משטרת ישראל תשלם לעיתונאי למעלה מ-30 אלף שקלים

התובע, עיתונאי עצמאי, הגיע לסקר את הפרות הסדר שאירעו על רקע מבצע נטיעות של הקרן הקיימת לישראל בשטחי הנגב. בסיומו של האירוע, עוכב התובע ומכשיר הטלפון הסלולרי שלו נלקח ממנו. הוא הובא לתחנת המשטרה, שם נערכו עליו שני חיפושים, ובסופו של דבר, שוחרר כעבור כ-3.5 שעות מבלי שנחקר כלל.

בית משפט השלום באר שבע (הנשיא עמית יריב) קיבל היום (22.09.2024) תביעה שהגיש העיתונאי יאסר עוקבי נגד משטרת ישראל, וחייב את המשטרה לפצות את מר עוקבי בסך 20,000 ש”ח בגין עיכובו שלא כדין והחרמת מכשיר הטלפון הסלולרי שלו שלא כדין. משטרת ישראל חויבה גם בהוצאותיו של התובע בסך 5,000 ש”ח ובשכר טרחת עורכי דין בסך 11,700 ש”ח.

ההליך עסק באירועים שהתרחשו בחודש ינואר 2022. התובע, עיתונאי עצמאי, הגיע לסקר את הפרות הסדר שאירעו על רקע מבצע נטיעות של הקרן הקיימת לישראל בשטחי הנגב. בסיומו של האירוע, עוכב התובע ומכשיר הטלפון הסלולרי שלו נלקח ממנו. הוא הובא לתחנת המשטרה, שם נערכו עליו שני חיפושים, ובסופו של דבר, שוחרר כעבור כ-3.5 שעות מבלי שנחקר כלל.

בית המשפט דחה את טענות המשטרה, שלפיה העיתונאי סירב להזדהות והתסיס את הקהל. נקבע, על יסוד עדויות של הקצין הבכיר בזירה, סנ”צ יורי מזובובסקי, כי התקרית בין סנ”צ מזובובסקי ובין העיתונאי, שבעקבותיה עוכב העיתונאי והובא לתחנת המשטרה, אירעה לאחר שכוחות המשטרה השלימו את פינוי השטח ממפגינים. עוד נקבע, כי טענת המשטרה כאילו העיתונאי סירב להזדהות אינה נכונה, וכי טענת המשטרה ל”איומים” כלפי קצין המשטרה נוגעת לאמירתו של העיתונאי לקצין, כי בכוונתו להגיש תלונה רשמית על התנהלותו של הקצין.

בית המשפט קבע כי לא זו בלבד שעיכובו של העיתונאי נעשה ללא עילה חוקית, אזי ההתייחסות לעיתונאי לאחר שהובא לתחנת המשטרה הייתה כאל עצור, אף שבשום שלב הוא לא נעצר באופן חוקי, כי החיפושים שנערכו עליו נערכו שלא על פי נוהלי המשטרה, וכי משך עיכובו חרג מפרק הזמן המרבי הקבוע בחוק.

בית המשפט ציין בפסק הדין כי:

“תפקידה של משטרת ישראל בשמירת הסדר הציבורי הוא תפקיד חשוב ומורכב. על המשטרה לשמור על הסדר הציבורי, למנוע פגיעה בנפש וברכוש, ולהבטיח את שלומם ואת ביטחונם של התושבים. עם זאת, תפקידה הוא גם להבטיח את הזכות הבסיסית של אזרחים במשטר דמוקרטי למחות ולהפגין.”

בית המשפט הוסיף והבהיר כי: “הסמכות לעכב אדם, ודאי הסמכות לעצור אדם ללא צו שופט, אינה מיועדת לצורכי הרתעה, לצורכי ענישה או לצורכי ‘חינוך’ של מי שאינו מתנהג כשורה. הסמכות לשלול מאדם את חירותו – גם אם “רק” בדרך של עיכובו והבאתו לתחנת המשטרה – היא סמכות שיש להתייחס אליה ברצינות המתחייבת ממעמדו החשוב של ערך החירות; אין להשלים עם שימוש בסמכויות העיכוב והמעצר ללא צורך אמיתי”.

בית המשפט הבהיר, כי הפיצוי שנפסק גבוה מן המקובל בפסיקה במקרים דומים, אך ציין כי: “תכליתו של הפיצוי שנפסק היא לשוב ולהבהיר, כי במדינה דמוקרטית עיכוב או מעצר אינם,  ואסור שיהיו, אמצעי ענישה או הרתעה: עיכוב או מעצר הם אמצעים קשים, שיש לעשות בהם שימוש רק כאשר אין דרך אחרת, פוגענית פחות, להשיג את אותן תכליות”.

על כן, כאמור, חויבה המדינה לפצות את העיתונאי בסכום של 20,000 ₪, בתוספת הוצאות משפט בסך 5,000 ₪ ושכר טרחת עו”ד בסך 11,700 ₪.

 

◼️ לחדשות באר שבע והסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: ארכיון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן