המשרד להגנת הסביבה: התקדמות משמעותית בהקמת תשתיות טיפול בפסולת

למרות הירידה הצפויה בשיעור ההטמנה, הטמנה עדיין צפויה להיות רכיב מרכזי בטיפול בפסולת בעשור הקרוב.

המשרד להגנת הסביבה הציג את התקדמות האסטרטגיה לטיפול בפסולת במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בדגש על קידום הקמת תשתיות הטיפול בפסולת

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: “המשרד להגנת הסביבה מוביל מהפכת תשתיות בתחום הפסולת על מנת להפסיק את הטמנתה ולקדם טכנולגיות מתקדמות למיחזור, לטיפול ולהפקת אנרגיה מפסולת. על מנת להשיג  את המטרה של צמצום ההטמנה והגברת המיחזור, יש להקים עוד מתקנים רבים. שיתוף הפעולה עם כל הגורמים היושבים במועצה הארצית, הוא חשוב. טיפול מתקדם בפסולת הוא משימה לאומית ועל כן ההתגייסות הכלל ממשלתית להוצאה לפועל של אסטרטגיית המשרד היא חשובה.”

המשרד להגנת הסביבה הציג השבוע במועצה הארצית לתכנון ובנייה את התקדמות אסטרטגיית הפסולת של ישראל שהמשרד מוביל ומקודמת על ידי השרה להגנת הסביבה. במסגרת זו, הציג המשרד יוזמות בשלבי תכנון וייזום שונים להקמת כ-25 מתקני טיפול מתקדמים בפסולת בכל רחבי הארץ עד שנת 2035 – בהם 5 מתקני השבת אנרגיה, 11 מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית ו-9 מתקני מיון – כל זאת, בנוסף למתקנים הקיימים.

היקף יוזמות אלו צפוי לשלש את כמות מתקני התשתית לטיפול בפסולת הקיימים בשוק, ולהוביל להיקף הטמנה של כ-50%  (ביחס להיקף של כ-75% כיום) ולהגדיל את היקף המיחזור וההשבה כך שיעמוד על יותר מ-40%.

התקדמות זו היא תוצאה של התגייסות ממשלתית לנושא ושיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה, בין היתר של החשכ”ל, אגף תקציבים, רמ”י, מנהל התכנון, ורשויות מקומיות.

לצד היקף היוזמות הגדול ותנופת הפיתוח, כדי לטפל בכלל הפסולת בישראל כך שלא תהיה הטמנה ישירה כלל, נדרשים עוד כ-35 מתקנים נוספים עד שנת 2040.

בימים אלו נמצאים בשלבי בנייה 4 מתקני טיפול בחומר אורגני מתקדמים. קדם מכרז להקמת מתקן השבת פסולת מאנרגיה פורסם, והמכרז עצמו יפורסם בתקופה הקרובה.

כיום ישראל מטמינה כ-75% מהפסולת המיוצרת. היקף הייצור לנפש הוא מהגבוהים במדינות ה-EU ועומד על כ-1.79 ק”ג ליום לנפש.

שוק הטיפול ותשתיות הטיפול מצומצם, ריכוזי ואינו עונה על הצרכים של השוק ושל המדיניות הרצויה.

כחלק מקידום מדיניות לטיפול בפסולת, פועל המשרד באופן אינטנסיבי להרחבת תשתיות הטיפול בפסולת – על ידי ייזום תוכניות, הקצאת קרקעות ופרסום מכרזים להקמת מתקנים, בשיתוף עם החשכ”ל ורשות מקרקעי ישראל, וכן באמצעות תמיכה כספית בהקמת המתקנים, העולה על 4 מיליארד שקל.

למרות הירידה הצפויה בשיעור ההטמנה, הטמנה עדיין צפויה להיות רכיב מרכזי בטיפול בפסולת בעשור הקרוב.

המשרד להגנת הסביבה הציג בפני המועצה את נפחי ההטמנה הזמינים עד שנת 2030. מרבית נפח ההטמנה מבוסס על תאי הטמנה חדשים  או אתרי הטמנה חדשים שיש צורך לקדמם בקצב מהיר.

המשרד הציג בפני המועצה הארצית את הצעדים התכנוניים המבוקשים כדי לסייע בקידום מדיניות הטיפול בפסולת וכדי לאפשר קידומם של התשתיות ההכרחיות לטיפול בפסולת, ומודה למועצה על הירתמותה לנושא.

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן