אושרה לשנייה ושלישית: הצעת החוק שתמנע העסקה מסכנת של מנופאים

בניה בניין

הצעת החוק מצטרפת לשורה של תיקוני חקיקה של חברי הכנסת בן ראובן, אלאלוף וחאג’ יחיא למאבק בתאונות באתרי הבנייה; ח”כ אלאלוף: “הצלת חיי אדם”

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח”כ אלי אלאלוף אישרה לקריאות שנייה ושלישית הצעת חוק של ח”כ איל בן ראובן, ח”כ אלי אלאלוף וח”כ עבד אל חכים חאג’ יחיא, שתסדיר את תנאי העסקתם של מפעילי מנופים באתרי בנייה על ידי קבלני כוח אדם, במטרה לשמור על זכויותיהם ובטיחותם של העובדים ושל שוהיי האתר וסביבתו.

חלק מהמנופאים באתרי הבנייה מועסקים כיום באמצעות חברות כוח אדם. העסקה זו מתאפיינת בבעיות שונות, ביניהן חילופים תכופים של זהות החברות המעסיקות, אי-פיקוח מספק על תנאי הכשירות והרישוי של המנופאי, פגיעה בתנאי ההעסקה והזכויות של המנופאי ועוד.  על פי דו”ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשת ח”כ איל בן ראובן, בפברואר 2017 היו בישראל 2,290 בעלי תעודת הסמכה בתוקף להפעלת עגורן (עגורני צריח, עגורנים ניידים ואתתים). לפי האירועים המוכרים למנהל הבטיחות, בשנים 2016-2010 התרחשו 17 מקרים של נפילת עגורנים באתרי בנייה. בשניים מהאירועים נהרג מפעיל העגורן.

הצעת החוק קובעת כי קבלני כוח אדם שמעסיקים מנופאים יחויבו בהוצאת היתר מיוחד, שיותנה בעמידה בדרישות הבטיחות. היתר מסוג זה יינתן רק לתאגיד שמטרתו ועיסוקו היחידים הם מתן שירותי כוח אדם של עגורנאים מוסמכים. היתר ראשוני יינתן לשנה אחת בלבד, לאחריה תיבחן שוב העמידה בתנאים ורק לאחר מכן תוכל החברה לקבל היתר למספר שנים.

ח”כ בן ראובן, ח”כ אלאלוף וח”כ חאג’ יחיא קידמו בשנים האחרונות יחד שורת תיקוני חקיקה למאבק בתאונות באתרי הבנייה, בעקבותיהם הוקמה בין היתר יחידה מיוחדת במשטרה שתפקידה לחקור תאונות בענף הבנייה. עוד נקבע כי כל אתר בנייה שבו התרחשה תאונה חמורה ייסגר ל-48 שעות (145 אתרים נסגרו עד כה, מ-2016) וכי כל אתר בנייה גדול (בניינים בגובה 7 מטר ומעלה) יחויב בהעסקת עוזר בטיחות שישהה באתר בכל עת בו מתבצעות עבודות מסוכנות.

בדיון היום אמר ח”כ אלאלוף: “הקפדה על בטיחות בתחום הבניין היא בגדר הצלת חיי אדם. בכלל תיקוני החקיקה שקידמנו דאגנו קודם כל לעובד ולאזרח הפשוט. המנגנונים יודעים לרוב לדאוג לעצמם. אני מודה לשותפיי לדרך ח”כ בן ראובן וח”כ חאג’ יחיא, לנציגי העובדים, הארגונים ולכל מי שהיה שותף לתהליך החשוב הזה”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן