לקראת צום יום כיפור: פרופ' שחאדה עם הנחיות לחולי הסוכרת

מחלת הסוכרת נמנית עם המחלות הכרוניות הנפוצות בעולם ופוגעת בשכבות רבות של האוכלוסייה בכל הגילאים. בישראל חיים כ-600 אלף סוכרתיים. לקראת יום כיפור, עומדים הסוכרתיים המעוניינים לצום, בפני השאלה האם הם רשאים לצום וכיצד עליהם לטפל בעצמם במהלך הצום.

מחלת הסוכרת נמנית עם המחלות הכרוניות הנפוצות בעולם ופוגעת בשכבות רבות של האוכלוסייה בכל הגילאים. בישראל חיים כ-600 אלף סוכרתיים. לקראת יום כיפור, עומדים הסוכרתיים המעוניינים לצום, בפני השאלה האם הם רשאים לצום וכיצד עליהם לטפל בעצמם במהלך הצום.

אדם בריא יכול לשרוד צום ללא מזון, אך עם שתיית מים, במשך שבועות מספר. לעומת חוסר מזון, חוסר שתייה מעבר ליממה עלול להיות מסוכן גם לאדם בריא.

מחלת הסוכרת מהווה גורם סיכון להתפתחות סיבוכים שונים בזמן צום ממושך וחלק מחולי הסוכרת מפתחים, לצערנו, סיבוכים מסכני חיים כמו ירידה או עליה חדה ברמות הסוכר בדם, מצב של חמצת בדם ,(DKA) מצבי יובש וקרישיות יתר בדם. סיבוכים אלה נובעים בעיקר בשל השילוב המסוכן של מחלת הסוכרת, הצום הממושך, טיפול תרופתי לא מתאים, מחלות נלוות ועוד. לכן, לקראת צום יום הכיפורים, חשוב ליזום שיחה עם הרופא המטפל לקבלת הנחיות באשר להתנהלות במהלך הצום והבנת הסיכונים הקיימים.

חולים אשר מומלץ כי לא יצומו הינם:
• חולים אשר אינם מודעים להיפוגליקמיה (ירידה חדה ברמת הסוכר) או סובלים מאירועים חוזרים של היפוגליקמיה.
• חולי סוכרת בלתי מאוזנים באופן קשה עם ערכי סוכר במרבית שעות היום מעל 250 מ"ג% בתקופה שלפני הצום – נמצאים בסיכון מוגבר להתייבשות.
• חולי סוכרת עם אירוע של חמצת בדם-DKA בחודשיים האחרונים טרם הצום.
• חולי סוכרת אשר סובלים ממחלה חריפה כגון זיהום או חום גבוה.
• חולות סוכרת מסוג 1 בזמן הריון או סוכרת הריון המטופלות באינסולין
• חולה אשר סבל מאירוע וסקולרי (לב וכלי דם) בשנה האחרונה כגון התקף לב או אירוע מוחי, לא יצום, לגבי חולה עם אירוע וסקולרי בעבר הרחוק יותר, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

חשוב להדגיש את הנושאים הבאים:

  • היום הרבה חולי סוכרת משתמשים בחיישן רציף למדידת ערכי הסוכר וההמלצה היא להמשיך להשתמש בחיישן בזמן הצום. לגבי אלה שלא משתמשים בחיישן, על הרופא והמטופל להגיע יחד להבנה אם ובאיזו תדירות על החולה לבצע בדיקות סוכר בגלוקומטר הביתי בזמן הצום  .
    • הפסקת הצום במקרה של היפוגליקמיה (רמת סוכר מתחת ל 70 מ"ג%) או היפרגליקמיה (ערכי סוכר מעל 250 מ"ג%) במשך מס' שעות או במקרה של הרגשה כללית רעה.
    • עבור חולה שנפסק כי צום עלול לסכן אותו ישנה אפשרות של "אכילה ושתייה בשיעורים" בכדי להקטין את חומרת האיסור. גודל "שיעור" הוא כ- 30 מ"ל בשתייה וכ-55 גר' באכילה וניתן לאכול או לשתות אחת ל-9 דקות.
    • ביום זה רבים הולכים לבית הכנסת לתפילה במשך מרבית שעות היום, דבר אשר עלול להחמיר את הקושי הקיים בצום. למי שחשוב יותר לשמור על הצום ולצמצם באכילה מומלץ שיישאר בביתו, בחדר ממוזג, כדי שלא יתאמץ ולא יזיע, ועל ידי כך לא יזדקק ליתר שתייה.
    • עבור חולי סוכרת מסוג 1 הוצעה תכנית טיפולית לצום תוך הפחתה משמעותית במינון האינסולין, ניטור קפדני של רמות הסוכר על ידי חיישן רציף למדידת ערכי הסוכר, והכי חשוב, הפסקת הצום במקרה של תנודות קיצוניות ברמות הסוכר או במקרה של הרגשה כללית רעה.
    • חשוב גם להדגיש כי חולי סוכרת מסוג 2 סובלים לעיתים ממחלות רקע נוספות רבות, ויש לדון עם הרופא המטפל בחובתם לצום גם לאור מחלותיהם הנוספות.

צום קל ובטוח!

הכתבה אינה מהווה ייעוץ רפואי אישי
הכתבה מסתמכת על הפרק: הנחיות לצום בחולה סוכרת. המדריך לטיפול בסוכרת, המועצה הלאומית לסוכרת, עמוד 237 מהדורת 2017 מחברים: פרופ' נעים שחאדה, ד"ר ריאד מחאמיד, הרב משה כהן, ד"ר אביבית כהן.

מאת: פרופ' נעים שחאדה, מנהל ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי – אוניברסיטת בר אילן ונשיא האגודה הישראלית לסוכרת.

 

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

◼️ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

 

 

צילום: פרטי

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן