סגן ראש העיר לשעבר, האופוזיציונר מתן דיל: “עיריית רחובות גובה מס מתושבי רחובות בניגוד לחוק” – האם הוא צודק?

עיריית רחובות - מבנה העיריה

עיריית רחובות - מבנה העיריה

“חשיפה! עיריית רחובות גובה מס מתושבי רחובות בניגוד לחוק” – כך כותב הערב (שלישי) סגן ראש עיריית רחובות לשעבר, יו”ר האופוזיציה מתן דיל, ברשומה שסחפה את הרשת החברתית.

“בשנת 2009 אישרנו חוק עזר עירוני היטל שצ”פ – שטחים ציבוריים פתוחים”, פתח דיל את סרטון הוידיאו המושקע שהעלה לפייסבוק, והסביר: “משמעות החוק: עיריית רחובות תגבה מס מקבלנים ויזמים על כל בנייה חדשה בעיר. כולם הצביעו בעד. מסתבר שלראש העיר רחמים מלול זה לא הספיק ולכן החליט בניגוד להחלטות והצהרות שנתן במועצה ומבלי ליידע אותנו, לגבות מס מהתושבים גם על בנייה ישנה, על בניינים ותיקים וקיימים”.

מתן דיל 2

לדברי דיל, “ב-2010 לאחר שנה ולאחר מחאה ציבורית החזיר מלול את החוק לדיון במועצה ואמר שכנראה היו אי הבנות וחידד שההיטל יוטל רק על בנייה חדשה. יותר מכך, אחד מחברי המועצה אף הציע להוסיף מגבלה בחוק העזר שנחייב רק על בנייה חדשה אך עונה לו מלול ‘אין צורך, זו בדיוק ההחלטה’. כמה שנים שקט, העירייה גבתה בדיוק כפי שהתחייבה והנה במהלך התקופה שלפני הבחירות ואחריה שוב מסתבר שהעירייה חזרה לגבות באופן לא חוקי מס על בנייה ישנה. המשמעות היא שלכל תושבת ותושב העיר מחכה בעירייה חיוב של אלפי שקלים.

“כשתרצו לקחת משכנתא לרשום את דירתכם בטאבו או לבצע מכירה – עיריית רחובות מחכה”, אומר דיל לתושבים, “לא מקובל עלינו! בישיבת המועצה הקרובה אנחנו נדאג לבטל את הגזרה ולהשיב את הכסף למי שכבר שילם ללא הצדקה. זה לא חוקי, זה לא עובד, לא תצליח” – הפנה את האצבע המאשימה למי שהיה כאביו, ראש העיר.

אלא שדבריו של דיל מעוררים סערה הרבה בזכות העובדה כי על אותם פרוטוקולים להטיל את אותם היטלים, היו מאושרים על ידי דיל עצמו, בתקופה שכיהן כסגן ראש עיר בשכר כמובן. גורם בעיריית רחובות אמר: “שטויות! למעלה משנתיים גובים היטלים גם על בניה ישנה וגם על בניה חדשה. מדובר בהיטלי שצ”פ שהוא חתם עליהם, הכל חוקי. מר דיל חתם על אישור שצ”פ, הוא שותף מלא להחלטה והגיעה העת שיפסיק לשחק אותה”.

מבדיקת מערכת ניוז אפס שמונה עולה כי על פי חוק העזר העירוני של משרד הפנים, ההיטל לא מבחין בין תושבי שכונות חדשות – שם הקבלן נושא בתשלום ומגלגל אותו לדיירים בתוך מחיר הדירה, לבין שכונות קיימות. אם בעבר התייחסו תחשיבי השטחים הציבוריים הפתוחיםלתוכניות בניין עיר עתידיות ולתב”עות חדשות מאושרות, הרי שבעקבות חוות דעת שקיבל משרד הפנים מלשכת היועץ המשפטי לממשלה ב-2010, שינתה את גישת הגבייה הנהוגה והנחתה את משרד הפנים שלא ליצור הפרדה בין תושבי השכונות הוותיקות לתושבי השכונות החדשות.

בעת ההיא הוסבר על ידי עו”ד הראל גולדברג, ממחלקת ייעוץ וחקיקה בלשכת היועמ”ש, ליועץ המשפטי של משרד הפנים, עו”ד יהודה זמרת, כי חיוב תושבי השכונות החדשות בלבד תביא לפגיעה בעקרונות השוויון. כך נכתב: “אין ספק שהטלת ההיטל נועדה לשרת אינטרס ציבורי – פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים, סוג של תשתית שעד כה לא הוסדר לו מקור מימון יציב וקבוע, קביעה שלפיה יחויבו כלל תושבי הרשות המקומית בהיטל שצ”פים ייתכן שעשויה להרתיע את הרשויות מלהסדיר נושא חשוב זה נוכח הביקורת הציבורית על המהלך – מצד תושבי המתחמים הקיימים. עם זאת, לא נראה שנימוק זה מצדיק את הפגיעה בשוויון שנוצרת מעצם הטלת ההיטל אך ורק על תושבי בנייה חדשה”.

בנוסף, מעיון בפרוטוקול העירייה מישיבת מועצה מן המניין מס’ 30 מתאריך 25.11.2010 עולה כי מלול נדרש בסוגיית השצ”פים על ידי חבר המועצה דאז, חנניה ויינברגר. במעמד זה נכח גם חבר המועצה הצעיר דיל. להלן עיקרי הדברים:
ברור לכל כי עם התפתחות העיר המונה כיום למעלה מ-151,000 תושבים, נראה כי כך עולה מספר השצ”פים ובהתאמה העבודות הנדרשות לפיתוחה של העיר מבחינת השטחים הציבוריים. סביר להניח כי כל אדם ולא רק גאוני כלכלה או נדל”ן יבינו כי ישנה זיקת הנאה נדרשת בין הנכס לבין השצ”פ כלומר גם אם דיירי הנכס לא עושים שום שימוש פעיל בשצ”פ, די בכך שהשצ”פ תורם להשבחת הנכס, ועל כך משלמים.
יתרה מכך, לא ניתן להעלים עין מהעובדה ששצ”פ משמש גם נכסים ותיקים ולא רק נכסים חדשים, כלומר: עיקרון השוויון מחייב, שההיטל יוטל גם על נכסים ותיקים ולא רק על בניה חדשה. משרד המשפטים כבר דרש ממשרד הפנים, כי החיוב בהיטל שצ”פ יוטל באופן שוויוני גם על נכסים ותיקים ובתנאי שמדובר בשכונות ותיקות שמבוצע בהן שצ”פ חדש.
אגב, אחת התגובות המפתיעות שהיו לדיל ברשומה הייתה מתושב כפר גבירול. “סיפור אמיתי, לפני שנתיים כשמכרתי את הדירה שלי בכפר גבירול (אביסרור) אכן הופתעתי בחוב של 6,000 ₪ בגין “חוק העזר – שצ”פ” שיצא ב – 2010. לאחר שסירבתי לשלם כי שכנים שלי מאותו בניין לא שילמו כלום חצי שנה לפני אמרו לי בעירייה שהתחילו לאכוף את” חוק העזר” רק לפני חודש!!! במקרה פניתי אליך כשהיית עדין בתפקידך הקודם ואמרת לי ” זה החוק ” ושעלי לשם!!! עכשיו כשאתה באופוזיציה זה פתאום נהיה בעיה של רחמים מלול? אני אדגיש שאני לא תומך באף אחד מהצדדים אבל זה לא נכון ולא אתי להתנער מחוק העזר ולהפיל את כל האשמה על צד אחד, זה לא בריא לכם ולא בריא לתושבים!!!”.

כך או כך, יהיה מעניין לשמוע את הדיון בעניין זה בישיבת המועצה הקרובה, את טיעוני הצדדים וההחלטה בנושא.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן