גני תקווה: התוכנית לחיזוק החוסן הנפשי של התלמידים

לקראת פתיחת שנה הלימודים: עיריית גני תקווה ממשיכה להעצים את תכנית הלמידה החברתית-רגשית (SEL) במערכת החינוך העירונית. התכנית שהוטמעה בהצלחה בבתי הספר בעיר בשנתיים האחרונות  תסייע השנה בחיזוק החוסן הנפשי והחברתי של התלמידים ותספק להם כלים להתמודד עם אתגרי המלחמה. כך תיראה התכנית בשנה הקרובה

התקופה הממושכת של הקורונה הציבה את בני ובנות הנוער בפני אתגרים נפשיים חסרי תקדים. הריחוק החברתי, הסגרים, והמעבר ללמידה מרחוק יצרו תחושת ניכור ובדידות אצל רבים מהם. חוויות אלו גרמו לעלייה במקרי החרדה, הדיכאון, והקשיים הרגשיים.

לשם כך החלה עיריית גני תקווה להטמיע לפני 3 שנים את תכנית SEL ובשיתוף פעולה עם  ‘יד הנדיב’,  בית ספר סגול מאוניברסיטת  רייכמן, וארגון מצמיחים נרקמה תכנית רב שנתית המיועדת להעניק כלים רגשיים וחברתיים לתלמידים, שנועדה לסייע בבניית חוסן נפשי, לתמוך בהתפתחות האישית והחברתית, ולשפר את היחסים בין כל באי מערכת החינוך. בצל המלחמה החליטה רה”ע גני תקווה ליזי דלריצ’ה להמשיך ולהעצים את פעילות תכנית הלמידה החברתית-רגשית ולהתאימה לצרכי הנערות והנערים בזמן מלחמת ‘חרבות ברזל’.

חיזוק היכולת להתמודד עם מצבי קושי הוא קריטי להמשך ההתפתחות הבריאה של הילדים והנוער בעיר. תכנית SEL, שהחלה לפעול לפני כשנתיים כפיילוט בגני תקווה כחלק מיוזמה שמוביל ארגון יד הנדיב, תמשיך ותתעצם בבתי הספר בעיר ותהווה בסיס לבניית חוסן נפשי ותמיכה בהתפתחות האישית של התלמידים.

המטרה המרכזית של התכנית היא להקנות לתלמידים מיומנויות חברתיות ורגשיות כמו אמפתיה, עבודת צוות, קבלת החלטות מושכלת והתמודדות עם כישלון. מיומנויות אלו הן קריטיות לא רק להצלחה אקדמית, אלא גם לבריאות נפשית ופיזית טובה יותר בטווח הארוך.תכנית SEL נועדה לשמש לא רק כתגובה למצב החירום, אלא כהשקעה ארוכת טווח בהכנת התלמידים לחיים וביכולתם להתמודד עם אתגרים בהווה ובעתיד.

התכנית מעניקה להם כלים לחיזוק הקשרים החברתיים לאחר המלחמה, לשיפור עבודת הצוות בכיתה ומחוצה לה, ולמאבק בחרמות ושיימינג נגד תלמידים.

התכנית אינה פועלת לבד; היא כוללת עבודה עם כל השותפים במערכת החינוך: צוותי החינוך בבתי הספר, קהילת המנהיגות החינוכית, יועצות בתי הספר, ההורים וצוותי החינוך הבלתי פורמלי. הערכה מעצבת מלווה את היוזמה במטרה לייצר למידה מתמשכת ומותאמת לצרכי השטח באופן מיטבי.

הילה אהרוני, סגנית פדגוגית בתיכון מית”ר משתפת:

“מתחילת השנה הזו ועד סופה, נבנה בהדרגה קשר משמעותי עם מלווי התוכנית מטעם בית ספר סגול. ישיבות העבודה עם המלווים איפשרו לי בשנה הזו, שהתחילה בטראומה של 7.10 ונמשכה כשנת מלחמה, לעצור ולהעמיק במתרחש בתיכון מתוך הפריזמה של ההיבטים הרגשיים-חברתיים ולדייק את העשיה שלנו ביחס לקהילת התיכון על המורים, אנשי הצוות, תלמידים והורים. התוכנית השנה איפשרה לנו להעמיק במודל של מעגלי הליווי שלנו וניתנו כלים משמעותיים של הובלת שיח קבוצתי למורות וליועצות  נוספות בצוות.”

עינת לביא, מנהלת חט”ב הראשונים הוסיפה:

“התוכנית מעצם הגדרתה, מאפשרת חשיבה והתבוננות על היבטים אישיים וקבוצתיים שכל כך חשובים בימים מורכבים אלו. מה עובר עלי? איך אני יכול.ה לתרום? להשפיע? לסייע? לעצמי ולסביבתי. אילו כלים ומיומנויות יש לי, אילו כוחות לצלוח את התקופה המורכבת של המלחמה. היתרון המשמעותי ביוזמה מבחינתנו הוא שהתכנית נמשכת 5 שנים וכך מתאפשרת העמקה בתהליך. עבורנו המטרה העיקרית השנה היתה יצירת תשתית איתנה להמשך התהליך והרחבתו.”

כרמית גל, מחנכת ביה”ס איילות שיתפה:

“הכלים הכי משמעותיים עבורי היו השפה והמשחקים. דרך התכנית למדתי להשתמש בשפה לא שיפוטית, שמעבירה את האחריות החברתית לתלמידים ולתלמידות. המשחקים תרמו לניהול מיטבי של השיעורים, לגיבוש הכיתה ולחיזוק החוסן נפשי הן שלי כמורה והן של התלמידים והתלמידות.”

עמית רפאל, יו”ר הנהגת ההורים בבית ספר רביבים שהשתתף בתכנית שיתף:

“התכנית חיזקה משמעותית את קשר בין המורה לתלמיד וחיזקה את הביטחון האישי של הצוות ושל התלמידים. היתרונות של התכנית נוגעות לחיבור שהתכנית הזו יוצרת ושותפות בין ההורים לצוותי החינוך על מנת לחזק ולהבין את הילדים.”

רה”ע גני תקווה, ליזי דלריצ’ה, סיכמה:

“שמירה על החוסן הנפשי של התלמידים שלנו עומד בראש סדר העדיפויות של מערכת החינוך העירונית, במיוחד בעת הזאת. הרחבת תכנית SEL בכל מערכת החינוך בגני תקווה היא צעד הכרחי להבטחת חוסנם הנפשי, תוך מתן כלים להתמודדות עם האתגרים הנפשיים והחברתיים שהמציאות כפתה עליהם. אנחנו מאמינים שמיומנויות חברתיות ורגשיות הן המפתח להצלחה של הדור הצעיר שלנו, גם בתקופות הקשות ביותר.”

 

◼️ לחדשות בקעת אונו | יהוד מונוסון, סביון, גבעת שמואל, קריית אונו, גני תקווה, אור יהודה והסביבה בווטסאפ  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: עיריית גני תקווה

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן