משרד הרווחה: 520 נושאי תעודת עיוור פונו מבתיהם במלחמת חרבות ברזל; 24,086 אנשים נושאי תעודת עיוור בישראל

משרד הרווחה פועל ליישום של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שכולל גם פיתוח שירותי קהילה לאנשים עם עיוורון וכבדי ראייה בקהילה

יום המודעות לקהילת האנשים עם עיוורון ולקויות ראייה 2024 – BLIND DAY

520 נושאי תעודת עיוור פונו מבתיהם מהדרום ומהצפון במהלך מלחמת ‘חרבות ברזל’

במהלך 2023 הוכרו 1,962 אנשים נמצאו זכאים לתעודות עיוור – סך נושאי תעודת עיוור בישראל עומד על 24,086

5% מכלל נושאי תעודת עיוור הם ילדים עד גיל 18 ואילו 41% מהם בגילאי העבודה (19-67)

על פי המחקרים, המחלה הגורמת לעיוורון בשיעור הגבוה ביותר הינה ניוון המקולה – AMD

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי:

“משרד הרווחה והביטחון החברתי משקיע משאבים רבים על מנת להנגיש שירותים עבור אנשים עם מוגבלות ראייה. הקצנו עשרות מיליוני שקלים לפיתוח שירותים ועזרים לציבור העיוורים והתהליך נמשך כל הזמן. אנו פועלים ליישום של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שכולל גם פיתוח שירותי קהילה לאנשים עם עיוורון וכבדי ראייה בקהילה. מדובר במהפכה שתשנה לטובה את החוויה של כבדי הראייה והעיוורים במרחב הציבורי ותאפשר להם נגישות לשירותים חדשים

מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני:

משרד הרווחה ממשיך פועל להנגשת הסביבה הפיזית והווירטואלית עבור אנשים עיוורים ולקויי ראייה. השנה, יותר מתמיד, המציאות מראה לנו עד כמה חשוב לאפשר להם לשמור על חיים עצמאיים ומתפקדים ולהבטיח כי הם יוכלו לממש את הזכויות המגיעות להם. מאות אנשים הנושאים תעודת עיוור פונו מבתיהם במהלך המלחמה והמשרד עמד באתגר של מתן השירותים הנחוצים לניהול חיים תקין במקומות הפינוי

לרגל היום הבינלאומי למודעות ללקויי ראייה ועיוורון (Blind Day) אשר מצויין היום (6.6), מפרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי את תמונת המצב העדכנית בתחום זה. במהלך מלחמת חרבות ברזל, פונו מהצפון והדרום 520 נושאי תעודת עיוור אל המלונות ומרכזי הפינוי. במהלך החודשים האחרונים, בית חינוך עיוורים בסיוע ושיתוף משרד הרווחה פתח את שעריו לאוכלוסייה זו ובמקום התארחו כ- 50 אנשים עם מוגבלות בראייה.

על פי הנתונים, כיום בישראל חיים כ- 24,086 בעלי תעודת עיוור. במהלך שנת 2023 הוכרו 1,962 אנשים הזכאים לתעודות עיוור.

מאחר ורוב מחלות העיניים הגורמות לעיוורון הן מחלות הקשורות בגיל, התפלגות נושאי תעודת עיוור מלמדת כי 5% מנושאי התעודה הינם ילדים עד גיל 18, בעוד ש- 41% הם בגילאי העבודה (19-67) ואילו 54% מעל גיל 67.

המחלה הגורמת לעיוורון ולקות ראייה בשיער הגבוה ביותר הינה ניוון המקולה- AMD. מדובר על מחלה שפוגעת במקולה, שהיא האחראית על הראייה החדה והטובה. המחלה פוגעת בתאים קולטי האור במרכז הרשתית ובכך פוגעת בראייה. בנוסף לכך, מחלת הגלאוקומה מהווה אף היא, גורם משמעותי לעיוורון, על אף היותה מחלה הניתנת למניעה בעזרת בדיקות מעקב שגרתיות. כמו כן רטיניטיס פיגמנטוזה RP ומחלות גנטיות אף הם מהוות גורם משמעותי לעיוורון בישראל.

מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי אמון על הענקת תעודת עיוור לזכאים, על פי הקריטריונים שנקבעו. תעודת העיוור מזכה בשירותים ובזכויות במשרדי ממשלה שונים, ברשויות מקומיות ועוד.

הספקת עזרים שיקומיים לאלו שפונו מבתיהם למען שמירה על תפקוד עצמאי

מנהל מוגבלויות מספק לאנשים מוגבלות בראייה שירותים רבים ומגוונים ובכלל זה, תחנות מידע, הדרכה לשימוש בטכנולוגיה מסייעת, כלבי נחייה, סיוע ברכישת עזרי שיקום ועוד. בתקופת המלחמה סייע המנהל בעזרים שיקומיים לנושאי תעודת עיוור שפונו מבתיהם למקומות זמניים והיו זקוקים לעזרים במעונם החלופי וזאת על מנת למנוע את הידרדרות מצבם ושמירה על תפקוד עצמאי ככל הניתן.

בנוסף לכך, סיפק המנהל במהלך המלחמה מאות צמידים חכמים להנגשת התרעות פיקוד העורף לאנשים המתקשים הן בשמיעה והן בראייה, אמצעים דיגיטליים מונגשים כמו מחשבים וטאבלטים ושלל משחקים מונגשים להורה עיוור או לילד עיוור. אלו מתווספים לעזרים נוספים המסופקים לאורך כל השנה כמו עט דיגיטלי המסייע לזהות חפצים ועוד.

על אף זאת, השירות המרכזי והחיוני ביותר הוא הדרכה שיקומית. שירות זה מקנה כלים ומיומנות לתיפקוד עצמאי ובטיחותי ככל האפשר, בכל תחומי החיים: בבית, בעבודה, בחברה ובמשפחה.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי:

“משרד הרווחה והביטחון החברתי משקיע משאבים רבים על מנת להנגיש שירותים עבור אנשים עם מוגבלות ראייה. הקצנו עשרות מיליוני שקלים לפיתוח שירותים ועזרים לציבור העיוורים והתהליך נמשך כל הזמן. אנו פועלים ליישום של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שכולל גם פיתוח שירותי קהילה לאנשים עם עיוורון וכבדי ראייה בקהילה. מדובר במהפכה שתשנה לטובה את החוויה של כבדי הראייה והעיוורים במרחב הציבורי ותאפשר להם נגישות לשירותים חדשים. היום הבינלאומי הוא הזדמנות מצוינת להעלות על סדר היום את חשיבות הנגשת המרחב הציבורי לעיוורים וכבדי ראייה ולקדם מודעות ציבורית שתאפשר לאזרחים אלו הגשמה עצמית”.

מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני:

“משרד הרווחה ממשיך פועל להנגשת הסביבה הפיזית והווירטואלית עבור אנשים עיוורים ולקויי ראייה ולהגדיל את מגוון השירותים עבורם. השנה, יותר מתמיד, המציאות מראה לנו עד כמה חשוב לאפשר להם לשמור על חיים עצמאיים ומתפקדים ולהבטיח כי הם יוכלו לממש את הזכויות המגיעות להם. מאות אנשים הנושאים תעודת עיוור פונו מבתיהם במהלך המלחמה והמשרד עמד באתגר של מתן השירותים הנחוצים לניהול חיים תקין במקומות הפינוי. המשרד ימשיך לפעול על העת לפיתוח שירותים חדשים לאוכלוסיית העיוורים וכבדי הראייה, כחלק מחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות”.

סמנכ”לית בכירה וראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, רקפת בן גיא:

“מנהל מוגבלויות פועל לאורך כל השנה על מנת לשפר, לייעל ולגוון את השירותים עבור אנשים בעלי תעודת עיוור. העשייה הרבה מטרתה להבטיח עצמאות מירבית ושילוב מלא בקהילה. אנו מאמינים כי מגלה של אדם אינה רק מצבו הפיזי אלא גם האופן בו הוא תופס את הסביבה שלו ואנו פועלים על כך שבעתיד הקרוב כל פעל מוגבלות יוכל למצוא את המקום שלו בציבור ולהנות מרמת תמיכה המתאימה באופן ספיציפי עבורו”.

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן