החשיבות של טיפול בעור לאחר שיזוף – כל מה שצריך לדעת

שיזוף, תהליך טבעי של העור בתגובה לחשיפה לשמש, הוא נושא מורכב הכולל היבטים ביולוגיים, בריאותיים ואסתטיים

שיזוף, תהליך טבעי של העור בתגובה לחשיפה לשמש, הוא נושא מורכב הכולל היבטים ביולוגיים, בריאותיים ואסתטיים. בעוד שמראה שזוף נחשב לעתים קרובות כסמל לבריאות ויופי, חשוב להבין את המנגנונים העומדים מאחורי התהליך ואת ההשלכות של חשיפה ממושכת לשמש. 

ד”ר אמילי דיפו- ד”ר לביולוגיית התא מצוות המומחים של ליראק פריז אומרת: “השיזוף הוא תגובה ביולוגית מורכבת של העור לחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (UV). ברמה התאית, התהליך מתחיל כאשר קרני UV חודרות לעור ומגיעות לתאים האחראים על ייצור הפיגמנט מלנין. כאשר ה-DNA בתאי העור נפגע מקרינת UV, נוצרים אותות מולקולריים המעוררים את המלנוציטים להגביר את ייצור המלנין. תהליך זה, הנקרא מלנוגנזה, כולל שרשרת תגובות מורכבות”.

המלנין הוא פיגמנט טבעי בעל תכונות הגנה חשובות בינהן: מסוגלות לספוג עד 99.9% מקרינת ה-UV החודרת לעור, ובכך מונע נזק לתאים העמוקים יותר, בעל תכונות אנטי-אוקסידנטיות, המסייעות בהגנה מפני נזקי חמצון הנגרמים מחשיפה לשמש, עוזר בפיזור האנרגיה התרמית הנוצרת מקרינת השמש, מה שמסייע במניעת נזקי חום לעור ועוד. 

למרות מנגנוני ההגנה הטבעיים, חשיפת יתר לשמש עלולה לגרום לנזקים משמעותיים הבולטים מבינהם:

  • נזק ישיר ל-DNA: קרינת UV-B יכולה לגרום ליצירת עיוותים ב-DNA, מה שעלול להוביל למוטציות ועד לסרטן עור.
  • יצירת רדיקלים חופשיים: קרינת UV-A גורמת ליצירת רדיקלים חופשיים, התוקפים מולקולות חיוניות כמו חלבונים, שומנים ו-DNA.
  • חשיפה ממושכת לשמש מעוררת תגובה דלקתית בעור, המתבטאת באדמומיות וכאב. כמו כן, קרינת UV מאיצה את פירוק הקולגן והאלסטין, מה שמוביל להזדקנות מוקדמת של העור.

לדברי ד”ר דיפו: “על מנת לגשר על הפער בין השאיפה לגוון עור שזוף  לבין שמירה על הבריאות וחשיפה מועטה ככל שניתן לשמש, רצוי להשתמש בתכשירים דרמו קוסמטיים, מבוססי מחקר מדעי, בעלי רכיבים מיוחדים השואפים לשמר את גוון השיזוף ולשקם את העור לאחר החשיפה לשמש. למשל, מחקרים מראים כי ויטמין C מסייע בהגנה מפני נזקי UV ומעודד ייצור קולגן וויטמין E פועל בסינרגיה עם ויטמין C להגברת ההגנה מפני נזקי חמצון, רכיב משמעותי נוסף שהתגלה כיעיל בשימור השיזוף הוא: פפטידים שהם מולקולות קטנות של חלבונים המעודדות ייצור קולגן ואלסטין”. 

לדבריה: “קרמי לחות לגוף העשירים במרכיבים מלחחים חיוניים לשמירה על השיזוף. עור מועשר בלחות שומר טוב יותר על גוון השיזוף וישנם תכשירים שמעבר ללחות תורמים לאנטיאייג’ינג למשל כאלו המכילים מרכיבים כמו תמצית הממליס ולוז המכשפה ידועים ביכולתם לסייע במניעת הזדקנות, הממליס מכיל טאנינים ופוליפנולים בעלי תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-אוקסידנטיות, העשויות לסייע בהגנה על העור מנזקי השמש. רכיב חדשני שמצוי בתכשירים שפותחו לאחרונה מתמקד דווקא בתמציות טבעיות כמו אצות אדומות שהוכחו קלינית כיעילות בהקשר של הגברת מראה שזוף מבלי להגביר את החשיפה לשמש.

יש תכשירים הממלאים תפקיד חשוב גם בשיקום העור לאחר השיזוף, החזרת הלחות והרגעה, וכאלו עם אפקט קירור של העור המסייעים בהפחתת אדמומיות ודלקתיות הנגרמות מחשיפה לשמש. קירור העור מיד לאחר חשיפה לשמש יכול לסייע בהפחתת נזקי DNA ולשפר את בריאות העור לטווח ארוך.

תכשירים המכילים אחוז גבוה של רכיבים ממקור טבעי עשויים להיות עדינים יותר ולהפחית את הסיכון לגירויים, מוצרי טיפוח המבוססים על רכיבים טבעיים יכולים להיות יעילים באותה מידה כמו מוצרים סינתטיים, תוך הפחתת תופעות לוואי.

חשוב לציין כי בעוד שתכשירים אלו יכולים לסייע בשימור השיזוף ובטיפוח העור, הם אינם מהווים תחליף להגנה מפני השמש. שימוש במקדם הגנה גבוה והימנעות מחשיפת יתר לשמש יהיו תמיד האמצעים החשובים ביותר לשמירה על בריאות העור לטווח הארוך.

בעוד ששימור השיזוף יכול להיות מטרה אסתטית, חשוב לזכור כי בריאות העור היא המטרה העליונה. שילוב של הגנה מהשמש, טיפוח נכון ותזונה מאוזנת יכול לסייע בשמירה על עור בריא ויפה לאורך זמן”.

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – בריאות ורפואה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ/מהעולם/משפט/עורכי דין/פלילי לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

 

צילום: שי פרנקו

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן