מסדירים את משק הפסולת בישראל

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מקדמת הוראת שעה דחופה לטיפול במשק הפסולת בישראל והתמודדות עם כשלי השוק במטרה להסדיר ולשפר את ניהול משק הטיפול בפסולת בהתאם למדיניות המשרד להגנת הסביבה

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, פנתה היום (א’) לשרי האוצר, הפנים והכלכלה, שינחו את הגורמים הרלוונטיים אשר תחת אחריותם להעביר התייחסות מקצועית כדי לקדם במהירות את הוראת השעה הדחופה, על מנת להסדיר ולשפר את ניהול משק הטיפול בפסולת במדינת ישראל, בהתאם למדיניות המשרד להגנת הסביבה.

במסגרת קידום עבודת המטה בעניין זה, מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה,, אסף יזדי, הפיץ למנכ”לי המשרדים הרלוונטיים בממשלה, הפנים, הכלכלה והתעשייה וכן לגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר וברשות התחרות, טיוטת הוראת שעה על מנת לקדם את חוק שמירת הניקיון (הבטחת שירותים חיוניים) (הוראת שעה), התשפ”ד-2024 ולקבל את התייחסותם המקצועית.

נכון להיום, מיוצרים מדי שנה כ-6 מיליון טונות של פסולת עירונית, אשר כ-75% מהם מוטמנים באתרי הטמנה. מדיניות הטיפול בפסולת של המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום כמויות הפסולת, שימוש חוזר בפסולת, הגדלת כמויות הפסולת למיחזור והשבת האנרגיה מפסולת בהתאם להיררכיית הטיפול בפסולת המקובלת במדינות מפותחות. זאת, במטרה להביא לצמצום עד הפסקה מלאה של הטמנת הפסולת.

הצורך בטיפול יעיל בפסולת מתחייב נוכח גודלם המצומצם של השטחים המתאימים לטיפול בפסולת בישראל וצפיפות האוכלוסייה, ויש בו גם כדי לתרום לכלכלה ולמשק בישראל. המטרה היא לצמצם את הטמנת הפסולת ל-20% בלבד בתוך כעשור, כפי שנעשה במדינות מפותחות.

בשנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה, אנו עדים לתהליכים מזיקים בתחום הטיפול בפסולת בישראל, המסכנים את בריאות הציבור והסביבה ופוגעים כלכלית ברשויות המקומיות. תהליכים אלה מתרחשים במקטעי הטיפול השונים, ובאים לידי ביטוי בפגיעה בפינוי הפסולת ברשויות מקומיות עד כדי יצירת מפגעים תברואתיים, ובפגיעה בשירות לתושבים ולרשויות המקומיות באספקת שירותי הפינוי והטיפול בפסולת. כיום, אין בידי המשרד להגנת הסביבה כלים חוקיים המיועדים להבטחת אספקת השירותים בתחום הפסולת.

מרבית מתקני הטיפול בפסולת ובכלל זה תחנות המעבר, מפעלי מיון, מתקנים לטיפול בפסולת אורגנית ואתרי ההטמנה, מופעלים על ידי גורמים פרטיים. מערכת השיקולים של גורמים אלה היא כלכלית בלבד, ולעיתים נעשה שימוש במשאב המוגבל כדי למקסם את הרווחים או להפעיל לחצים על הרגולטורים ומקבלי ההחלטות. מדובר בשוק ריכוזי שבמסגרתו לחלק מהגורמים כוח עודף לאורך שלבים רבים בשרשרת האספקה, שביכולתם לפגוע בשירות בהיקפים משמעותיים. כתוצאה מכך, נוצרת פגיעה בשירות לציבור הן לגבי צמצום השירות, התניה ואף סירוב למתן שירות, והן בקביעת מחירים שאינה שוויונית.

על פי ההצעה, יינתנו למשרד להגנת הסביבה סמכויות להורות בין השאר על שעות פתיחה, ימי עבודה, איסור לצמצום השירות והוראות תפעוליות מתאימות. כמו כן, בשל ריכוזיות שוק הפסולת מוצע לתת סמכויות לפעול לצמצום הריכוזיות בשוק ועוד.

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – איכות הסביבה לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: המשרד להגנת הסביבה- ארכיון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן