הרב אפרים זלמנוביץ: חדשות בהלכה: בחירות כהלכה לרבנות

בחירת רבנים חייבת להיות נקיה מפוליטיקה לו היה הדבר תלוי בי הייתי משנה את החוק ומפריד בין הרבנות הראשית המשמשת כמנהיג מורה דרך לעם ולמדינה ומערכת בתי הדין הרבניים שנועדה לשפוט את העם משפט צדק
תמונה-אפרים

מן הראוי שבחירת רבנים ראשיים לישראל תעשה כהלכה. בחירת רבנים האמורים לשמש כנשיא מועצת הרבנות הראשית וכנשיא בית הדין הרבני העליון  במדינת ישראל, חובה שיבוצעו על פי דין. לו היה הדבר תלוי בי הייתי משנה את החוק ומפריד בין הרבנות הראשית המשמשת כמנהיג מורה דרך לעם ולמדינה ומערכת בתי הדין הרבניים שנועדה לשפוט את העם משפט צדק.

בחירת רבנים חייבת להיות נקיה מפוליטיקה. לצערי, בבחירות הקרובות מי שיקבע תוצאותיה יהיו מפלגת הציונות הדתית שתהיה לה את ההשפעה על בחירת הרב הראשי האשכנזי ומפלגת ש”ס על בחירת הרב הראשי הספרדי. לו הדבר היה תלוי בי הייתי משנה את החוק כך שיבחר רב ראשי אחד למדינת ישראל, שאין שני מלכים משמשים בכתר אחד (חולין ס’ ב’). בעל החינוך (ע”א) כתב “אי אפשר לישוב בני אדם מבלי שיעשו אחד מביניהם ראש על האחרים”

גם הייתי מחוקק חוק שהבסיס לרבנות בישראל תחל מבחירת “רב בית הכנסת” שייבחר בבחירות דמוקרטיות אישיות חשאיות על ידי ציבור המתפללים. המועמדים יהיו רבנים בעלי תעודת כושר מטעם הרבנות הראשית לישראל. כך, תזכה מדינת ישראל לאלפי רבנים רשמיים נבחרים. לשם השוואה כיום מכהנים פחות ממאה “רבני עיר”. רבני בתי הכנסת יבחרו מקרבם את רבני העיר. רבני העיר יבחרו מקרבם את הרב הראשי לישראל וחברי מועצת הרבנות הראשית.

השר בצלאל סמוטריץ יו”ר הציונות הדתית עשה יפה בהקימו גוף בוחר של רבנים מהציונות הדתית וציווה אותם לבחור ברב המתאים ביותר לייצג את המגזר. הם בחרו את הרב הדיין מאיר כהנא שליט”א. דא עקא אחרי הבחירות קמו מתנגדים ואף שהתחייבו לקבל את הנבחר החליטו להגיש את מועמדותם לתפקיד.

מן הסתם נעלם מעיניהם דבר המשנה (בבא מציעא פ”ד מ”ב) הקובעת “כיצד משך הימנו פירות ולא נתן לו מעות אינו יכול לחזור בו נתן לו מעות ולא משך הימנו פירות יכול לחזור בו אבל אמרו מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו“. גם מפלגת הציונות הדתית שהקימה את הגוף שבחר את מועמדה לכהונת הרב הראשי האשכנזי חייבת לעמוד אחרי מי שנבחר מטעמה.

כרב עיר הוותיק בישראל וכחבר בגוף הבוחר אני סבור שגם עמיתי לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לישראל צריכים להקפיד חלילה שלא לטעת בלב המועמד הפונה לבקש תמיכה אשליה שהוא תומך אם אינו תומך. אחרי שישמע את טיעוני המועמד הוא יכול לומר לו “אני אשקול” ואצביע כפי אשר יורוני משמים שהרי אמר ר’ חנינא (חולין ז’ ב’): אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א”כ מכריזין עליו מלמעלה, שנאמר: מה’ מצעדי גבר כוננו, ואדם מה יבין דרכו (משלי כ’ כ”ד). נתפלל שברצון שמים ייבחרו המועמדים אשר ירימו את קרן התורה בישראל.

 

◼️ לקבוצת דת ומסורת לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: הרב אפרים זלמנוביץ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן