כך הפכה ד"ר ורד אזולאי יהב, מנהלת עתיד פלמחים, לאמא של התלמידים

ד"ר ורד אזולאי יהב, מנהלת תיכון עתיד פלמחים, לא חלמה להיות מנהלת | איזו תלמידה היא היתה? מה גרם לה להתאהב בתחום החינוך? מה אמר לה המורה שטלטל את עולמה? וכיצד, אחרי כל השנים בתחום החינוך, היא קמה כל יום מחדש למשימת חייה: התלמידים. זהו סיפורה של מנהלת מוערכת מעוררת השראה"שיתוף פעולה טוב בין התלמידים, ההורים וצוות המורים הוא המפתח להצלחה – ואני מזמינה אתכם להגיע אלינו ולהכיר אותי ואת בית הספר"

את ד"ר ורד אזולאי יהב [נולדה וגדלה באשדוד, תושבת גן יבנה,] פגשנו בכניסה לבית ספר תיכון עתיד פלמחים, בית ספר טכנולוגי השוכן בתוך בסיס חיל האוויר פלמחים [סמוך לראשון לציון] בבעלות של רשת החינוך עתיד.

השנה היא החלה בניהולו של בית הספר שמבחינתה מהווה בית חינוך אמיתי, פשוטו כמשמעו – בית של חינוך, משמעת ומשמעות.

לורד המשדרת חוזקה, אמונה מלאה בצדקת הדרך והמון נתינה לילדים שלה כפי שהיא מכנה את התלמידים, יש סיפור חיים מורכב מחד ומעורר השראה מאידך. זהו ראיון אופטימי במיוחד על אשת חינוך המשלבת אהבה להוראה מבלי להתפשר ולוותר לילדים אף לא לרגע אחד. כל חייה מוקדשים לילדים שלא תמיד מצאו את עצמם בתיכון מקיף המאכלס מאות תלמידים בשכבה. כיום היא מצהירה: "אני נמצאת במקום שבו יש לי השפעה על חייהם של ילדים ועל עתידם – זה לא דבר של מה בכך".

ורד, בת 40, אמא ל-3 ילדים, גדלה באשדוד, להורים מרקע דתי מסורתי-מזרחי.

החיים זימנו לה המון אתגרים שמתוכם צמחה, כל קושי הפך להזדמנות, כל מהמורה השכילה למנף להצלחה. "כתלמידה, אני מודה לא השקעתי בלימודים, לקחתי את הדברים די בקלות, הייתי די שטותניקית", היא מודה.

"לצערי, בתיכון לא היה מי שיכווין אותי ויאמין בי, לא ראו את הקשיים שלי, לא באמת הקשיבו לי, היום אחרי 20 שנים בתחום החינוך ולאחר שמילאתי מגוון תפקידים אני מאמינה שישנם שני נדבכים קריטיים להצלחה עתידית של ילדים. האחד זה קשר אישי אמיתי בין התלמיד למורה והשני זה נהלים וכללים לשגרה מסודרת. התלמידים שלי יודעים שאין אפשרות שמתחילים יום מבלי הצבת יעדים מוגדרים לאותו היום, אין אפשרות  שזורמים עם החיים – כל אחד ואחת ובייחוד ילדים בגיל הנעורים – זקוקים להצבת יעדים מאתגרים וחזון אישי, זה הבסיס להצלחה".

כאשר סיימה את התיכון ללא תעודת בגרות והתחילה בחיים האמתיים, חלחלה להבנתה שההשכלה היא הבסיס לכל וכך, בתקופה בה שירתה בשירות לאומי, הצליחה להשלים את הבגרויות באופן עצמאי ותוך זמן קצר השלימה את מה שהיה חסר ובהצלחה רבה.

במסגרת השירות הלאומי, במהלכו סייעה לתלמידים בבית ספר יסודי, ורד הבינה מהר מאד שהתשוקה והאהבה שלה הינה לתחום החינוך ובו היא רוצה לעסוק בחייה.

במהלך השירות הלאומי הכירה את מי שלעתיד לבוא יהיה בעלה ושותפה לחיים, משה, שרק חיזק בה את ההחלטה לעסוק בתחום החינוך מעצם אישיותו. כשלמדה להכיר את משה בתחילת הקשר, גילתה אדם שהגיע מרקע סוציואקונומי נמוך, משפחה קשת יום שבעקבות כך, נאלץ להפסיק את לימודיו בכיתה י' ולסייע בפרנסת המשפחה. הוא לא השלים 12 שנות לימוד ועל בגרויות לא היה מה לדבר בכלל, אף אחד לא האמין בו והוא עבר לא מעט ועדות השמה, אך אף על פי כן, היא מציינת: "נחשפתי לאדם גאון, עם ידע רב בתחומים רבים, וורסטיליות ולמידה עצמית גבוהה". כאן השכילה להבין שמשה, שהוגדר על ידי המערכת החינוכית כ"נוער בסיכון", הוא פספוס ענק לחברה, "אם רק היו רואים אותו ומתאימים לו תוכנית המתאימה לצרכים שלו, משה, לבטח היה פורץ את כל הגבולות." אומרת ורד.

ההחלטה לעסוק בתחום החינוך קיבלה משנה תוקף ולמשה היה חלק נכבד בכך. כשלושה חודשים לאחר שהכירו, משבר משמעותי פקד אותם לאחר: משה עבר תאונת דרכים קשה, שהותירה אותו לנכה לצמיתות. משה נלחם כל העת בבית החולים וורד לא משה ממיטתו. שם, באותם רגעים, הציע משה לורד נישואין וזמן לרב לאחר מכן הם נישאו. משה הוא לא רק בעלה האהוב, אלא גם דמות מעוררת השראה, ממנו למדה מהי נחישות, מהי אהבה ואיך, למרות המגבלות, הכל אפשרי.

החתונה התקיימה, למורת רוחה של משפחתה הקרובה שסברה כי מדובר בהחלטה שגויה. ורד ומשה לא ויתרה על אהבתם ויחד הקימו בית לתפארת בגן יבנה עם שלושה ילדים. הילד השלישי נולד כשבועיים לאחר פטירתו של משה, לאחר 18 שנות נישואין מאושרות ושמחות.

 

את העבודה הראשונה שלה בחינוך החלה ורד כמורה מחליפה, בכפר הנוער "כנות" ליד גדרה. שם הוסבר לה שעל מנת שתוכל להיות מורה מנהל בית הספר יצפה בשיעור שהיא מעבירה. לשם כך ורד התכוננה רבות לשיעור. "התחלתי ללמד, אחרי שהשקעתי והתכוונתי רבות, המנהל ישב בצד וצפה, עשיתי מבחינתי את המיטב, התרגשתי מאד אך הייתי מלאה במוטיבציה, לפתע, באמצע השיעור המנהל יצא פתאום ולא שב", משתפת ורד. "בתום השיעור ניגשתי למשרדו כדי לקבל משוב ושם הוא ערך לי שיחה ששינתה את חיי".

"המנהל אמר: 'יכול להיות שהצלחת לתפוס את הקשב של התלמידים, אך מבחינה חינוכית את ממש לא מתאימה'. נפגעתי עד עמקי נשמתי, אך זה מה שגרם לי בסופו של יום להשתפר. לאחר 14 שנה והמון מאמצים, בגיל 36, סיימתי תואר ראשון בתחום חינוך וספרות, תואר שני בבלשנות עברית ודוקטורט בסוציולוגיה עם מחקר בנושא חינוך קהילות מורים שחוקים".

לימים, הוכיחה את עצמה במגוון תפקידי חינוך מורה מחליפה, מתגברת, מחנכת כיתה, רכזת שכבה ורכזת חטיבה עליונה. ולאחר שנים ורד סגרה מעגל, כאשר מנהל בית הספר התנצל בפניה על כך שהטיח בה את הדברים הקשים בזמנו. היא, מבחינתה, השיבה לו שבזכות התוכחה שלו והאמירה החד משמעית בלי מסננים, הפכה את הקושי להצלחה.

התלמידים הם הילדים שלי

הדרך החינוכית של ורד יוצאת דופן, כאמור, את התלמידים היא מגדירה "הילדים שלי". בתחילת שנת הלימודים תשפ"ד החלה ורד את תפקידה כמנהלת בית הספר, המונה כ- 230 תלמידים. ורד מכירה כל תלמיד ותלמידה, את הרקע ממנו התלמידים מגיעים, את ההורים והמשפחה שלהם ואף את הצרכים האישיים של כל אחד ואחת.

"20 שנה אני בתחום החינוך וישנם סיפורים למכביר בהם אני כה גאה, בטקס יום הזיכרון האחרון הפתיעו אותי והגיעו לטקס בבית הספר תלמידים אותם לימדתי לפני 15 שנה!! כולם בעלי משפחות ועם קריירה מפוארת – הם גאוותי".

לדבריה, "במהלך עבודתי בכפר הנוער כנות – פגשתי הרבה מאד ילדים והייתה לי הזכות להיות חלק מחייהם, סיפור אחד זכור לי במיוחד, היה זה גלעד (שם בדוי).

גלעד, שהחל את לימודיו בכיתתי בכתה י"א, חווה חוויית פרידה קשה מחברתו, הסתגר בבית ולא הסכים להגיע ללימודים. לפני שהגיע לכיתתי – שנה שלמה גלעד לא הגיע לבית הספר, ישב חסר מעש ולא למד. כולם הרימו ידיים, כולל הוריו. אני לא ויתרתי עליו, הגעתי במשך חודש וחצי יום יום לביתו – בבוקר ואחה"צ. בתחילה היה יוצא בלבוש לא הולם על מנת להביך אותי ושאלך לדרכי – אך אני בשלי! הייתי מגיעה, יושבת ומשוחחת אתו, מעבירה לו חומר לימודי ושואלת לשלומו, עד שחדרתי את מעטה ההגנה שלו ונוצר קשר אישי ואמיץ, שבסופו הוא הסכים להגיע ליום אחד לבית הספר לסייע לי ולהיות בצמידות אליי. גלעד סיים 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה וכיום כאיש בוגר עם משפחה וקריירה – הוא חבר קרוב ואנחנו בקשר רציף.

הסיפור של גלעד, משקף את התפיסה החינוכית של ורד, שמצד אחד לא מוותרת, יאמרו עליה התלמידים שהיא קשה, עקשנית, דורשת וחותרת להישגיות – אך מאידך גיסא, מאמינה בכל תלמידיה ותעשה ככל שיידרש על מנת לקדם אותם.

מקרה נוסף שאותו שיתפה ורד: בתחילת דרכה כמורה פנו אליה מספר תלמידים ששהו בפנימייה וביקשו תגבור נוסף ביום שבת לקראת מבחן הבגרות בספרות. ורד נענתה לבקשתם, ומאחר והיא שומרת שבת התארגנה מראש יחד עם משה בעלה, הכינה מטעמים אוכל ושתייה ובשבת בבוקר הם עשו את דרכם אל התלמידים במשך 40 דקות: משה על כיסא הגלגלים וורד ברגל – מביתה בגן יבנה לכפר הנוער כנות. כאשר הגיעו אל היעד, ורד לימדה את התלמידים לקראת המבחן. "לא היה לי ספק לרגע שאני מגיעה ומסייעת לתלמידים. הם ביקשו עזרה ואני הרגשתי חובה לעמוד לרשותם. בעלי תמך בי לכל אורך הדרך והיה מלא בגאווה על הדרך שעברתי ואני מוקירה אותו כל כך על כך. בזמן מגפת הקורונה יחד איתי אירח קבוצות של תלמידים ללמידה בביתנו בגן יבנה – החוויה הלימודית והחינוכית הזאת חרוטה בזיכרוני ואני בטוחה שגם בזיכרונם של התלמידים".

בתיכון עתיד פלמחים היא מיישמת הלכה למעשה את החזון החינוכי פורץ הדרך שלה ואת הניסיון רב השנים. בבית הספר נלמדות מספר מגמות: אוטוטרוניקה ומערכות רכב מתקדמות, חשמל בשיתוף חיל האוויר ועיצוב שיער ואיפור אומנותי, לוגיסטיקה ומערכות ממוחשבות, כל תלמיד שיש בו כישורים טכנולוגיים– ימצא את מקומו בתיכון הייחודי, שהינו בית חינוך ויפגוש צוות חינוכי מסור ואכפתי, הרואים את התלמיד ומשקיעים בו ממרצם ומאהבתם.

כדי שהתלמיד יביא לידי ביטוי את כישוריו החברתיים והלימודיים בית הספר צריך לפעול בשני  מישורים: פדגוגיה חדשנית, הישגיות והשקעה לצד חינוך חברתי הכולל התנדבויות בקהילה ונתינה לאחר.

"חינוך הינו תיקון עולם", הדגישה ורד, "אנו מחנכים מתוך אהבה, דאגה, אמונה אמיתית בתלמיד, קשר אישי והערכה רבה – זה אומר שאני מוודאת שהתלמיד יודע שאני יחד עם הצוות שלי כאן לצידו ובשבילו, אני שואלת לשלומו, בודקת מה קורה בחייו האישיים – מתוך דאגה אמיתית שהוא יצליח, לא כסיסמא אלא הלכה למעשה. זה לא אומר לרגע שאני מוותרת או שהכל מותר – להיפך. והתלמידים מעריכים זאת מאד".

תיכון עתיד פלמחים משרת אוכלוסיית תלמידים מאזור גיאוגרפי רחב מערים ויישובים מהמרכז, השפלה והדרום עם מערך הסעות ללא עלות. בבית הספר לומדים התלמידים לימודים עיוניים לצד לימודי מקצוע – כך שכל תלמיד ותלמידה יכולים לצאת עם בגרות טכנולוגית או מלאה וגם עם תעודת גמר מקצועית ממשלתית המאפשרת להם לפתח קריירה עתידית בצבא ובאזרחות. ורד מאמינה בהעצמת הילדים באמצעות קורסים, פרויקטים ותכניות פדגוגיות חדשניות – בבית הספר מתקיימת תכנית תכל'ס המאפשרת לתלמידים לקבל מנטורינג מהמפקדים העתידיים שלהם בצבא כבר במהלך התיכון. ורד יזמה קשר עם חיל האוויר שמארח את בית הספר בבסיסו, כך שכל תלמיד החל מכיתה י"א מועסק באחד מהיחידות שלו – מפקדי וחיילי הבסיס למעשה אימצו את בית הספר אל חיקם ומעניקים לתלמידים כישורים ומיומנויות הכרחיים למאה ה-21 באמצעות עבודה מעשית במחלקות השונות בבסיס.

"לנהל מבחינתי זו הגשמת חלום, סיימתי בהצלחה קורס אבני ראשה מטעם משרד החינוך ומיד נגשתי למכרזי ניהול", אומרת ורד.

היא עברה הכשרה ופיתוח מקצועי במסגרת תכנית "אבני ראשה", תוכנית יוקרתית ומקיפה שנועדה להכשיר מנהיגים ומנהלים בתחום החינוך תוך מתן מענה לשינויים שחלו בעולם ביחס לדרכי הלמידה. התכנית הינה חלק משינוי מערכתי שמוביל משרד החינוך בשנים האחרונות להגברת הגמישות והאוטונומיה של המנהלים.

הבחירה לנהל בית ספר יחסית קטן השייך למשרד העבודה היתה מתוך בחירה ומטרה מאוד ברורה: "ידעתי שלנהל יש מחיר של ריחוק מהתלמידים. ניהול אינו דומה לחינוך כיתה, ידעתי שהמרחק יהיה קשה עבורי ולכן בחרתי בית ספר קטן שיכולת ההשפעה שלי בו תהיה גדולה".

ורד מוסיפה: "בית הספר שלי בפיקוח משרד העבודה ואחד הדברים הנפלאים שלא מתרחשים במשרד החינוך הינו רפורמת "החינוך היוצר". החינוך היוצר הינו רפורמה מעוררת השראה ותקווה, המיועדת לחינוך המקצועי בישראל. בבסיס הרפורמה עומדת תפיסה דואלית הומניסטית המאמינה בלמידה מתוך תעסוקה, תוך התייחסות לפרט לחוזקותיו ובחירותיו. לפי רפורמה זו יש לי אפשרות לגרום לתלמידי בית הספר ללמוד מתוך התנסות ולתרגל מיומנויות שישרתו אותם בעתיד. בבית הספר שלי, עתיד פלמחים יש מגוון קורסים להעשרה וכל תלמיד בכל שכבת גיל בוחר קורס שמעניין אותו, לומד ומקבל תעודה. בשבוע שעבר 15 בנות סיימו קורס ציפורניים ולק ג'ל, השבוע התחלנו קורס מולטימדיה לשמונה תלמידים. לאחר מכן יתחיל קורס תספורות גברים, בינה מלאכותית, גישור ועוד ועוד…".

התלמידים הלומדים בבית הספר רואים בורד כאימא. מצד אחד ורד נמצאת בשבילם ונלחמת להצלחתם ומצד שני לא תוותר להם ותציב גבולות. לא קיימת אפשרות שמגיעים לבית הספר בשביל לבהות במזגן – הלמידה היא חלק מהותי מבית החינוך לצד כאמור, למידה חווייתית מעצימה בסדנאות בקמפוס מושקע ובסדנאות חדשניות ומאובזרות.

ד"ר ורד – מנהלת בלי בגרות

אין ספק, סיפורה מעורר ההשראה של ורד, המקום בו היא נמצאת והערכים שהיא מנחילה לילדים, שזורים האחד בשני – היא גאה לגדל דור של תלמידים עם עתיד מצליח שייתרמו לחברה הן בצבא והן בחיים האזרחיים.

כפי שהציבה לעצמה יעדים בחייה הפרטיים – כך היא מציבה לתלמידיה יעדים יום יום ובכל יום מחדש. בבית הספר היא דואגת לתלמידים לכל צורכם החל מהסעות, ארוחות ביום, סביבה חינוכית מטיבה, עתיד ובעיקר המון אהבה ודאגה כנה לעתידם.

הכל אפשרי אם רק רוצים בכך, לא משנה מי אתם ומהיכן אתם, מהם האתגרים איתם אתם מתמודדים – הכל אפשרי, לא התוצאה חשובה, אלא הדרך. וורד מוכיחה זאת בפועלה כמנהלת וסיפור חייה הוא השראה לכך.

ורד מסכמת: "למרות שסיימתי תיכון בלי בגרות, נלחמתי כנגד כל הסיכויים עד לקבלת הדוקטורט, יש לי אהבה ואמונה גדולה לילדים. אני מנחילה להם חינוך לאהבת הארץ והאדם, מתן כבוד לאחר, תמיכה איש ברעהו, קבלת האחר, מצוינות אישית ומחויבות לחברה בישראל תוך פיתוח אישי, חברתי ומקצועי. יחד עם צוות המורים של עתיד פלמחים בנינו מסגרת משפחתית וקהילתית וחינוך ביחס אישי לכל תלמיד. אנו שמים דגש על התייחסות למגמות המקצוע ומקצועות הליבה כבסיס ופלטפורמה לפיתוח מיומנויות וכישורים בהיבט המקצועי, האישי והרגשי המאפשרות אופק תעסוקתי ולימודי המותאם לעולם המתפתח והמתחדש עם צוות מורים מנצח, אוהב ומחבק. התלמידים משולבים בעבודה לצד לימודים, כל אחד במגמת הלימוד שלו ובכך מעשירים את עצמם בקורסים מקצועיים תוך שהם ממשיכים לתרגל ולפתח את המיומנויות והכישורים הנדרשים למאה ה-21".

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חינוך ואקדמיה  לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות ראשון לציון בווטסאפ לחצו כאן

◼️  לקבוצת חדשות נס ציונה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות אשדוד בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות גן יבנה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות יבנה והסביבה בווטסאפ לחצו כאן

◼️ פורום חדשות אונליין מהערים: חולון, בת ים, ראשון לציון, אזור, באר יעקב, רחובות, נס ציונה, תל אביב ועוד… לחצו כאן

צילום: פרטי

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן