מחדשים את אזור התעשייה הישן באילת

בהתאם לתכנית מדיניות שהוצגה בוועדה המחוזית יהפוך אזור התעשייה הישן של אילת לרובע פתוח עם עירוב שימושים כולל תעסוקה/מלאכה, מסחר, תיירות ומגורים

כ–200 בעלי נכסים, יזמים ובעלי עניין באזור התעשייה הישן של אילת, השתתפו השבוע בכנס התחדשות, שיזמה העירייה באמצעות מינהלת פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה בחברה הכלכלית (חכ״א). בכנס קיבלו בעלי הנכסים ובעלי העניין סקירה על תכנית המדיניות להפיכת אזור התעשייה לרובע פתוח עם עירוב שימושים ועל התמריצים שיקדמו את התכנית, ביניהם תוספת של עד 600% זכויות בנייה.

כחלק מהתחדשות עירונית ברחבי העיר מובילה העירייה בשנים האחרונות, התחדשות גם באזור התעשייה באמצעות תכנית מדיניות שהוצגה בוועדה המחוזית, במסגרתה יהפוך אזור התעשייה הישן של אילת לרובע פתוח עם עירוב שימושים כולל תעסוקה/מלאכה, מסחר, תיירות ומגורים.

אזור התעשייה הישן הממוקם בכניסה הצפונית לעיר וגובל עם שטח שדה התעופה הישן ממזרח ועם שכונות ותיקות ומרכז העיר ממערב, משתרע על שטח של 735 דונם וחוצים אותו הרחובות המוצר והמלאכה ממזרח, בורסקאי, המסגר, התבונה ואילות ממערב. נכון להיום קיימים בשטח מבני מסחר ותעסוקה, מוקדי בילוי ופנאי ומעט מבני תעשייה.

החזון העירוני הוא ליצור כאמור רובע מעורב ושוקק חיים, על ידי יצירת גמישות תכנונית מרבית באזור, כאשר כל יוזמה תיבחן פרטנית על ידי הוועדה המקומית. בתוכנית האסטרטגית הוגדר מודל של עירוב שימושים פתוח וגמיש שמהווה אמצעי ליצירת מקורות תעסוקה מגוונים ויצירתיים, הנותנים מענה לשינויים, למגמות תקופתיות ולמאפייניה הייחודיים של אילת תוך הגדלת זכויות הבנייה ויצירת תמריצים להפרשות קרקעות לטובת שימושים ציבוריים שידרשו.

המודל הייחודי של עירוב שימושים וגמישות תכנונית המאפשר כלכליות למימוש התכנית הוצג לבעלי הנכסים והעסקים בכנס האמור, שהתקיים במלון אגמים וכלל גם שאלות ותשובות ומפגשים בינאישיים בין בעלי הנכסים והעסקים במקום.

בפתח הכנס ברך ראש העירייה – אלי לנקרי את הבאים ואת כל הגורמים השותפים לחזון.

“אילת היא אחת הערים היפות בישראל ויש לה את הפוטנציאל להיות העיר היפה בישראל. לשם אנחנו מכוונים ובהתאם לכך פועלים, בפיתוח, בטיפוח ובהתחדשות עירונית״ אמר ראש העירייה ופרט את ההשקעות האדירות שנאמדות במיליוני שקלים בבינוי 1,800 חדרי מלון, בבניית שכונות חדשות, בשדרוג שכונות ותיקות, בהשקעה אדירה בתשתיות תיירותיות ובשיפור המוצר התיירותי לצד השקעה בגיוון מקורות התעסוקה ופיתוח תחומי החקלאות הימית והאנרגיה המתחדשת כולל הקמת מרכזי חדשנות ועוד.

בדבריו התייחס ראש העירייה למינהלות הפועלות לטובת ההתחדשות העירונית, בתוכן מינהלת שכונות ותיקות ומינהלת התחדשות עירונית שפועלות לשדרג את השכונות הוותיקות ומינהלת פיתוח אזורי תעשייה ותעסוקה שפועלת לשדרוג אזורי התעשייה והתעסוקה בעיר כולל קידום שלב ג׳ בפארק התעשייה שחורת והפיכת אזור התעשייה הישן לרובע פתוח עם עירוב שימושים.

במסגרת הכנס קיבלו בעלי הנכסים והיזמים סקירה ע”י יוגב שרביט, מנהל המח’ הכלכלית בחב’ Build אסטרטגיה אורבאנית המלווה את התכנית, בדגש על המתחמים והתמריצים בהתאם למסמך המדיניות פורץ הדרך ולחזון העירוני.

בין התמריצים: ערוב שימושים המאפשר את הפיכת האזור לרובע עירוני עם מגוון שימושים לעסקים, תיירות, מסחר, בילוי, מגורים ומוסדות ציבוריים, גמישות תכנונית לפיה יתווספו זכויות למגורים, תיירות ומסחר ו-20% מהשטח נתונים לבחירת היזם תלוי במתחם, תוספת זכויות בניה שיכולה להגיע עד 600% תלוי בתועלות לטובת הציבור, כלי דיגיטלי חדשני – ״מחשבון פלוס״ המאפשר לבעלי קרקעות באזור התעשייה, יזמים ובעלי עניין להזין נתוני גוש וחלקה ולקבל את זכויות ואפשרויות הבנייה וכמובן ליווי של מינהלת אזורי תעשייה ותעסוקה במטרה לקדם את התכניות ולהביא ל–100% מימוש זכויות.

ניר לבלוביץ’, מנכ”ל חברת בילד אסטרטגיה אורבנית שערכה את תכנית המדיניות: “אזור התעשייה הישן של אילת כבר מזמן מתפקד כמרכז עיר. תכנית המדיניות מביאה בשורה של ממש לעיר אילת ולאזור התעשייה שיהפוך לרובע מעורב שימושים חדשני ופורץ דרך. מדובר בתכנית מדיניות חדשנית וייחודית בישראל, אשר מעניקה חופש וגמישות תכנונית מקסימלית.”

בפאנל מקצועי קיבלו באי הכנס תשובות לשאלות על הפיתוח העירוני, על הכדאיות הכלכלית, על התמריצים ועל חשיבות התועלות לטובת הציבור ככלי שנועד להבטיח איכות שירות גם בראייה עתידית. יניב רמוס – אדריכל העיר במינהל ההנדסה בעירייה ציין, כי בהתאם להנחיית ראש העירייה פועל מינהל ההנדסה בגמישות ורגישות גבוהה כדי ליישם את תכנית המדיניות, כך שתיתן מענה מרבי הן ליזם והן לציבור מבחינת תועלות, שירות ונראות.

״תועלת ציבורית היא כלי שמשרת  אותנו כדי לתת שירות מיטבי לתושב, למשתמש וליזם לצד מענה מרבי למדיניות, לצרכים העירוניים וגם ליעדים לאומיים ובינלאומיים״ אמר רמוס והדגיש, כי במקרים של מענים מרביים לתועלות ציבוריות יוכלו היזמים לקבל עד 600% תוספת בזכויות הבניה. בדבריו ציין רמוס, כי מטרת התועלת לספק איכות שירות בהתאמה לצרכים העירוניים ואף הלאומיים, דוגמת הפקעת שטח לטובת שיפור רשת התחבורה העירונית, הפרשת שטח ציבורי לטובת הפרוגרמה העירונית או תרומה משמעותית להתמודדות עם משבר האקלים על ידי שיפור איכות האוויר למשל בדרישה לקיר ירוק או יצירת מערכת הצללה בקו הרחוב, שימוש בחומרי בניה ועוד.

עו”ד מורן הראל העומדת בראש המינהלת ציינה, כי שיתוף פעולה הוא המפתח להצלחה, לכן העירייה בשיתוף החברה הכלכלית, העמידה את כל המשאבים הדרושים לטובת קידום התוכנית יחד עם בעלי הקרקעות. “יחד נחדש את אזור התעשייה הישן ונהפוך אותו לזירה כלכלית חשובה לבעלי הנכסים והעסקים הפועלים במקום ולתושבי העיר והנופשים בה הנהנים ממגוון השירותים” אמרה הראל.

 

◼️ לחדשות אילת לחצו כאן

◼️ לקבוצת כלכלה, נדל”ן הייטק ועסקים לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: יניב כהן

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן