בחירות 2018: רחמים מלול שתק – הלמ”ס סיפקה עבורו את תחילת הקמפיין הפוליטי הטוב ביותר

רחמים מלול
עומד בראש העיר עם איכות החיים הגבוהה ביותר בישראל, רחמים מלול.

התשובה של רחמים מלול לשאלת מיליון הדולרים “האם תתמודד לבחירות המוניציפליות הקרובות?” התקבלה השבוע מכיוון בלתי צפוי לאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל פירסמה כי ברחובות איכות החיים הגבוהה ביותר בישראל. רחובות מובילה גם בשביעות רצון מעבודה, שביעות רצון מהדירה, תחושת יכולת להתמודד עם בעיות ותמותת התינוקות בה היא הנמוכה ביותר. ומה אומר ראש העיר רחמים מלול? “רחובות הגיעה למצב שהיא הפכה להיות העיר הכי אטרקטיבית באזור השפלה. התואר לא אומר שאנחנו צדיקים ומושלמים בכל. יש פרמטרים שבהם אנחנו צריכים להשתפר – אנחנו נשתפר בהם ונשתדל מאוד לשמור על הפסגה”.

בשבועות האחרונים מדברים כולם על ההתמודדות הצפויה לראשות העיר בחודש אוקטובר בין ראש העיר המכהן רחמים מלול לבין סגנו, עו”ד מתן דיל. המשבר בין השניים, שהיו כאב ובן – וכבר דיברו על כך וטחנו זאת כל כך הרבה – יובילו ככל הנראה, למפגש שלהם דווקא בקלפי. מאז משבר האמון שנוצר בין השניים, עשה רושם שהם מיישרים את ההדורים לאחר שדיל וחבריו לקבוצה הצביעו בעד התקציב אולם עם הזמן התברר כי לא רק שהמשבר לא הסתיים אלא הקרע הפך לגדול יותר ודיל עסוק במהלך כל היום ביצירת אהדה ציבורית לקראת הבחירות. רק בשבוע שעבר פרסמנו כי קיימת כוונה של דיל לדרוש קיום פריימריז בליכוד, מה גם שלדבריו יו”ר ועד העובדים בעיריית רחובות, רמי מדהלה, לו כוח גדול בסיעת הליכוד תומך בו. מהעבר השני הצהיר חיים ביבס כי במקום בו יש לליכוד ראש רשות שמעמדו איתן הועדה עליונה תמצא לנכון להמשיך איתו ולתמוך בו. ובין כל הכותרות, הספינים התקשורתיים והדיבורים ברחוב הפוליטי יש איש אחד שמשתדל לשמור על איפוק ולהכריז רק משפט קבוע אחד: “אני לא מתייחס לדברים הללו, אני ממשיך לעבוד” – והוא רחמים מלול.

השתיקה הזו סייעה למלול שלא יצא בכותרות בומבסטיות והמשיך בעשייה, כלשונו. השבוע הגיעה התשובה לספינים הפוליטיים ולניסיון להוריד מכוחו, דווקא מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שחשפה את תוצאות הסקר שנערך על פי מדדי איכות ב-14 הערים הגדולות בישראל ובראשן עמדה רחובות, שבה איכות החיים הגבוהה ביותר בישראל, היא מובילה גם בשביעות רצון מעבודה, שביעות רצון מהדירה, תחושת יכולת להתמודד עם בעיות ותמותת התינוקות בה היא הנמוכה ביותר. בקומה השישית בעיריית רחובות סימנו עוד וי, עוד הצלחה לרחובות, עוד הצלחה לראש העיר המכהן רחמים מלול – ואם מישהו חושב שהוא לא מתכוון להמשיך הלאה, להתמודד לקדנציה נוספת ולסיים את המשימות שאותן סימן כיעד, שיחשב מסלול מחדש ויחשוב שנית. מלול חזק מאוד בתמונת הבחירות – הוא יתמודד בהן וסביר להניח שגם ינצח.

במקום הראשון: רחובות

ובחזרה לדירוג של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אשר התבסס על המדדים המשותפים לכל 14 הערים הגדולות (בהן למעלה ממאה אלף תושבים). הסקר התבסס על המדדים הבאים: שיעור התעסוקה – אחוז המועסקים מכלל בני ה-15 ומעלה; שיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון ושביעות רצון מעבודה; הרוגים בתאונות דרכים; פצועים קשה בתאונות דרכים; הולכי רגל הרוגים בתאונות דרכים; הולכי רגל פצועים קשה בתאונות דרכים; תמותת תינוקות; תוחלת חיים; מידת אמון במערכת הבריאות; הערכה עצמית של בריאות; צפיפות דיור; שביעות רצון מאזור המגורים; שביעות רצון מהדירה; בני 30 בעלי השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה; שיעור הצבעה בבחירות לכנסת 2015; שביעות רצון מהחיים; ציפיות ביחס לעתיד; תחושת יכולת להתמודד עם בעיות.
רחובות כאמור ניצבת במקום הראשון בדירוג לפי מדדי איכות החיים וכן במקום הראשון במדדים שביעות רצון מהעבודה, שביעות רצון מהדירה, תחושת יכולת להתמודד עם בעיות, פצועים קשה בתאונות דרכים והולכי רגל ופצועים קשה בתאונות דרכים. עם זאת, רחובות נמצאת במקום העשירי במדד הערכת עצמית של בריאות. מתוך 19 המדדים הזמינים עבור רחובות, ב-3 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי וב-16 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי. שיעור תמותת התינוקות (מספר התינוקות שנולדו חיים מתוך כלל לידות החי במשך שנה קלנדרית) ונפטרו טרם הגיעם לגיל שנה, ל-1,000 לידות חי ברחובות נמוך מהממוצע הארצי (1.1 לעומת 3.1, בהתאמה).

תרשים מדדי איכות חיים ברחובות, ביחס לממוצע הארצי.

שביעות רצון נמוכה – מהניקיון

התואר החשוב בהחלט מעורר שמחה גדולה בקרב קברניטי העיר מחד והתושבים מאידך אולם לא ניתן להתעלם מתוצאת שביעות הרצון מהניקיון באזור המגורים שהייתה על פי המדד נמוכה במעט מהממוצע הארצי (51.3% לעומת 53.4%, בהתאמה). בסוגיה זו לא ניתן להתעלם כלל מהסקר שביצע האתר “מידרג” ובו סקר את דירוג מלא לעיריית רחובות, לשנת 2017. הסקר נערך על ידי חברי האתר שכולם בו תושבי העיר. בדירוג הכללי קיבלה עיריית רחובות את הציון 2.92 מתוך 5, מה שמציב אותה במקום ה-12 מבין כלל העיריות שדורגו במידרג עיריות זה. הציון כמעט זהה לזה של שנה שעברה והוא 2.91. האם התושבים חושבים שהם מקבלים תמורה הוגנת לארנונה שהם משלמים? 35.8% חושבים שלא ו-57.2% חושבים שרק תמורה חלקית. אם נשווה לנתונים של שנה שעברה נראה כי חלה עליה של 6.8% במספר התושבים שחושבים שהם לא מקבלים תמורה לארנונה.

ניתן לראות בבירור כי 23% מהתושבים מתוסכלים מרמת הניקיון בעיר ו-18% מהחנייה. בקטגורית ה”אחר” 24% מהתושבים התייחסו לרמת השירות של פקידי העירייה ו-17.4% למחיר הארנונה. בהתייחס לדירוג הניקיון והמיחזור ברחובות, אם להשוות לנתונים של שנה שעברה, הדירוג במדד זה היה נמוך והשנה ירד אפילו יותר. ניקיון הרחובות ירד מ-3.2 בשנת 2016 לציון של 2.68 ב-2017, פינוי זבל קיבל ב-2016 ציון 3.7 וב-2017 3.3 והטיפול בצואת כלבים ירד מ-2.4 ל-2.2. אם להשוות לכלל הערים במדד זה, רחובות ניצבת במקום השלישי – מהסוף. אם מצב החנייה לא טוב, מה חושבים התושבים על אכיפת החנייה בעיר? 35.2% מהתושבים חושבים שאוכפים במידה הנכונה אבל 34.4% טוענים כי אוכפים יותר מידי, כך שהדעות חלוקות בעניין. ציונים טובים קיבלה רחובות בכל הנוגע לתרבות ופנאי בעיר. נראה כי האוכלוסייה המבוגרת נהנית מפעילות חברתית, מתנ”סים והחוגים. הצעירים נהנים מפיתוח אזורי הבילוי. בדירוג תפקוד העירייה במערכת החינוך, אמנם תושבי רחובות מרוצים מרמת החינוך בעיר, אולם בהשוואה לאותם נתונים לעומת השנה הקודמת הרי שניתן לראות כי חלה ירידה של 0.19 נקודות בממוצע בפרמטרים השונים. האם רחובות צומחת? – כך נשאלו התושבים שענו על המידרג ולמרות שדירוג העירייה רק במקום ה-12 על ידי התושבים, נראה כי הם מרגישים שיש עתיד לעיר: 47.5% חושבים כי העיר צומחת ו41.7% חושבים כי העיר דורכת במקום. רק מעטים חושבים שהעיר נובלת.

טבלת דירוג הערים הגדולות לפי מדדי איכות חיים המשותפים לכל הערים.

מלול: “יש פרמטרים שבהם נצטרך להשתפר”

“רחובות הגיעה למצב שהיא הפכה להיות העיר הכי אטרקטיבית באזור השפלה בגלל מספר סיבות: תכנון לטווח רחוק שמטפל גם בתשתיות הפיזיות וגם בתשתיות התוכן כלומר במערכת החינוך, במערכת התרבות, בנגישות תחבורתית, בטיפול בתעסוקה, בטיפול בשירות מצוין לציבור” אמר ראש העיר בהתייחסותו להישג כשרואיין לתכנית הבוקר של ניב רסקין. “כל האלמנטים האלה יצרו עיר מושכת ואטרקטיבית בייחוד לזוגות צעירים”. בתגובה רשמית שנשלחה מלשכת ראש העיר נאמר: “העשייה מנצחת. אנחנו גאים ושמחים לשמוע על שביעות הרצון הגבוהה של התושבים מאיכות החיים בעיר. השקענו במשך כעשור הן בתכנון ארוך טווח והן בשיפור מתמיד בכל תחומי העשייה בעיר: בקידום הבנייה, בתשתיות הפיזיות והן בחינוך ותרבות. השקעת המשאבים העצומה מוכיחה את עצמה ולא בכדי העיר צומחת וגדלה בקצב מסחרר ואוטוטו מגיעה ל-150,000 תושבים. הסקר מחזק את מה שידענו: בשנים האחרונות נהרו זוגות צעירים רבים לעיר רחובות ומשפחות רבות מצביעות ברגליים בשל המערכות המצוינות שבנינו בה. מצד שני, תוצאת הסקר מחייבת אותנו להמשיך ולהשקיע בעיר על מנת להישאר בפסגה. אני מודה לכל חברי להנהלת העיר, לכל עובדי העירייה ולתושבים היקרים על שיתוף הפעולה – ועל המשוב המתמיד שלהם שמסייע לנו להשתפר כל העת”.

על המדדים השליליים, עיקרם בסוגיית הניקיון מלול לא העלים עין וענה: “נכון שיש שלושה מדדים שאנחנו נושקים לממוצע אבל התואר לא אומר שאנחנו צדיקים ומושלמים בכל. יש פרמטרים שבהם אנחנו צריכים להשתפר – אנחנו נשתפר בהם ונשתדל מאוד לשמור על הפסגה. לפעמים קל להגיע לפסגה אבל עוד יותר קשה לשמור עליה”.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן