“עומדת אני בשערייך ירושלים”: ספר שירה חדש לציון יום ירושלים ה-57

השקת הספר תיערך בספרייה העירונית של העיר באר-שבע, אליה מתלווה תערוכת אומנות של אומנים מבאר שבע וסביבתה. כל יצירות התערוכה מבוססות על שירים מתוך הספר שכתבה רחל. הציבור הרחב מוזמן להגיע.

מחר (ג’) תיערך השקת ספר שירים לירושלים, שכתבה המשוררת ד”ר רחל קרופ בספרייה העירונית של באר-שבע.

במקום תתקיים גם תערוכת אומנות של אומנים מבאר שבע וסביבתה על בסיס שירי הספר

לקראת חגיגות 57 שנים ליום ירושלים, משיקה ד”ר רחל קרופ (מקיטון) ספר שירה שיצא לאור בהוצאת ‘עיתון 77’, ושמו ‘עומדת אני בשערייך ירושלים’. קרופ היא מרצה בכירה ואוצרת אומנות, לשעבר ראש המחלקה לאומנות והאוצרת הראשית במכללה האקדמית לחינוך ע”ש קיי בבאר שבע. כיום היא מרצה ויועצת בבית הספר לאומנויות של העמותה לקידום פרויקטים שבמכללת קיי ומשמשת כאוצרת הבית של אגודת הציירים והפסלים בישראל, באר-שבע והנגב.

בספר השירה ‘עומדת אני בשערייך ירושלים’ רחל שׁוֹלָה מתהומות זיכרונותיה את מראות ירושלים בשנות החמישים, שישים ושבעים של המאה העשרים. היא מציפה את שיריה בדמויות, שכונות, מערות ואתרים, במחזות ובאירועים רווי געגועים לירושלים של אז, של ימי ילדותה. בשפה עשירת מבע המתובלת באמירות ובניבים ממקורות התרבות, המורשת והמסורת העברית והיהודית, פורשׂת המשוררת בפני הקורא יריעה רקומה בהווי ירושלמי טיפוסי. שיריה מאופיינים במקצבים פנימיים מתנגנים ופיוטיים, לעיתים מתחרזים וזורמים, לרוב ללא הנחת נקודה או פסיק. רחל מתדפקת על דלת הרגשות ובכך יוצרת קשר ישיר בינה לבין הקורא את שיריה.

על המניע לכתיבת ספר השירה מספרת רחל: “נולדתי בירושלים. חיי בילדותי ובנעורי סובבו סביב שכונות ירושלים, אנשיה, אתריה, אירועיה, שמחותיה, עִצְבוֹנָהּ וייסוריה. בירושלים התגוררתי עד שסיימתי את לימודי כמורה לאומנות (למה אומנות – יד המקרה). לאחר מכן עקרתי עם משפחתי לעיר באר-שבע. מגיל 16 שנים אני כותבת שירה. בערב פסח, תשפ”ג (2023) פרסמתי את ספר הביכורים שלי ‘המחר מאיר בחלוני’. ספר השירה השני ‘עומדת אני בשערייך ירושלים’, יצא לאור בערב פסח תשפ”ד (2024). שירי הספר פורשים בפני הקורא את מרקמי אהבתי לעיר ירושלים של פעם, לשוכניה ולאתריה”.

“בשנות החמישים, השישים והשבעים הייתה ירושלים עיר אינטימית, קטנה ומוכרת. עוד מינקותי הייתי מודעת לאנשיה, לרחובותיה, לסמטאותיה, לשווקיה, לאתרי החוֹל והקודש שבה. חוויתי את מלחמותיה, שמחותיה וצבעיה, ואת הסודות והרזים השוכנים בה. אהבתי לירושלים היא אהבת בת למקורותיה. אני חוזרת אליה בלבי ובהרהורי. אני בדרום אבל לבי בירושלים, לירושלים של פעם, לירושלים של ימי ילדותי, לסמטת התימנים הצרה, בה חייתי עם אנשים רגישים, עוזרים לזולת ושמחים בחלקם. לשכונות הבוכרים, בית ישראל וגאולה, בהן חיו זה לצד זה אנשים מכל פזורות הגולה, בשלום ובאחווה. אני כמהה לימות ילדותי ונעורי, לימים שנוכחים ברוחי ובהווייתי”, היא מוסיפה.

לסיום מציינת קרופ כי “אי אפשר להסביר את הרגע העלום בו עלו על הנייר הלבן מילות השיר הראשון, זאת מהות מסתורית פנימית שהובילה אותי משיר אחד למשנהו. אירועים ומקומות עלו בעיני רוחי כמו בקסם, והכתיבה הייתה קלה לי, כמו נגינה של נגן מיומן על פסנתר. כאילו הכול היה ידוע מראש, טמון בי, ורק היד הייתה צריכה לפרוט ולשרטט”.

בערב יום ירושלים, 4 ליוני תיערך השקת הספר בספרייה העירונית של העיר באר-שבע. להשקה מתלווה תערוכת אומנות של אומנים מבאר שבע וסביבתה. כל יצירות התערוכה מבוססות על שירים מתוך הספר שכתבה רחל.

הציבור הרחב מוזמן להגיע.

עומדת אני בשערייך ירושלים

מִמֶּרְחַקִּים אֲנִי צוֹפָה
שְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלַיִם
שָׂחָה אֲנִי לָךְ
סִפּוּרֵי עֲבָרֵךְ
מִרְקְמֵי
עוֹרְקַיִךְ

מִמֶּרְחַקִּים
אֲנִי מוֹנָה
סוֹפֶרֶת רוֹשֶׁמֶת
מְעַטֶּרֶת
שְׁמוֹנַת שַׁעֲרֵי
חוֹמוֹתַיִךְ

שְׁעָרַיִךְ יְרוּשָׁלַיִם
שַׁעֲרֵי יַלְדוּתִי
נְעוּרַי
גַּעְגּוּעַי
לָךְ
לְעַצְמִי

מִמֶּרְחַקִּים
אֲנִי עוֹמֶדֶת
בִּשְׁעָרַיִךְ
יְרוּשָׁלַיִם

 

◼️ לקבוצת חדשות באר שבע והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – תרבות, בילוי ופנאי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: פרידה שדה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן