אנדרטת חרבות ברזל נחשפה ונחנכה בירושלים

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש העיר ירושלים משה ליאון חשפו היום (א’, 22.9) את אנדרטת “חרבות ברזל” ברחוב רופין בירושלים, מול הספרייה הלאומית

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש העיר ירושלים משה ליאון חשפו היום (א’, 22.9) את אנדרטת “חרבות ברזל” ברחוב רופין בירושלים, מול הספרייה הלאומית

הקמת האנדרטה הינה יוזמה של ראש העיר, משה ליאון, שראה לנכון להקים לראשונה בארץ אנדרטה שמאחדת ומנציחה יחד את האובדן הכבד של חללי צה”ל לצד חללי פעולות האיבה.

הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש העיר ירושלים משה ליאון, חברי סגל א’, חברי מועצת העיר ירושלים, עשרות שגרירים, בני המשפחות השכולות ועוד.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא דברים בתחילת האירוע ואמר בין השאר כי: ״אלה ימים קשים, כואבים ומדממים, בהם אויבינו עושים כל שביכולתם כדי למנוע מאזרחי ישראל חיים נורמליים, כדי לפגוע באזרחי ישראל ובמדינת ישראל – בכל רחבי הארץ. רבבות של אזרחים ישראלים התעוררו הלילה למתקפת טרור נפשעת, שכוונה באופן ישיר לעורף הישראלי, לילדים, לקשישים, לחולים, לתושבים שבסך הכל רוצים לחיות בשלום ובביטחה. מעולם לא חפצנו במלחמה, ואיננו רוצים במלחמה, אבל שיהיה ברור: לא ננוח ולא נשקוט עד שכלל אזרחי ישראל ישובו לבתיהם ויהיו מוגנים ובטוחים. זכותה של מדינת ישראל, וחובתה להגן על אזרחיה. היכולות ההגנתיות וההתקפיות של מדינת ישראל – מוכיחות את עצמן, ואנחנו נמשיך עד שיושג ביטחון מלא.

אני מחזק את חיילי ומפקדי צה”ל וכוחות הביטחון הנהדרים שלנו. את הגיבורות והגיבורים שלנו, מיטב בנותינו ובנינו – בסדיר ובמילואים – שפועלים מסביב לשעון כבר שנה שלמה. הם נלחמים עבור כולנו. אין להם לילה ואין להם יום. הם משלמים מחירים עצומים – למעננו, למען ביטחוננו, למען עתידנו. אני מתפלל בשם כולנו להצלחתם ולשלומם – השם ישמור צאתם ובואם מעתה ועד עולם. אני מבקש להעלות על נס את גבורת אזרחיות ואזרחי ישראל – בכל מקום ומקום – המגלים תעצומות נפש ואחריות, גם ברגעים קשים רוויי דאגה.

בשם העם כולו אני שולח מילות חיזוק ועידוד לאחיותינו ואחינו בצפון. גיבורות וגיבורים אמיתיים. אלה רגעי מבחן עבורנו כחברה – וכולנו עומדים אתכם, מגבים אתכם, ומחויבים לעבור את התקופה הזאת יחד, ולצאת ממנה לשיקום ולבניין משותף בצפון, בדרום ובכל הארץ״.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שפתח את הטקס אמר בין היתר כי: “אנדרטה זו מבליטה את עוצמתו של האובדן שחוותה העיר ירושלים, ולצד זאת משדרת גם תקווה לימים טובים יותר, ימים שכולנו מתפללים ומייחלים להם. זוהי הנצחה משותפת, המעבירה מסר של תקווה ואחדות, שחשובים כל-כך לכולנו. כל מי שמביט באנדרטה, נוֹכָח בגודל המחיר הכבד מנשוא אותו שילמה ירושלים, ושילמה מדינת ישראל מאז ה-7 באוקטובר – את הכאב הגדול שכרוך במחיר הזה. פעמים רבות העלו המשפחות בקשה, ואולי אף צוואה, שלנו הייתה מובנת מאליה כל-כך: אל תשכחו את היקרים לנו, עשו הכול כדי שזכרם יונצח באופן מכבד, עשו זאת בדרך מאחדת ומלכדת. והיום, אנחנו ממלאים את בקשתכן ומתכבדים לקיים את אשר הבטחנו.”

עוד הוסיף ליאון: “האנדרטה הזו מכבדת את המילים, את הדמעות, את הסיפורים, את כאב המשפחות. היא עדות אילמת וחזקה למה שאי אפשר לבטא, אבל מעל הכול היא מכבדת את החיים שהם נתנו ואת הלקחים שעלינו לקחת איתנו. זכרם של הנופלים – לוחמינו ואזרחינו כאחד – הותיר לנו ציווי של המשכיות, המשכיות של אהבת הזולת והארץ. עלינו להמשיך יחד, לפעול לאחדות, מתוך ראיית המכנה המשותף לכולנו, למען ירושלים בירת ישראל, למען מדינת ישראל. כפי שלימדו אותנו היטב חודשי המלחמה, כוחנו טמון באחדותנו – ורק יחד ננצח! נישא כולנו, מעומק הלב, תפילה להחזרתם המהירה הביתה של כלל החטופות והחטופים”.

פרק תהילים נאמר מפי הרב שמואל סלוטקי, ששכל במלחמה את שני בניו, נועם וישי ז”ל. את התפילה להשבת החטופים נשא ג’ון פולין, אביו של הירש גולדברג פולין ז”ל.

על האנדרטה נחרטו שמות הנופלים – החיילים ואנשי כוחות הביטחון וההצלה הירושלמים שנפלו מתחילת מלחמת ״חרבות ברזל״ לצד נרצחי פעולות האיבה במלחמה, תושבי ירושלים. האנדרטה עוצבה ע”י משרד האדריכלים אולך תול. האנדרטה בנויה על בסיס צורת המגן דוד, המסמל בין השאר כקמע מגן ושומר, שמקודקודיו מזדקרים לוחות ברזל לעבר השמיים כמו נושאים תפילה ויוצרים יחד עץ גדוע וסדוק, אך כזה שטומן בתוכו את היכולת לצמיחה וריפוי ומסמל גם את הכוח והעוצמה לחיבור ואחדות מתוך השבר העצום. האנדרטה עשויה מברזל, קוטרה 14 מטר והיא מתנשאת לגובה של כ-5.5 מטר.

בכניסה לתוך ליבת האנדרטה נחרט הפסוק: “עַל כֵּן צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ. לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם, מֵעַי מֵעַי עַל חַלְלֵיהֶם” (מתוך תפילת “נַחֵם”). בסמוך לאנדרטה ייצרו כעין מיני אודיטוריום ובתוכה חלל פרטי עם תאורה ייחודית.

את הטקס הנחה עופר חדד ובמהלכו ביצע הזמר עומר אדם את “שיר למעלות”, הזמרת ריטה שרה את “עד שתעזוב”, הזמר נתן גושן ביצע את השיר “נחכה לך” והזמרת אפרת גוש שרה את “לראות את האור”.

עיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה, קידמו את תכנון האנדרטה ואת הקמתה בפועל, בתיאום עם אגף משפחות במשרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי לעניין נפגעי פעולות איבה.

 

◼️ לחדשות ירושלים והסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ארנון בוסאני | וידאו: דוברות עיריית ירושלים

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן