חוק פסולת אלקטרונית עובר לשלב הבא

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את התנאים החדשים ליישום החוק לשני גופים, מ.א.י ות.מ.י, לתקופה של 5 שנים.

מדי 5 שנים ניתנת הכרה בגופי יישום לפי חוק פסולת אלקטרונית, שבמסגרתה מעדכן המשרד להגנת הסביבה את התנאים ליישום * תקופת הכרה החדשה תתחיל ב-13 ביולי 2024 * המשרד להגנת הסביבה מודיע כי תאגיד מ.א.י ותאגיד ת.מ.י מקבלים הכרה כגוף יישום מוכר לפי החוק, וידרשו לפעול לפי תנאי ההכרה החדשים על מנת להביא לשיפור ביישום החוק * המשרד מדגיש בתנאי ההכרה החדשים מדדים של שיפור איכות השירות והנגישות לציבור, שיפור ההסברה ועוד

מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, אסף יזדי:

“אנו מפרסמים את תנאי ההכרה החדשים כצעד משמעותי לשדרוג השירות שינתן לציבור בעניין האיסוף והטיפול בפסולת אלקטרונית וחשמלית וסוללות. אנו דורשים שיפור בנגישות למוקדי איסוף לפסולת זו, שיפור בהסברה המקומית והארצית, תוספת של אמצעי מעקב מתקדמים אחר פסולת שנאספה למניעת העברתה לגורמים בלתי מורשים וזליגתה לשטחים הפתוחים, וכן הקפדה על טיפול ומיחזור הפסולת בסטנדרטים מתקדמים”

החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, התשע”ב-2012, חוקק במטרה לקבוע הסדרים לעניין טיפול סביבתי בפסולת ציוד אלקטרוני ובסוללות, לעודד שימוש חוזר, לצמצם את כמותה, למנוע את הטמנתה, ולהקטין את ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות הנוצרות ממנה. החוק מסדיר מנגנון כלכלי לפי עקרון “המזהם משלם”, שבמסגרתו על היבואנים והיצרנים של מוצרים אלקטרוניים וחשמליים וסוללות לאסוף ולהביא למיחזור מוכר של פסולת ציוד זה בשיעור שלא יפחת מ-50% מסך משקל הציוד אותו מכרו לפסולת מוצרים אלקטרונים וחשמליים, ויעדים נפרדים לפסולת סוללות.

לשם מילוי חובותיהם, על היצרנים והיבואנים להתקשר ולשלם דמי טיפול לגוף יישום מוכר, שהוא תאגיד שהוקם למטרת יישום החוק, וקיבל את הכרת “המנהל” לפי החוק אותו הסמיכה השרה להגנת הסביבה. על גוף היישום המוכר מוטלות חובות רבות, ובין היתר לפנות פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי, מהרשויות המקומיות, ומהמגזר המסחרי, לממן את עלויות ההפרדה, האיסוף והמיחזור של הפסולת כאמור וכן לפעול לקידום ייצוג ההולם של אנשים עם מוגבלות בקרב עובדיו ובקרב המפעילים שעמם הוא מתקשר.

המשרד מעדכן כי בתום בחינה מקצועית שנערכה במשך כ-9 חודשים של שלוש בקשות לקבל את ההכרה לפעול כגופי יישום לפי החוק, המשרד מחדש את ההכרה לתאגיד מ.א.י אשר פועל בשוק מזה כעשור, והחליט להכיר בגוף יישום חדש, תאגיד ת.מ.י. ההכרה תחל ב-13 ביולי 2024, והיא ניתנת למשך 5 שנים.

במסגרת ההכרה החדשה, דורש המנהל מגופי היישום המוכרים להביא לשיפור ביישום החוק במספר מדדים:

שיפור השירות שניתן לציבור הרחב לאיסוף פסולת אלקטרונית בצורה נוחה ונגישה:  נקבעו הסדרים משופרים לפריסת פחים ייעודיים לפסולת אלקטרונית וסוללות ברשויות המקומיות; שיפור מנגנוניtake back (החזרה ואיסוף של מכשיר ישן לאחר רכישת מכשיר חדש ללא תשלום); איסוף מדרכות במועדים קבועים ואיסוף בתשלום מבית הלקוח בתיאום מראש; קביעת יעדים להגדלת איסוף הפסולת האלקטרונית והסוללות מהמגזר הביתי.

שיפור ההסברה לציבור, ברמה המקומית והארצית.

שיפור המעקב והבקרה אחר הפסולת שנאספה, לטובת מניעת זליגת פסולת זו לגורמים בלתי מורשים ומניעת הגעתה לשטחים הפתוחים.

קביעת סטנדרטים למיחזור נאות של פסולת אלקטרונית וסוללות שנאספת ומטופלת במתקני מיחזור, באמצעות חובת עמידה בתקן הסנלק האירופי (CENELEC), שנועד להבטיח את סטנדרט הטיפול הנאות בפסולת זו, להביא לניצול מיטבי של חומרי גלם ומניעת הזיהום הסביבתי (התקן ייכנס לתוקף באופן הדרגתי באמצעות רישיונות העסק למתקני הטיפול עד לשנת 2027).

עוד מעדכן המשרד להגנת הסביבה, כי המנהל מכוח החוק החליט שלא לחדש את ההכרה לתאגיד אקומיוניטי, שהיה אחד מגופי היישום המוכרים עד כה, וזאת לאחר שערך שימוע לתאגיד.

המנהל מצא, לאחר ששקל את הנושא על כל השלכותיו בכובד ראש, כי קיים חשש ממשי שמתן ההכרה יפגע בהשגת מטרות החוק. במסגרת בחינת בקשתה של אקומיוניטי, נמצא כי התוכנית העסקית שהציג התאגיד אינה מאפשרת עמידה בחובות גוף יישום מוכר לפי החוק, ובתוך כך אינה כוללת יישום הסדר לאיסוף מדרכות והקמה של מוקדי איסוף לפסולת אלקטרונית וסוללות ברשויות המקומיות שיתקשרו איתו.

כמו כן, בקשת אקומיוניטי אינה עומדת בסטנדרטים הדרושים בעניין עמידה בסטנדרטים המינימליים לעניין בקרה על מתקני המיחזור, ההסברה לציבור או בעניין הקמת מערכת מידע לשיפור המעקב אחר הפסולת כדי למנוע העברתה לגורמים שאינם מורשים. כל אלו נבחנו גם על רקע המידע שבידי המנהל ביחס לעמידה בדרישות ההכרה בעבר. נוכח כל אלה, נוכח המנהל כי אין מנוס מדחיית הבקשה להכרה לתקופה נוספת.

המשרד להגנת הסביבה קורא לכל היצרנים והיבואנים לציוד אלקטרוני וחשמלי וסוללות, המשווקים של ציוד זה, והאחראים לפינוי פסולת לפי החוק, בהם רשויות מקומיות, רשויות ממשלתיות, מוסדות ובתי עסק שונים, למהר ולהסדיר את התקשרותם עם אחד מגופי היישום המוכרים בהתאם לתנאי ההכרה החדשים.

להרחבות לחצו כאן, לתנאי ההכרה במ.א.י לחצו כאן, לתנאי ההכרה בת.מ.י לחצו כאן.

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן