הצהרת דובר צה”ל 16.12.23

אנחנו בעיצומה של מלחמה המזמנת לנו סיטואציות קשות מאוד ומורכבות מאוד – בעלות מאפיינים חסרי תקדים שטרם התמודדנו איתם.

שבוע טוב,

פרסמנו היום את פרטי התחקיר הראשוני של התקרית הקשה בה נהרגו שלושה ישראלים חטופים מאש כוחותינו. מסקנות התחקיר הראשוני הועברו באופן מידי לכוחות הלוחמים בכלל ברצועת עזה. נציגי צה”ל הציגו את הממצאים למשפחותיהם של יותם, אלון וסאמר זכרם לברכה. צה”ל כולו מרכין ראש ומחבק את המשפחות בשעה קשה זו. אנחנו נמשיך לתחקר את האירוע עד תום.

אנחנו בעיצומה של מלחמה המזמנת לנו סיטואציות קשות מאוד ומורכבות מאוד – בעלות מאפיינים חסרי תקדים שטרם התמודדנו איתם.

במהלך סוף השבוע פעלו כוחות צה”ל ושב”כ בבית חולים ׳כמאל עדואן׳ ששימש כמפקדה מרכזית של חמאס בג׳באליה. עצרנו יותר משמונים מחבלים ותחקרו את עובדי בית החולים, שהובילו אותנו לאמצעי לחימה שהוחבאו במחלקת התינוקות ובחלקים נוספים בבית החולים. בנוסף תקפנו תשתיות טרור במרחב רפיח, באמצעותם הבריחו אמצעי לחימה לשטח הרצועה.

בצפון, מטוסי קרב תקפו שורת מטרות חיזבאללה בדרום לבנון, ובהן – מבנים צבאיים, עמדות שיגור, תשתיות טרור וחוליות מחבלים. זאת בתגובה לשיגורים ולכלי טיס בלתי מאוישים שחצו היום משטח לבנון. אחד מכלי הטיס יורטו, ואילו כלי הטיס השני פגע בלוחמי צה”ל. לצערנו באירוע הזה נהרג הלוחם רס”ב במיל’ יחזקאל עזריה, בן חמישים ושלוש. יהי זכרו ברוך.

הכוחות בפיקוד הצפון נמצאים במוכנות ודריכות גבוהה. נמשיך להרוג כל מחבל שינסה לבצע ירי לשטחינו, או ינסה לחדור לשטחינו. נמשיך לתקוף בעוצמה גדולה את מטרות חיזבאללה בתגובה לכל פעילות עוינת כנגד מדינת ישראל.

קיבלנו היום תזכורת לשיתוף הפעלה שלנו עם בנות בריתנו להגנה על המרחב. הצי החמישי יירט 14 כלי טיס בלתי מאוישים ששוגרו מאזור בשליטת החות’ים באזור תימן, סמוך לחודדה, בדרכם למדינת ישראל. הוא יירט אותם בים האדום. הצי החמישי בשיתוף פעולה הדוק, מאז המעבר שלו לפיקוד המרכז האמריקאי, יחד עם חיל הים הישראלי, אמ”ץ, אמ”ן – בונים תמונה משותפת יחד, והנה הוכחה שהצי החמישי מיירט איומים לא בפעם הראשונה לעבר ישראל.

זאת בנוסף לביקורו של מפקד פיקוד המרכז בצבא ארצות הברית, הגנרל קורילה, שביקר בסופש בצה”ל והיה יחד עם הרמטכ”ל וקיים איתו הערכת מצב איזורית, בה תיכללו את אתגרי ההגנה במרחב, את האיומים במרחב, את האיומים של החות’ים בשליחות איראן, ואיומים בעלי השלכות עולמיות. דנו בכל הנושאים האלה ובהמשך הלחימה.

שאלות תשובות:

ש: איך יתכן שבזמן שיש לנו למעלה מ-100 חטופים בעזה, חיילנו לא תודרכו שתרחיש בו חטופים מסתובבים חופשי הוא אפשרי? למי, אם בכלל, דווח כתובת ה-SOS שנמצא במבנה סמוך? מדוע לא קשרו הכוחות את שני האירועים? ככל – איזה לקחים הופקו עד כה מן האירוע ואיך מוודאים שהוא לא חוזר לעצמו?

ת: קודם כל האירוע הזה הוא אירוע טראגי, שבו מצאו את מותם 3 ישראלים חטופים, שכפי שהרמטכ”ל אמר, ניסו לעשות כל מה שהם יכולים – להוריד חולצות שלא נחשוב שיש עליהם מטען, להניף דגל לבן. אנחנו בודקים עכשיו האם במבנה שנמצא 200 מטר משם הם שהו בו? אנחנו עכשיו עושים את הבדיקות האלה בתוך המבנה הזה, וייתכן ושמו שלטים SOS ו-3 חטופים – יותם, סאמר ואלון ז”ל, עשו כל מה שהם יכולים על מנת שנציל אותם.

לצערי זה נגמר בתוצאות הטראגיות האלה. עכשיו צריך להבין – הכוחות שנמצאים בשטח נלחמים במחבלים. גם לאחר האירוע הזה, היו היתקלויות עם מחבלים באותו האיזור, מחבלים שהולכים בבגדים אזרחים, שמכינים מטעני חבלה, שעושים פיגועי משיכה ומנסים לעשות משהו שימשוך אליו את החיילים על מנת להרוג אותם.

זאת סביבת הלחימה, תחת לחץ מאוד מאוד גדול שמצויים בה. אנחנו והחיילים בשטח, היינו במצב שבו הם ימצאו חיילים או במבנה או במנהרה או אזוקים איפשהו – ולא היינו בתרחיש מהסוג הזה בו הם יצאו לקראתנו. בוודאי שזו שגיאה ותקלה. צריך להגיד שאנחנו נמצאים במפקדה בפיקוד של אלוף במיל’ ניצן אלון, שמסביב לשעון אוספת מודיעין, מעדכנת את הכוחות בשטח איפה לא נכון לפעול, איפה צריך להיזהר – זה קורה כל יום מסביב לשעון, ולא היה במודעות הזאת ספציפית, במרחב המדויק הזה, עם הדגשים המדויקים האלה.

גם אנחנו עושים מבצעים מיוחדים, כולל כאלה שלא מפורסמים, על מנת לחלץ חטופים. יש מהאירוע הזה הרבה מה ללמוד ולכן השקענו את ה-24 שעות האחרונות באירוע הזה, מהרמטכ”ל ועד הלוחם האחרון בשטח – היינו מושקעים באירוע הזה. בסופו של דבר דאגנו שכלל הכוחות בשטח יקבלו את הדגשים מהאירוע הטראגי הזה על מנת שנוכל להביא הזדמנויות שבהם אם יהיו לנו, נביא הביתה חטופים בדיוק כמו באירוע הזה – חיים, בריאים ושלמים הבייתה.

מה שהצליח ככל הנראה להביא לזה שהחטופים האלה נמלטו או ננטשו, זה הפעולה הקרקעית ולא אחרת, ולכן אנחנו צריכים להבין שיכולות להיות לנו עוד הזדמנויות מהסוג הזה וצריכים להיות זהירים מאוד על מנת להגיע לתוצאה אחרת.

ש: לא היה מודיעין מקדים לגבי היתכנות להימצאותם של חטופים באזור שבו נוהלה הלחימה בסג’עייה, ולכן לא נערכתם לתרחיש של התקלות בחטופים חיים בשטח?

ת: יש לנו מודיעין באזורים שונים שבהם יש חטופים. לא היה לנו מודיעין על תרחיש שבו נמלטו, ננטשו, ברחו – לא היה מודיעין כזה. בוודאי אם היה, כלל הגזרה הייתה בעדכון כזה, וכלל הכוחות היו נערכים בהתאם. אנחנו היינו באופן אמיתי וכנה בתרחיש שמישהו מוחזק או בתת-קרקע או בדירה – זה היה התרחיש אליו התכוננו. אנחנו מחדדים את כלל הכוחות לאפשרות מהסוג הזה.

ושוב במובן התוצאה אלו תוצאות טראגיות, נוראיות ונעשה הכול על מנת שהפעם הבאה תיהיה להביא הבייתה חטופים בריאים ושלמים. זה מה שכל חייל צה”ל מדמיין שהוא נכנס לרצועת עזה. הוא מדמיין איך הוא מחלץ חטופים. זה מה שהחיילים רוצים לעשות ומרגישים שהם צריכים לעשות, ועדיין נמצאים במציאות מורכבת, בתנאי לחץ שאיש מאיתנו פה לא עומד בהם, שיורים עליהם, ושהם רואים מחבלים הולכים על אזרחי, ופיגועים והיתקלויות – ולכן בסופו של דבר, הדבר החשוב ביותר הוא הפקת לקחים מהירה, עדכון כלל הכוחות וממשיכים להילחם על מנת להביא הישגים ולעמוד במטרות המלחמה – לפרק את חמאס ולהשיב הבייתה את החטופים.

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ארכיון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן