לקראת ט״ו באב: הכירו את הזוג שבגיל 80 פלוס הכירו ב’נווה עמית’ 

השניים התאהבו בחוג ציור. מאז הם יוצרים יחד ציורים בטכנולוגיית AI

רגע לפני ט״ו באב תכירו את הזוג אורה לאור ופרופ׳ שחק שהכירו לפני כ-3 שנים בנווה עמית, טוענים שאפשר להתאהב גם בגיל השלישי ואורה שכבר לא האמינה שתמצא אהבה גדולה מאמינה עכשיו גם בנסים

אורה לאור, גרושה, 81, אמא ל-2 ילדים ו-4 נכדים בעברה שימשה כמורה בבית ספר יסודית. בעברה הרחוק עבדה שנים רבות כספרנית בבית הספר לחינוך מיוחד בבאר שבע, בעוד פרופ׳ משה שחק, 87, יש לו 2 בנות, 5 נכדים ו-7 נינים, הוא פרופ׳ לאקולוגיה באוניברסיטת בן גוריון ויקבל בחודש ספטמבר הקרוב פרס מפעל חיים על תרומתו למדע האקולוגיה מטעם האגודה הישראלית לאקולוגיה ומדעי הסביבה.

הזוג הכיר לפני כ-3 שנים בשיעור ציור בדיור מוגן ״נווה עמית״, שם הם מתגוררים ומאז הפכו לזוג מאוהב ומעורר השראה בדיור המוגן.

״שנינו גילינו את עולם הציור והחלטנו שהגיע הזמן לגוון את הציור ולהפוך אותם לציורים משותפים. משה חשף בפניי את נפלאות טכנולוגית ה-Ai אני מביאה את הרעיונות ליצירה ואת הצבע ומשה מקיים דיאלוג עם הAI עד שהתוצר הציורי מופיע. תוך כדי כך אנחנו מקבלים השראה לציור שנבצע מההצעות שמעלה בפנינו ה-AI ״ אומרת אורה כשהיא מביטה בהערצה לעבר בן זוגה.

אורה משתפת שכשהגיעה לדיור מוגן נווה עמית, היא כלל לא התכוונה למצוא זוגיות ״באתי כדי לתפוס שקט ושלווה לא שיערתי בנפשי שאמצא את בחיר ליבי בשיעור ציור ושהציור יהפוך למרכז חיי. מאז שהם הכירו אורה ומשה בשיעור ציור שניהם מציירים יחדיו ציורים באקריליק המשלבים את עולם הטבע, הצומח והדמיון כגון: עץ בנוי ממשולשים, שסביבו אדמה סדוקה מיובש אך מתוכו בוקעים שתילים ובוקעת התקווה. כביסה תלויה במדבר על חבלים משני צידי עץ. בכל תמונה שלהם ניתן להבחין בתקווה שניבטת מכל ציור וציור.

פרופ׳ שחק משתף: ״אני בנאדם אופטימי מטבעי, בכל דבר אני רואה את הטוב למרות שהמצב בארץ הוא די מורכב ולמען האמת אף מדאיג״.

איך עובד הרעיון של ציור באמנות בטכנולוגית AI?

יש היום מגוון אפליקציות שבהן ניתן להשתמש בבינה מלאכותית לצרכים שונים הכוללים גם בקשות לתוצרים ויזואליים כגון ציור.

לדברי פרופ׳ שחק:

״כשאנחנו רוצים לצייר למשל עץ שיורד עליו מטר גשם, ולהעביר דרכו מסר של תקווה אורה ואני יושבים מול המחשב ומציינים בפני התוכנה הפועלת בטכנולוגיה של בינה מלאכותית המלאכותית כיצד אנחנו רוצים שייראה הציור המשותף שלנו, המחשב מציג לנו את כל האופציות האפשריות ורק כשאנחנו מרוצים מהתוצאה הסופית, אנו לוקחים את התמונה שמציע המחשב כמקור השראה לציור שלנו המשותף״ ומוסיף פרופ׳ שחק: ״אני רואה בעבודה באמצעות AI שיח בין בינת המכונה לבין בינת האדם, כאשר ההחלטה הסופית נתונה עדיין בידי האדם. אורה ואני נהנים מהתהליך של יצירה אנושית שנעזרת במחשב.

פרופ׳ שחק משתף כי לפני שנכנס לדיור מוגן הוא מעולם לא צייר או נמשך לציור ״התחלתי לצייר רק כשנכנסתי לדיור המוגן ובחרתי בחוג לציור אינטואיטיבי. ציור ללא תכנון מוקדם שאתה מתבטא בצורות וצבעים. כשנחשפתי לשימוש בבינה מלאכותית בעבודתי כחוקר בתחום האקולוגיה, הבנתי שאני יכול לנצל את הטכנולוגיה גם לטובת יצירת אמנות. זה הרגע שהתחלתי להשתעשע ברעיון ולאמץ את הטכנולוגיה של AI בכל עבודת ציור שלנו, שהופכת לעבודה משותפת כששנינו, אורה ואני נהנים מהתהליך היצירה״.

מה אתם אוהבים לעשות ביחד?

אורה ומשה משתפים אותי בכך שהם אוהבים ללכת ביחד למסעדות, טיולים ולאחרונה אורה גילתה מחדש אף את המטבח, ״כשאני רואה את משה נהנה מהמאכלים שלי והתבשילים זה מחזיר אותי מחדש למטבח שאותו עזבתי לפני שנים רבות. ביחד הם צופים בסרטים תיעודיים, בנשיונל ג׳אוגרפיק, הרצאות בטלוויזיה החכמה, אוהבים לצפות בסרטי דוקו על אמנים, להאזין למוזיקה קלאסית ״ואני אוהבת לשיר״ מוסיפה אורה בהתלהבות.

מה הסוד לזוגיות טובה?

״שיהיה שוויון, הדדיות ודיאלוג בין בני הזוג, חשובה הלמידה האחד מהשני, כמו כן ליהנות מפעילות משותפת והערכה הדדית״ אומר פרופ׳ שחק

ואורה מוסיפה:

״לפנק אחד את השני, לשמח אחד את השני. עכשיו למשל מאד משמח אותי לראות את משה נהנה מהאוכל שלי. למרות שלא פשוט לי לעמוד במטבח, אבל שווה לי ההנאה של משה. הוא אוהב לפנק אותי גם ברכישת ספרים כשאנחנו הולכים ביחד לקניון״ ומוסיפה בחיוך רחב וצחוק: ״אני נזהרתי לא לבקש ממנו או לספר מה אני אוהבת, כי מרגע שאני פוצה פה, הוא ישר קונה לי״.

אפשר להתאהב גם בגיל השלישי?

״אפשר ועוד איך להתאהב כמו שהיינו צעירים ואולי אפילו יותר. אנחנו -אורה ואני נשנה את התדמית של אהבה בגיל השלישי״ אומר פרופ׳ שחק וחיוך על פניו. ״בכל גיל האהבה יכולה להתחדש ולהתקיים. אין גיל לאהבה!״ הוא קובע.

אורה מוסיפה בהתלהבות:

״אני התאהבתי במשה בזכות הסקרנות שקיימת בו גם בגילו. בזכותו נחשפתי לתחום האקולוגיה שהיה חדש לי עד אז. היום, לפני שהוא מעביר הרצאות לסטודנטים ופרופסורים בכנסים, אני התלמידה הראשונה שלו לשמוע את ההרצאה ולהעביר ביקורת בונה״. אורה מסכימה לדבריו של משה וטוענת גם היא כי אף פעם לא מאוחר להתאהב.

לטענתה יש דבר כזה אהבה ממבט ראשון כפי שהתאהבה במבט ראשון במשה, ״זה לא באותה העוצמה שיש לצעירים. אך מדובר באהבה אמיתית ולטעמי , טהורה אף יותר. היו לי אהבות, אבל אהבה כמו שיש ביני ובין משה לא הייתה לי מעולם. זה לא רק האהבה, זו הזוגיות המיוחדת שיש ביננו. כנראה שכל החיים היה חסר לי משהו, ואת החלק החסר השלים לי משה.

אני קוראת לזה נס. צריך להאמין בנסים. אני לא אדם דתי, אני קוראת תהלים ויש לי כמה אורחות חיים שאימצתי מחברותיי אך ההיכרות שלי עם משה בגילנו המופלג הוא רק הוכחה לכך שיש נסים וצריך להאמין בהם״.

 

◼️ לחדשות רחובות והסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת אזרחים וותיקים – הגיל השלישי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: איטל בציר אלשיך

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן