנגד יצרנים ויבואנים שאינם מקיימים את הוראות חוקי אחריות יצרן מורחבת על פסולת ולא התקשרו עם תאגיד מיחזור מוכר. יצרנים ויבואנים אלו מפירים את החוק, הם לא משלמים דמי טיפול על המוצרים שהם משווקים, מטילים את העומס על יצרנים ויבואנים שפועלים לפי החוק ולכן מעלים את יוקר המחיה ופוגעים במיחזור בישראל. נמשיך לפעול כנגד כל מי שמפר חוקים סביבתיים”
המשרד להגנת הסביבה החל בהליך אכיפה כנגד 384 יצרנים ויבואנים, חברות ועסקים, אשר לא התקשרו עם גוף שקיבל הכרה על ידי המשרד לקיום חובותיהם לפי החוק להסדרת הטיפול באריזות, תשע”א-2011. היצרנים והיבואנים מקבלים הזדמנות לטעון את טענותיהם כנגד התהליך, וככל שלא יתקבלו טיעוניהם יוטלו עליהם עיצומים כספיים בסכום מצטבר של 54 מיליון שקל. סכום העיצום לכל מפר נע בין 70-175 אלף שקל – תלוי אם מדובר ביחיד או חברה ואם מדובר בהפרה הראשונה של החוק או הפרה חוזרת.
החוק להסדרת הטיפול באריזות הוא חוק אחריות יצרן מורחבת, המטיל על יצרנים ויבואנים של מוצרים ארוזים ואריזות שירות את החובה לטפל באריזות אשר הם משווקים בסוף חייהן של האריזות, משלב שהן הופכות לפסולת.
הטיפול כולל איסוף, מיון והעברה למיחזור של האריזות ועל היצרנים והיבואנים מוטלת חובה לעמוד ביעדי מיחזור לפי סוג החומר ויעד מחזור כללי. מטרת החוק לקבוע הסדרים לעניין ייצור אריזות וטיפול בפסולת אריזות, שנועדו לצמצם את כמות פסולת האריזות, למנוע את הטמנתה ולעודד שימוש חוזר באריזות, לשם הקטנת ההשפעה השלילית הסביבתית של אריזות ופסולת אריזות.
על מנת לעמוד בחובותיהם בחוק, על היצרנים והיבואנים להתקשר עם גוף שקיבל הכרה מהמשרד ולשלם לו דמי טיפול. כיום הגוף המוכר הוא תאגיד תמיר. באמצעות דמי הטיפול המבטאים את סוגי האריזות ששווקו והיקפן, הגוף המוכר מממן את איסוף, מיון וטיפול בפסולת האריזות. פסולת האריזות נאספת בין היתר באמצעות הפחים הכתומים, הקרטוניות והפחים הסגולים לאיסוף זכוכית.
האריזות הנאספות ממוינות ועוברות להמשך טיפול אשר מתבצע ברובו בישראל. אין דרך להפריד בין פסולת אריזות אשר שולמו בגינה דמי טיפול, לבין פסולת אריזות שלא שולם בעבורה דמי טיפול, וכולן מטופלות באותו אופן מרגע שהן מגיעות למתקני המיון והמיחזור.
משמעות הדבר היא שיצרנים ויבואנים שאינם משלמים לגוף המוכר הם טרמפיסטים על מנגנון החוק וגורמים ליצרנים וליבואנים שמצייתים לחוק לשלם יותר, באופן שעשוי להתבטא במחיר המוצר לצרכן.
בנוסף לכך, מכיוון שאותם יצרנים ויבואנים מפרי חוק לא משלמים דמי טיפול, יכולת תאגיד המיחזור לפעול נפגעת ופחות פסולת אריזות נאספת ומועברת למיחזור.
המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול מול היצרנים והיבואנים בפיקוח ואכיפה במטרה לשמור על בריאות הציבור ועל ניקיון המרחב הציבורי.
◼️ לקבוצת איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן