כך נראה החוף שלנו אחרי סערת גלים

לא פחות מ-8  מיליון טונות של פסולת מושלכים לים בכל שנה, כאשר עד כ-90% מהפסולת הימית שמגיעה מהחופים מקורה בפלסטיק חד פעמי.

ככה נראה החוף שלנו אחרי סערת גלים: גם כשאנחנו לא רואים אותו, הזבל שלנו לא הולך לשום מקום

עמותת “אקואושן”, הפועלת לקידום שמירת הסביבה הימית והחופית בישראל, מתריעה על ההשלכות של שימוש בכלים חד-פעמיים בחופי הים ובעסקים שבסביבתם, ופועלת להעלאת המודעות לנזקים הנגרמים מזיהום הים והחופים בפלסטיק, למען קידום שינוי התנהגות של הציבור הרחב בכל הקשור לשימוש בכלים חד-פעמיים בחופי הים.

בעמותה  מדווחים, כי לא פחות מ-8  מיליון טונות של פסולת מושלכים לים בכל שנה, כאשר עד כ-90% מהפסולת הימית שמגיעה מהחופים מקורה בפלסטיק חד פעמי. בנוסף, עוד מציינים כי מקור 60% מהפסולת בחופים מגיע מהמתרחצים עצמם. באקואושן ממליצים להגיע לים רק עם כלים רב-פעמיים ושקיות רב פעמיות, ובסיום הבילוי לא להשאיר מאחור שום דבר על החוף.

איתמר אבישי, המנהל המדעי של עמותת ‘אקואושן’ מסביר על החשיבות: “הכלים החד פעמיים נסחפים אל הים ומתפרקים לחלקיקי פלסטיק קטנים- מיקרופלסטיק. חוץ מהרעילות של הפלסטיק עצמו הכוללים בין השאר השפעות על המערכת ההורמונלית, הפלסטיק סופח מזהמים מהסביבה בגלל תכונותיו הכימיות. חלקיקי הפלסטיק חדרו למארג המזון וכיום ניתן למצוא פלסטיק בגוף בעלי חיים ימיים ויבשתיים, במים, בקרקע ובאוויר. חלקיקי פלסטיק זעירים נמצאו אפילו בחלב אם”.

עוד ציין אבישי: “אנחנו מקווים גם השנה להעלות את המודעות לחשיבות הימנעות מכלים חד פעמיים בחופים ולנזקים שעלולים להתעורר כתוצאה מזיהום הימים והחופים בכלים הללו.”

כזכור, בינואר 2023 חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ על צו לביטול המיסוי על כלים חד פעמיים, שגרר תגובות הד ציבורי רחב, ביניהם מצד איגוד רופאי בריאות הציבור והסתדרות הרופאים הווטרינרים, שפנו במכתב לחברי ועדת הכספים בכנסת שלא לתמוך במדיניות המעודדת צריכת פלסטיק חד פעמי, “כצעד חיוני  להגנת בריאות התושבים והסביבה” כדבריהם.

מסקר שנעשה מטעם ארגונים סביבתיים, עלה כי שנה קודם להחלת המיסוי על כלים חד פעמיים נצרכו כ-11 מיליארד פריטי פלסטיק חד”פ, שהם כ-1,200 פריטים לאדם בשנה, וכי בתקופה לאחר כניסת המיסוי לתוקף, חלה ירידה משמעותית של 18% בהימצאות כלי פלסטיק חד פעמיים בחופי הארץ וירידה של 90% בכמות בקבוקי המשקה הגדולים. כתוצאה מהמיסוי חלה ירידה של קרוב 40% בהיקף הצריכה של כלי פלסטיק חד פעמיים. על פי נתונים שהוצגו בינואר לממשלה, עוד בטרם חתם שר האוצר על ביטול הצו לביטול המיסוי.

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

 

צילום: עמותת "אקואושן"

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן