זהירות! זכויות יוצרים – גם באינטרנט עו”ד לורה מישוק

1-לורה-מישוק

“תמונה אחת שווה אלף מילים”, כך אמר קונפוציוס לפני יותר מ-2,000 שנים. עו”ד לורה מישוק גרוסמן במאמר אודות זכויות יוצרים בעידן הניו מדיה.

אילו היה חי בדור הטכנולוגי של היום שמעדיף מסרים והתקשרות באמצעות אתרים ורשתות חברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, אתר עסקי, בלוגים וכו’, היה קונפוציוס כנראה מוסיף שהתמונה שווה גם כאלף לייקים או במילים אחרות עד 100,000 ש”ח ללא הוכחת נזק, בהתאם לחוק זכות יוצרים. רובנו משתפים תכנים ותמונות באינטרנט על בסיס יומיומי ולרוב מצרפים תמונה הלקוחה ממחוזות שונים המצויים ברחבי האינטרנט מבלי שבדקנו למי שייכת התמונה ואם בכלל מותר להשתמש בה ובמילים אחרות: האם קיבלנו רשות להשתמש בה? ברור כשקוראים מילים אלו יש נטייה לחשוב כי זכות היוצרים היא בתמונה בלבד, אולם הזכות משתרעת גם ביצירות ספרותיות, יצירות אמנותיות, יצירת פיסול, יצירות דרמטיות, מוסיקליות ועוד, הכל כהגדרתם בחוק.

לאלו מבין הקוראים שירימו גבה ויטענו כי בסך הכל מדובר ברשת “חברתית” וכי כל התמונות עוברות מהאחד לשני גם אם מדובר בחבר “וירטואלי”, ברור כי טרם קיבלו כתב תביעה בשל התמונה שפורסמה והשייכת לאדם אחר שהוא בעל זכות היוצרים ביצירה וגם בעל הזכות המוסרית (כלומר הזכות ששם היוצר יקרא על היצירה – או במילים פשוטות, מתן “קרדיט ליוצר על היצירה”). לאחרונה נדרשה חברה (ששמה שמור במערכת) לשלם עבור תמונה המייצגת את חג החנוכה סך של כ-4,000 ש”ח בגין שימוש בתמונה אחת, כך גם שימוש בתמונה של אדם שהופיעה ללא קבלת אישור או מתן קרדיט לצלם עצמו, הוביל לתביעה שבגינה נדרש המפר בסופו של יום לשלם סך של כ-5,500 ש”ח על תמונה שחשב שאפשר לפרסם.

עו”ד לורה מישוק גרוסמן, המתמחה בייצוג בנושאי זכויות יוצרים, מתייחסת לסיפור לעיל ומבהירה כי אותו המנכ”ל יכול היה לחסוך לחברה את הכספים האלו, לו היה מודע לקיומן של זכויות יוצרים של הצלם בתמונה ויכול היה, באותו משקל לצלם בעצמו את התמונה, ללטש אותה באמצעות אפליקציות מתאימות ולהעלותה לאתר או לרשתות החברתיות ובכך היה בעצמו היוצר והבעלים של התמונה. חשוב לציין ולהדגיש שלא בכל מקרה יחויב המפר בפיצוי בעל זכות היוצרים שכן, לכל כלל יש גם יוצא מהכלל (חריגים) כדוגמת “מפר תמים” ויש לבחון כל מקרה לגופו.

“יחד עם זאת, על מנת להימנע מראש ממקרים מעין אלו”, מוסיפה עו”ד מישוק גרוסמן כי בטרם העלאת תמונה שלא נוצרה על ידכם ואפילו באם מדובר בתמונה הנחזית להיות תמימה כמו תמונות עיצוב שיער במספרה, יש לבקש רשות של הצלם על מנת שלא תזדקקו אחרי ההתלהבות מכמות הלייקים לעמוד לבד מול כתב תביעה וזיכרו: זכויות היוצרים קיימים גם בסרטונים ותכנים נוספים. בנוסף יש לזכור כי ברוב המקרים קניית זכות שימוש ביצירה תעלה הרבה פחות מהפיצוי על שימוש בה ללא רשות.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן