הילד לא נרדם? כך נגרום לו (ולנו) לישון טוב יותר

בימים מורכבים אלו אותם אנחנו חווים בישראל, מספר הישראלים שדיווחו על הפרעות שינה גדול יותר ובראשית המלחמה אף עמד על 50% מהאוכלוסייה בחלק מהמחקרים 

בימים מורכבים אלה, רבים מאיתנו המבוגרים, אך גם הילדים שלנו, מתקשים להירדם או סובלים מהפרעות שינה. לתופעה השכיחה השלכות בריאותיות ופגיעה בשגרת החיים שנדמה שגם ככה די יצאה משליטה. בעוד שלמבוגרים יש יותר מודעות וכלים להתמודד, במקרה של הילדים שלנו הדבר מצריך מעקב והתערבות של ההורים.

ד”ר סימוביץ ורד, מומחית ברפואת משפחה ומינהל רפואי במכבי שירותי בריאות עם כל המידע שאתם צריכים לדעת על שינה ודרכי טיפול.

הפרעות שינה היא תופעה נפוצה. בימי שגרה, כ- 30% מהמבוגרים בישראל מדווחים על הפרעת שינה בעוד המצב אצל בני הנוער מעט טוב יותר ועומד על 25%. בקרב תינוקות מעריכים כי מדובר על 20%-30%. בימים מורכבים אלו אותם אנחנו חווים בישראל, מספר הישראלים שדיווחו על הפרעות שינה גדול יותר ובראשית המלחמה אף עמד על 50% מהאוכלוסייה בחלק מהמחקרים.

שנת הלילה ממלאת תפקיד חשוב עבור הבריאות שלנו והיא אחראית בין היתר על בקרת טמפרטורת הגוף, תפקודי מערכת החיסון, בקרת לחץ דם ותפקוד קוגניטיבי. היא תורמת ללמידה, שיפור הזיכרון, מצב הרוח ומטבוליזם ומשקל תקין.

לעומת זאת מחסור בשינה, קשיי הרדמות, יקיצות תכופות, קושי לחזור לישון אחרי יקיצה והתעוררות מוקדמת מדי, יכולים להוביל לבעיות בריאותיות כמו עלייה במשקל, דיכאון וחרדה, סוכרת, כאבים ואף תחלואת לב. כמו כן, הפרעות שינה מעלות את הסיכון לתאונות ופוגעות בתפקוד הקוגניטיבי והחברתי.

תינוקות וילדים קטנים

מיום הראשון בעולם, תינוקות נוהגים לישון כ-16 שעות המתפזרים על פני כל היממה במקטעים של 3-4 שעות. במהלך השנה הראשונה לחייו, מתקיים שינוי בדפוס השינה והיא מתחילה להתרכז בהדרגה לשעות הלילה, הופכת רציפה יותר ובמקביל שנת היום הולכת ופוחתת. השינויים בדפוסי השינה תלויים בבשלות הפיזיולוגית של המוח, אך יכולים להיות מושפעים מגורמים חיצוניים שהם בעיקר גורמים התנהגותיים כמו הרגלי שינה והרדמה שגויים (מצד ההורים).

הביטוי העיקרי להפרעות אלה, הוא משך הירדמות ממושך ותובעני והתעוררויות רבות במהלך הלילה. מה שמצריך את התינוק להשלים את השעות החסרות במהלך היום.

סיבה נוספת לקשיי הירדמות אצל תינוקות בגילי שנתיים, היא סירוב של הילד ללכת לישון ולהתנתק מכל מה שקורה בין כותלי הבית. תופעה נוספת בגיל הילדות, היא קשיי הירדמות עקב פחדים כגון החושך, רעשים חיצוניים, דמויות מפחידות או אחרים שמעוררים אצלו חששות.

ישנו קשר הדוק בין משך זמן השינה בלילה לצמיחה לגובה אצל ילדים קטנים, שכן הורמון הגדילה בגילים אלו מופרש רק במהלך הלילה ובמהלך גיל ההתבגרות ישנה תוספת קטנה של ההורמון גם במשך היום.

ביעותי לילה (SLEEP TERROR)  

ביעותי לילה היא לא תופעה חריגה בקרב תינוקות וילדים. במקרה כזה הם יתעוררו במחצית הראשונה של הלילה תוך כדי בכי וצעקות. יכול להיות שהם אינם יזהו את ההורים באופן מידי לכן סביר להניח שההורים גם לא יצליחו להרגיע את הילדים. כל הסיטואציה הזאת יכולה להמשך למשך מספר דקות ולאחר מכן היא צפויה לעבור עצמאית.

בשונה למשל מחלום בלהות או מסיוט, הילדים לרוב לא יזכרו שהם עברו ביעות לילי בבוקר שלמחרת. ההמלצה בזמן אמת היא לא להתערב ולתת לאירוע לעבור לבד.

במידה והתופעה חוזרת על עצמה בתדירות גבוהה ופוגעת בשגרה ובתפקוד היומיומי, מומלץ להתייעץ עם רופא או מומחה לשינה. במקרים חמורים יותר, ייתכן ויידרש טיפול קוגניטיבי-התנהגותי או טיפול תרופתי לפי המלצת רופא.

גיל ההתבגרות

בני נוער ומתבגרים זקוקים לכ-9-10 שעות שינה בלילה, אך רובם מציגים דפוסי שינה המלווים בחסך שינה מצטבר. קרוב ל-27% מהמתבגרים ישנים פחות מ-6.5 שעות בלילה ורק 15% ישנים יותר מ-8.5 שעות.

הדבר נובע בין היתר משינויים סביבתיים, שימוש במכשירים דיגיטליים, הנפוצים בימים אלו, בסמוך לשינה, אשר משבש את הפרשת המלטונין ומוביל להפרעות שינה וכמו גם כתוצאה של סטרס, חדרה ודיכאון.

עם זאת, בני נוער יכולים לישון שעות במהלך היום מבלי להרגיש עייפות בגלל קצב היממה הטבעי שלהם. הם יכולים גם להישאר ערים כל הלילה מבלי להרגיש עייפות בגלל דפוס השינה הביולוגי שלהם.

בגיל ההתבגרות קטנה השפעת ההורים על זמני ההליכה לישון ורק 5% מהמתבגרים מדווחים שזמן ההליכה לישון נקבע על ידי הוריהם. יחד עם זאת, יותר מ-85% מהמתבגרים מדווחים כי הם נעזרים בהוריהם לצורך השכמה. כלומר, השפעת ההורים בגיל זה מסתכמת בעיקר בתהליך ההשכמה ולא בזמני ההליכה לשינה.

אז מה אפשר לעשות?

התמודדות עם הפרעות שינה אצל ילדים יכולה להיות אתגר, אבל אכן יש מספר צעדים שיכולים לעזור.

קודם כל יש לאבחן את הבעיה ולזהות את הגורמים להפרעות שינה בבית או בעזרת רופא.

ניתן לעשות שימוש בתכשירים, שאינם דורשים מרשם רופא, לטיפול יעיל בהפרעות שינה וקשיי הירדמות כמו דורמינול לילה המשלב רכיבים צמחיים המשרים שינה, משפרים את איכות השינה ואת הרגשת הרעננות בבוקר ומקצרים משמעותית את הזמן עד להירדמות (מגיל 12 ומעלה).

שמירה על שגרת שינה קבועה שמתחילה בכל ערב בשעה קבועה. זה יכול לכלול פעילויות מרגיעות כמו קריאה, אמבטיה חמה או שמיעת מוזיקה רגועה.

מומלץ להימנע מצריכה של משקאות ממותקים לפני השינה או דברי מתיקה כמו שוקולד וממתקים.

יצירת סביבה מתאימה לשינה בחדר השינה של הילד. יש לוודא שהחדר חשוך, קריר ושקט. ניתן להשתמש באור לילה קטן אם הילד חושש מהחושך.

חשוב להימנע מצפייה בטלוויזיה או שימוש בטלפונים חכמים וטאבלטים לפחות שעה לפני השינה, כי האור הכחול הנפלט מהם יכול להפריע לפעילות הורמון המלטונין האחראי על השריית שינה.

עידוד הילד לעסוק בפעילות גופנית במהלך היום. פעילות גופנית יכולה לעזור להפיג מתחים ולשפר את איכות השינה, אך חשוב להימנע מפעילות אינטנסיבית בסמוך לשעת השינה.

יש להקפיד על תזונה מאוזנת ולהימנע מאכילת מאכלים כבדים או משתנים לפני השינה. כדאי גם להימנע ממשקאות שמכילים קפאין בשעות הערב.

הגבילו את החשיפה של הילד לחדשות ולאירועים מלחיצים במדיה. חשוב לשמור על סביבה רגועה ולהימנע מדיבורים מלחיצים לידו.

אם הילד חווה חרדות או פחדים, כדאי לדבר איתו על כך ולעזור לו להתמודד עם הרגשות שלו. ניתן להשתמש בטכניקות הרפיה כמו נשימות עמוקות או דמיון מודרך.

אמבטיה צבעונית: השתמשו בצבעי מים או כדורי אמבטיה צבעוניים כדי ליצור אמבטיה מרגיעה וצבעונית. אחרי האמבטיה, הילד יכול לבחור צבע שמרגיע אותו ולהשתמש בו כקוד סודי להרגעה ולשינה.

תרגול מדיטציה מונחית לילדים: יש הרבה אפליקציות שמציעות מדיטציות מונחות במיוחד לילדים. בחרו יחד מדיטציה שמתאימה לו, שתסייע לו להירגע ולשקוע בשינה בצורה נעימה.

אם ההפרעות בשינה ממשיכות או מחמירות, כדאי לפנות לייעוץ מקצועי אצל רופא ילדים או מומחה לשינה. הם יוכלו לסייע באבחון וטיפול מתאים.

יומן חלומות: תנו לילד יומן שבו הוא יכול לצייר או לכתוב על חלומותיו. הפעולה הזו יכולה לעזור לילד לעבד חוויות וליצור תחושה של שליטה וביטחון לפני השינה.

לסיכום, שינה אינה מותרות ויש לדאוג לה בכל גיל! הפרעת שינה (אינסומניה) עשויה להופיע בכל שלב של מעגל החיים ומשפיעה על כולם. הטיפול הראשוני צריך לכלול היגיינת שינה ופורמולות צמחיות (במתבגרים ובמבוגרים).

לילה טוב!

 

◼️ לקבוצת משפחה: הורים, ילדים ומה שביניהם לחצו כאן

◼️ לקבוצת בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: freepik

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן