המלצה ללילה של כוכבים: מטר הפרסאידים 2024

רשות הטבע והגנים וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות מדע וטכנולוגיה, מזמינות את הציבור לאירועי רואים כוכבים 

מדי שנה בחודש אוגוסט מתקבצים המונים כדי לצפות בתופעת טבע לילית ומדהימה “רואים כוכבים- מטר המטאורים” (פרסאידים) בה נצפים מטאורים רבים מנקודה אחת בשמי הלילה. השנה המטר מגיע לשיאו באמצע אוגוסט בין התאריכים 9-13.8

 

 

אז אם אתם רוצים להכיר את נוגה ושבתאי מקרוב, להבין מהי ערפילית ?מה הן שנות אור? ולתהות, כמה חלב יש בשביל החלב? אתם מוזמנים להתאהב בטבע מחדש, לשכב על הגב ברגיעה ולחזות באחד המופעים היפים ביותר של הטבע עם שלל פעילויות חווייתיות ולימודיות במיוחד שרשות הטבע והגנים וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה הכינו עבורכם. המטיילים והמטיילות יוכלו לצפות במטאורים וגרמי שמיים בהדרכת אנשי מקצוע שונים ואמצעים ייעודיים שיאפשרו לכם להסתכל על הכוכבים הנופלים דרך עדשת טלסקופים גדולים ומקצועיים.

הפעילויות מתקיימות בכל רחבי הארץ ובתאריכים שונים ומגוונים, כך שכל אחת ואחד יוכלו לבחור את הפעילות המתאימה לו. אירועים מרכזיים יתקיימו בגן הלאומי כוכב הירדן, חאן בארות, גן לאומי תל ערד, גן לאומי ממשית ואתר השומרוני הטוב.

רשות הטבע והגנים שמחה בהמוני המטיילים הפוקדים כל שנה את הטבע כדי ליהנות מאור הכוכבים. עבור הציבור המעוניין לצאת אל הטבע בלילות המטר ולצפות באופן עצמאי ושקט, הכינה הרשות מפה מסודרת המרכזת את נקודות התצפית וחניוני הלילה המאושרים והמוסדרים בהם ניתן לחזות במאורע, זאת על מנת לאפשר צפייה בטוחה ומהנה למבקרים ולצמצם את הפגיעה בטבע ובחיות הבר.

לצפייה במפה לחצו על הקישור.

 

כדי שכולם יוכלו ליהנות מהמטר בצורה המיטבית, הרשות ממליצה להימנע ככל האפשר משימוש בתאורה מיותרת על מנת לשמור על שמיים נקיים ככל הניתן מזיהום אור. הציבור מתבקש לשמור על ניקיון, לאסוף את הזבל בסיום הצפייה ולהישמע להוראות פקחי רשות הטבע והגנים והסדרנים הפזורים בנקודות הצפייה.

אפרת רוחין, ממונת קהל וקהילה במחוז דרום של רשות הטבע והגנים:

“כמדי שנה, אנו ברשות מתכוננים לבואם של אלפי ישראלים וישראליות שרוצים לחזות במופע השמיימי, כאשר הדגש שלנו הוא חוויה טובה למבקרים יחד עם שמירה על הטבע. חשוב מאוד להישמע לכללי הטיול הבטוח, ללכת רק על שבילים מסומנים ולהגיע לחניוני לילה/נקודות מוסדרות בשעה מוקדמת על מנת לצפות במטר. אנחנו מבקשים מהקהל שמגיע לנקודות השונות ברחבי הארץ לנקוט במשנה זהירות בהגיעו לטבע בשעות הלילה, אלו השעות בהן חיות הבר פעילות ומסתובבות בכל מקום. צריך לכבד אותן ולהשאיר את הטבע ללא פגיעה בלכתנו.”

 אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה:

“מדי שנה אנחנו מציינים בחודש אוגוסט חגיגה של צפיה בשמי הלילה. האירועים נערכים בפריסה ארצית ומאפשרים למשתתפים רבים לבצע תצפיות שמיים, צפייה מודרכת באמצעות טלסקופים, ולהשתתף בסדנאות ופעילויות חווייתיות בתחום החלל. היום יותר מתמיד, ברורה חשיבותו של תחום החלל ויכולתו להיות מנוע צמיחה כלכלי, ולאומי. זוהי הזדמנות  לצאת אל הטבע ,להביט אל השמיים וללמוד על אין סוף האפשרויות שהחלל צופן עבורנו”.

מטר הפרסאידים, מתרחש כתוצאה ממפגש כדור הארץ עם השובל של כוכב השביט סוויפט-טאטל, הוא נחשב כמטר גדול במיוחד שבו ניתן לראות מטאורים רבים בלי שימוש באמצעי ראייה. בשיא המטר, קצב המטאורים הנראים מגיע ל-80 עד 100 מטאורים בשעה.

על מנת שתוכלו להנות מהחוויה ריכזנו עבורכם את כל האירועים אליהם תוכלו להצטרף ולהפוך את החוויה לחגיגה של ממש, אנו ממליצים לעקוב אחר מצב העננות והחושך קרוב למועד המטר.

רשימת הפעילויות:

גן לאומי כוכב הירדן – לילה של כוכבים

גן לאומי כוכב הירדן נחשב כנקודת חושך ייחודית מעל עמק הירדן, וזה המקום להיות בו כשהמטאורים יאירו את שמי הצפון. בואו לשמוע הדרכה תחת כיפת השמיים, מיהם הפרסאידים? מהי ערפילית? מהן שנות אור? ממה מורכב שביל החלב?

אנחנו מזמינים אתכם לשכב על הגב, לצפות בכוכבים וליהנות מיופיים של גרמי השמיים בליל המטאורים.

הפעילות נערכת בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות הטבע והגנים ותכלול תצפיות טלסקופים, דרכם נכיר מקרוב את העולם הרחוק ופעילויות נוספות לכל המשפחה.

בנוסף יתקיימו סיורים במבצר הצלבני לאור תאורת לילה מיוחדת.

גן לאומי כוכב הירדן ביום חמישי 8.8, הפעילות תתבצע בסבבים החל מ-20:00.

סיורים למבצר יצאו בכל מחצית השעה בין השעות 19:30 ועד 22:00.

להרשמה לפעילות דרך הקישור או להגיע לפעילות הערב בלבד בעלות אגרת כניסה, יש להירשם במערכת ההזמנות:

חשוב להביא: נעליים גבוהות, בגדים חמים, מחצלת/ מזרן/ שמיכה, משקפות טובות או טלסקופים במידה ויש.

חניון לילה חאן בארות – לילה של כוכבים

אוגוסט במדבר. החום נסוג, החשכה משתלטת, והשמיים מתמלאים בסיפורים זוהרים. חאן בארות, נקודה קטנה על מפת המדבר, עומד להפוך למרכז היקום – לפחות עבור אלה מאיתנו שעדיין יודעים להתפעל מפלאי הטבע. ב-1, כשהלהט היומי יפנה את מקומו לקרירות הלילה, יתחיל המופע האמיתי.

מטר הפרסאידים יפזר את אבק הכוכבים שלו מעלינו, ועשרות “כוכבים נופלים” בשעה ירקדו בשמי המדבר. וכמו תמיד, יש מי שדואג שלא נישאר פעורי פה מול השאלות הגדולות. הפעילות נערכת בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות הטבע והגנים ותכלול מגוון פעילויות ותצפיות מודרכות, שיהפכו את הבלתי נתפס לקצת יותר מובן.

אז הינה ההזמנה שלכם – לשכב על הגב, להרים את המבט ולהיות חלק ממשהו גדול מאיתנו. כי לפעמים, כל מה שצריך כדי לחוות את הפלא זה פשוט להסתכל למעלה.

הפעילות מיועדת ללנים בחניון הלילה של חאן בארות. יש להזמין לינה באתר רשות הטבע והגנים בקישור.

אפשר להגיע לפעילות גם ללא לינה, בהזמנה ובתשלום על לינה בחניון.

חניון לילה חאן בארות – מכתש רמון. הפעילות תתקיים במתחם “גן חלל” בסמוך לחניון הלילה, ביום חמישי 1.8 הפעילות תחל לקראת חשכה. הכניסה לחניון החל מהשעה 15:00.

ציוד נדרש: נעליים גבוהות, בגדים חמים, מחצלת/ מזרן/ שמיכה, שתייה חמה ומזון, משקפות טובות או טלסקופים במידה שיש.
משך הפעילות: כשעה וחצי ומתאים לכל המשפחה.

ללא תשלום נוסף על דמי הלינה בחניון. מחיר מוזל על דמי הלינה למנויי מטמון.
הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר. יש להתעדכן באתר הרשות

חניון לילה גן לאומי תל ערד – לילה של כוכבים

מי אמר שצריך לטוס לקצה העולם כדי לחוות הרפתקה קוסמית? הינה מגיע אוגוסט, ואיתו ההזדמנות להתמקם בלב המדבר ולצפות במופע האורות השמימי של מטר הפרסאידים. במהלך חודש אוגוסט, השמיים מעל תל ערד יתמלאו ב”כוכבים נופלים”, עד 110 בשעה למי שיהיה בר מזל. זה לא סתם עוד לילה במדבר, זו הצצה אל מעבר לאופק הרגיל שלנו.

וכמו בכל מסע טוב, יש מי שידאג שלא נלך לאיבוד בין הכוכבים. מדריך אסטרונומיה יהיה שם להפוך את האינסוף למובן, את הרחוק לקרוב. נשכב על מחצלות, נרים מבט אל הכיפה השחורה, ונלמד על ערפיליות, שנות אור ושביל החלב. כי לפעמים, כל מה שצריך כדי להרגיש קטנים וגדולים בו-זמנית, זה להביט אל השמיים הפתוחים של המדבר.

הפעילות בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות הטבע והגנים  מיועדת ללנים בחניון הלילה של גן לאומי תל ערד. יש להזמין לינה באתר רשות הטבע והגנים בהרשמה בקישור.

אפשר להגיע לפעילות גם ללא לינה, בהזמנה ובתשלום על לינה בחניון.

גן לאומי תל ערד, חניון לילה הגן הכנעני, ביום חמישי 8.8, הפעילות תחל לקראת שעות החשכה. הכניסה לחניון החל משעה 15:00.

ציוד נדרש: נעליים גבוהות, בגדים חמים, מחצלת/ מזרן/ שמיכה, שתייה חמה ומזון, משקפות טובות או טלסקופים במידה שיש.

גן לאומי ממשית – לילה של כוכבים

מטר המטאורים של הפרסאידים, אחד המופעים האסטרונומיים המרשימים של השנה, יגיע לשיאו בין ה-9 ל-13 באוגוסט. גן לאומי ממשית, הממוקם בלב המדבר, יארח צופים המעוניינים לחזות בתופעה הייחודית. בתנאים אופטימליים, אפשר יהיה לצפות בעד 110 מטאורים בשעה.

האירוע יכלול הדרכה מקצועית של אסטרונום, שיספק הסברים על התופעה ועל גרמי שמיים נוספים. המשתתפים יוזמנו לשבת על מחצלות ולהרים מבט אל השמיים, שם ילמדו על ערפיליות, מרחקים קוסמיים ושביל החלב. זוהי הזדמנות נדירה לחוות את השמיים הפתוחים של המדבר ולהתחבר לתופעות אסטרונומיות מרתקות, הרחק מאורות העיר והשגרה היומיומית.

הפעילות בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ורשות הטבע והגנים מיועדת ללנים בחניון הלילה של גן לאומי ממשית. יש להזמין לינה באתר רשות הטבע והגנים בהרשמה בקישור.

אפשר להגיע לפעילות גם ללא לינה, בהזמנה ובתשלום על לינה בחניון בהרשמה מטה.
גן לאומי ממשית, מתחם משטרת הרוכבים, ביום ראשון 11.8 , הפעילות תחל לקראת שעות החשכה. הכניסה לחניון החל משעה 15:00.

אתר השומרוני הטוב – כוכבים בפסיפסים

רוצים לצפות בכוכבים נופלים- מטאורים, לגלוש בשביל החלב ואולי גם למצוא את “המזל שלכם ” בכוכבים.

אנו שמחים להזמין אתכם לתצפית מטאורים-ממטר הפרסאידים, למסע  בין כוכבים ופעילות חווייתית לכל המשפחה.

נערוך חיפוש אחר מטאורים, תצפיות כוכבים באמצעות טלסקופים ומשקפות רבות עצמה, דרכן נציץ אל היקום הנסתר מהעין שבעולם החיצון ונציץ במפות הכוכבים בעזרת צייני לייזר. בנוסף: תזכו לסיור מודרך במוזיאון הפסיפסים ויתקיימו מגוון הרצאות מרתקות.

הפעילות בשיתוף מצפה הכוכבים העירוני MAKE SPACE מעלה אדומים בחסות משרד המדע וסוכנות החלל של ישראל , בשיתוף עיריית מעלה אדומים וקהילת הורייזון-קהילת מחנכי החלל של ישראל.

אתר השומרוני הטוב (ליד מעלה אדומים), ב-11/8/24, בשעות: 20:00 – 22:00

ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. חינם למנויים.

הפעילות מיועדת לכל המשפחה. להרשמה מראש בקישור.

שמורת טבע חי בר יוטבתה – מסע בין כוכבים

מסע בין כוכבים בערבה הדרומית? זה בדיוק מה שמציעה שמורת טבע חי בר יטבתה באוגוסט הקרוב. מטר הפרסאידים, המופע השמימי השנתי, צפוי להגיע לשיאו בין ה-9 ל-13 בחודש, עם תחזית מרשימה של עד 100 מטאורים בשעה. דמיינו אתכם שוכבים על הגב בחשכה המוחלטת של המדבר, מביטים למעלה ונשאבים לתוך החוויה השמימית. הפעילות תלווה בהדרכה מקצועית של מומחה לאסטרונומיה, שיסביר ויספר לכם על מסתרי גרמי השמיים. רחוקים מהרעש והבלגן של העיר, זאת הזדמנות טובה לבקשת משאלות מכל ה”כוכבים הנופלים”.

ואם כבר הגעתם, לא תישארו ללון? להשלמת החוויה, מומלץ להזמין לינה בחניון הלילה של חי בר יוטבתה, בהזמנה נפרדת באתר רשות הטבע והגנים, הפעילות היא בתשלום והרשמה מראש.

היכן: שמורת טבע חי בר יוטבתה

מתי: ביום ראשון 11.8 בשעה 20:30

ציוד נדרש: נעליים גבוהות, מכנסים ארוכים, מחצלת קטנה או מזרן דק, ולמי שיש – טלסקופ, כמובן.

משך הפעילות: כשעה וחצי, מתאים לכל המשפחה

הפעילות מותנית בתנאי מזג האוויר, יש להתעדכן באתר הרשות,

להרשמה לפעילות לחצו כאן

לכלל הפעילויות לחצו על הקישור.

 

◼️ לקבוצת חדשות מצפה רמון והערבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות דימונה, ערד וים המלח בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – תיירות לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – משפחה: הורים, ילדים ומה שביניהם לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: דניאל בר באדיבות סוכנות החלל הישראלית | בן נתנאל באדיבות סוכנות החלל הישראלית

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן