האם נשיא המדינה מפר את חוק יסוד הממשלה? – פרטים בכתבה

עו”ד אביעד ויסולי, יו”ר קבוצת נאמני ארץ ישראל בליכוד המונה אלפי חברי ליכוד ומאות חברי מרכז הליכוד, פנה לנשיא המדינה, ליו”ר הכנסת וליועץ המשפטי לממשלה במכתב דרישה כי נשיא המדינה יקיים את הוראות סעיף 9 לחוק יסוד הממשלה הקובעות כי כאשר חבר הכנסת, שעליו הטיל הנשיא את התפקיד להרכיב ממשלה אינו מצליח בכך, על הנשיא להתייעץ עם סיעות הכנסת ולהטיל את התפקיד על חבר כנסת אחר שהודיע לנשיא כי הוא מוכן לקבל על עצמו את התפקיד ראש הממשלה נתניהו.

ביום 16.4.20 שלח הנשיא ריבלין, מכתב ליו”ר הכנסת, גנץ והודיע לו כי מאחר והוא לא הצליח להרכיב ממשלה, הוא מעביר את המנדט לכנסת. ואולם, סעיף 9 לחוק יסוד הממשלה קובע כי כאשר המועמד המתמנה ראשונה נכשל בהרכבת הממשלה, על הנשיא להטיל את התפקיד על ח”כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את התפקיד, ורק כאופציה שניה להודיע ליו”ר הכנסת שהנשיא אינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה. לפני הודעתו, קובע החוק כי הנשיא “רשאי” ולמעשה חייב להתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת. עו”ד ויסולי כתב בפנייתו כי: “מהודעות לציבור של נציגי הסיעות בכנסת, לפחות 59 חברי כנסת תומכים בהטלת התפקיד להרכיב את הממשלה על יו”ר הליכוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ממכתב הנשיא עולה כי הוא אפילו לא שקל להתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת כדי לבדוק כי ניתן להטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר, ובפרט, על ראש הממשלה בנימין נתניהו. כב’ הנשיא לא נימק כלל במכתבו מדוע הוא לא התייעץ עם נציגי הסיעות ומדוע הוא לא הטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ח”כ בנימין נתניהו, העונה לכל דרישות חוק יסוד: הממשלה בהקשר זה. ביום 13.4.20 הופיעו ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ויו”ר הנכנסת מר בנימין גנץ בפני כל ערוצי התקשורת בנאום לאזרחי ישראל, והצהירו על כוונתם לכונן ממשלת אחדות. מאז הם עסוקים במו”מ לקראת כינון ממשלת אחדות שבה צפויי לתמוך יתמכו למעלה מ- 70 חברי כנסת.

לפיכך, הודעת כב’ הנשיא במכתב כי לא ניתן להקים ממשלה בעת הזו ואפילו לא ממשלת אחדות, בעת שמתנהל מו”מ אינטנסיבי על הקמתה, היא רחוקה מן האמת, בלשון המעטה. משבר הקורונה המונומנטלי והכלל עולמי מאט כמובן את תהליך המו”מ, כאשר רוב הקשב של ראש הממשלה מופנה לעיסוק במשבר ולא במו”מ הקואליציוני. וטוב שכך. אומנם סעיף 9 (ב) לחוק יסוד: הממשלה קובע כי “רשאי הנשיא לחזור ולהתייעץ עם נציגי סיעות בכנסת” ואולם ביהמ”ש העליון פירש פעמים רבות כי המילה “רשאי” בחוק כמסמלת סמכות ולא שיקול דעת קפריזי, והלכה למעשה מדובר בחובה להפעיל את הסמכות ולא ב”רשות”, לדוגמא: “יש ש”רשאי” בחוק פלוני (קרי: “מוסמך”) יחייב את בעל הסמכות בכל מקרה – על פי מטרת המחוקק באותו חוק – לא אך לשקול בדעתו – והיא חובה המוטלת עליו בלאו הכי – אלא אף להעניק לזכאי את שהוא מבקש. (עפ 1152/91 – סיקסיק נ’ מדינת ישראל).

נשיאי ישראל, ואף כב’ הנשיא ריבלין, מסרו את התפקיד להרכבת הממשלה לחברי כנסת שלא הציגו הודעות תמיכה מ- 61 ח”כים, אלא הרבה פחות מ- 59 ח”כים שהביעו תמיכה בראש הממשלה נתניהו. מן המפורסמות הוא שכב’ הנשיא ריבלין רוחש טינה אישית לראש הממשלה נתניהו. נראה שסירובו של כב’ הנשיא ריבלין להפעיל את סמכותו להתייעץ עם נציגי הסיעות ולהטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על ראש הממשלה נתניהו יסודו בטינה אישית ויצר נקם, והם שיקולים זרים פסולים, כפי שקבע בביהמ”ש העליון: “לא אמרנו כי שיקול שעניינו יצר-נקם או שיסודו בטינה אישית, כשהוא משמש בהחלטתו של בעל הסמכות למנות אדם לתפקיד זה או אחר, אינו בבחינת שיקול זר. זהו אכן שיקול זר והוא עשוי להביא לפסילת ההחלטה.” (בגצ 1993/03 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ’ ראש הממשלה שרון ואח)`

לפיכך, כב’ הנשיא ריבלין מתבקש לבטל את מכתבו ליו”ר הכנסת מיום 16.4.20, לקיים התייעצות עם כל נציגי סיעות הכנסת לפי סעיף 9 (ב) לחוק יסוד: הממשלה ולהטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר הכנסת שבו יתמכו המספר הגבוה ביותר של חברי הכנסת לפי הודעות נציגי הסיעות, ככל הנראה ח”כ וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

יו”ר הכנסת ב’ גנץ, המצהיר השכם והערב כי רוממות החוק בגרונו, מתבקש להחזיר את המכתב לכב’ הנשיא ולבקש ממנו לקיים את סעיף 9 לחוק יסוד: הממשלה במלואו, להתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת ולמסור את התפקיד להרכבת הממשלה לחבר הכנסת אשר יציג את המספר הגבוה ביותר של תומכים מקרב חברי הכנסת. חוק יסוד: הממשלה מקצה לכב’ הנשיא שלושה (3) ימים לשם כך.
היועץ המשפטי לממשלה מתבקש להודיע לכב’ הנשיא כי הוראות סעיפים 9 (א) ו- 9 (ב) לחוק יסוד: הממשלה, מחייבות אותו להתייעץ עם נציגי הסיעות ולהטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על חבר אחר של הכנסת אשר זוכה למירב התמיכה, ללא קשר למספר זה או אחר. בשולי הדברים יוער כי העובדה שנשיא המדינה, הנחשב אזרח מס’ 1, מתעלם מהוראות חוק יסוד: הממשלה ולמעשה מפר אותם ברגל גסה, היא עגומה במיוחד.

האם זו הדוגמא שהוא נותן לאזרחי ישראל בכל הנוגע לשמירה על החוק? גרוע מכך: יש להצטער צער רב כי כב’ הנשיא מודרך על ידי טינה אישית ושיקולים זרים בעת שהוא ממלא את התפקיד היחידי המוקנה לנשיא המדינה שיקול דעת. יש בכך כדי לתת דוגמא פסולה ביותר למשרתי ונבחרי הציבור. כל אחד מהנמענים מתבקש להודיע לח”מ אם בכוונתו לקיים את הוראות החוק כמבוקש לעיל לא יאוחר מיום 17.4.20 בשעה 10:00. ככל שהנשיא לא יבטל את מכתבו, תישקל עתירה לבג”ץ.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן