יום הנגב בוועדות הכנסת: “המחסור באנשי מקצוע במקצועות הבריאות בחברה הבדואית גבוה פי 8 מהמגזר הכללי”

בכנסת התקיים “יום הנגב”, במהלכו התקיימו ועדות שונות שעסקו בנושאים הנוגעים לחברה הבדואית הערבית ולכלל אזור ותושבי הנגב

ביום מיוחד בכנסת שהתמקד בנגב עלו טיעונים קשים על הקיצוצים בתקציבים בזמן מלחמה, מחסור חמור באנשי מקצוע במקצועות הבריאות ועל פתרונות אפשריים שכבר קיימים אך זקוקים לתיקצוב על מנת להגיע ליותר צעירים ובכך למנוע התדרדרות לאלימות ולפשיעה ולהשתלב בשוק התעסוקה.

היום, (25.06.24) התקיים בכנסת “יום הנגב”, במהלכו התקיימו ועדות שונות שעסקו בנושאים הנוגעים לחברה הבדואית הערבית ולכלל אזור ותושבי הנגב. במסגרת יום זה נערכו דיונים בוועדות השונות בהשתתפות אג’יק – מכון הנגב, וארגוני חברה אזרחית נוספים, בהן הציגו נתונים, פערים ופרויקטים בהם עוסקים, הקשורים בוועדות השונות. היום הזה, שעסק בנושאים הקריטיים לתושבי והנגב ולאזור כולו, התקיים ביוזמת ח”כ ואליד אלהואשלה.

בוועדת בריאות שעסקה בשירותי בריאות בקהילה בחברה הבדואית, אמרה אחלאם אבו קרן, מנהלת המחלקה לקידום בריאות ושלמות הילד בארגון אג’יק – מכון הנגב “לפי דו”ח משרד ראש הממשלה ישנו מחסור חמור של כח אדם במקצועות הבריאות באוכלוסייה הכללית אך המחסור חמור פי שמונה באוכלוסייה הבדואית”.

עוד הוסיפה כי “המחסור הזה מונע מילדים שנזקקים לטיפול מקצועי לחכות מעל שנה לתור לאבחון ולטיפול. החסמים העיקריים הם מחסור של צעירים באקדמיה וחסם נוסף הוא שאין אנשי מקצוע שיהוו מודל לחיקוי. אנו מבקשים מכם לאמץ את תוכנית אלראזי למקצועות הבריאות שאנו מפעילים כבר שלוש שנים, לה יש 90% הצלחה. שם הצעירים מקבלים את הכלים המקצועיים בשביל לכסות פערים ולהצליח להתקבל למקצועות הללו באוניברסיטאות”.

ח”כ ווליד אלהואשלה טען בוועדת התקציבים כי “לפגיעה בתקציבים יש השלכות על החינוך, על הצעירים ועל הכל. אי אפשר בתקופת מלחמה לקצץ בתקציבים. אנחנו רוצים פתרונות לאוכלוסייה שלנו. קיימנו והובלנו את היום הזה בשביל לדון בפתרונות. אי אפשר לבנות מערך אמון בינינו כשיש קיצוץ”.

בוועדת צעירים שעסקה בין היתר במענים חינוכיים לתלמידים הבדואים בנגב ובצעירים חסרי מעש באוכלוסייה הבדואית אמר סלימאן אלעמור, מנכ”ל שותף באג’יק – מכון הנגב ש”התוכניות שמוביל ארגון אג’יק לצעירים חסרי מעש הן קריטיות לעתיד הנגב ולהתמודדות עם האלימות והפשיעה בחברה הערבית”. עוד אמר כי “עלינו לעבוד במשותף כדי להביא תקציבים נוספים ולספק לצעירים הזדמנויות אמיתיות להשתלב בחברה, לרכוש השכלה ומיומנויות תעסוקתיות, ולהתרחק ממעגלי האלימות. השקעה בצעירים היום היא השקעה בחברה בריאה ומתקדמת מחר”.

רמי אלעתמין, צעיר בדואי מהנגב, מהכפר הלא מוכר ח’שם זנה, משתתף תכנית מצפן-טק של אג’יק, סיפר בוועדת הצעירים “אני בן 26, ממשפחה עם 24 אחים ואחיות, הייתי בכלא בצעירותי והסנגוריה הציבורית הצליחה להשיג לי הזדמנות שניה, חלק ממנה כלל השתתפות בתוכנית מצפן-טק של אגי’ק, שם למדתי עברית ומקצוע שיעזור לי בשוק התעסוקה, מה שבטוח לכלא לא אחזור”.

צעירים נוספים מהחברה הבדואית, משתתפי תכניות אג’יק, השתתפו בכנס “יום הנגב” בו למדו על הרבה מהנושאים הנוגעים להם והחשובים לעתידם.

ח”כ יוסף אלעטאונה, איש חינוך ומנהל חינוך, שעמד בראש וועדת החינוך, הודה תחילה ליו”ר הקבוע של הוועדה, ח”כ יוסף טייב (ש”ס), על פעילותו למען החינוך הערבי, ולח”כ וליד אלהואשלה שיזם והפיק עם צוותו את יום הנגב בכנסת. שבה עסקו גם ב”מענים חינוכיים לתלמידים הבדואים בנגב”, בסופה של הועדה אמר, סגן יו”ר הכנסת, מאיר כהן: “סוגיית הבדואים מאוד מורכבת, שמדינת ישראל נהגה בה כל השנים בהסתר פנים. חשבו שהבעיה תיפתר מאליה. יש בעיות קשות מאוד, לא רק בחינוך. אי אפשר להגיע לתחנות ולראות ילדים מתייבשים בגשם או נרטבים בגשם. אי אפשר לראות בתי ספר עם חשמל מגנרטורים. ויותר מהכל אי אפשר לקבל את המציאות שיש יישובים לא מוכרים”.

◼️ לקבוצת חדשות באר שבע והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות דימונה, ערד וים המלח בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

◼️לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: אג'יק – מכון הנגב

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן