יומן מלחמה: קהילת ומלון עין גדי מארחים מפונים

כשמלון וקיבוץ משולבים יחד – אז השלם גדול מסך חלקיו. הקיבוץ והמלון מארחים את תושבי קיבוץ חולית, חלק מאנשי קיבוץ בארי וקבוצה משדרות. מהשבוע הראשון של אוקטובר ועד לימים אלו.

בצהריי ה-7 לאוקטובר היה ברור לנהגת קיבוץ עין גדי והנהלת מלון עין גדי כחלק מההנהגה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. המלון והקיבוץ היו גם בסבבי לחלימה קודמים בדרום ובצפון מקום מפלט ותושבה לישובים קו העימות בדרום ובצפון- אבל האירועים הנוראיים והזוועות והישובים שנשרפו, כל אלו יצרו מצב שבו ההבנה שמודבר באירוע שנדרשות לו תושבות אחרות ומענין מגוונים ממה שהורגל לתת הקיבוץ במקום הנמוך בעולם

ההתארגנות מלכתחילה יצרה התייחסות שהמלון על מתקניו הוא חלק ממענה נרחב קהילתי לקהילות שמצאו מקום בית ומענה בימים אלו. הקיבוץ והמלון מארחים מאז את תושבי קיבוץ חולית, חלק מאנשי קיבוץ בארי וקבוצה משדרות. מהשבוע הראשון של אוקטובר ועד לימים אלו.

מלון עין גדי שוכן בנקודת החיבור המופלאה של הים למדבר. מצדו האחד ים המלח באלף גוונים של כחול ומצדו השני מדבר יהודה. בין שניהם שוכנת שמורת הטבע עין גדי, פנינה ירוקה, שופעת מים ומלאת חיות בר. חדרי המלון ממשיכים את חווית הטבע והשלווה שסביבכם. הם בנויים כולם במפלס אחד או שניים, עטופים בגינות מטופחות ומדשאות רחבות ידיים. תפאורה שליווה זו היוותה את נקודת הפתיחה להתארגנות מהיום הראשון ועד שיידרש

לובי המלון בשבוע הראשון היה כמקום כינוס ומתן מענה רגשי שבשבועיים הראשונים היו אלו אנשי מקצוע מקרב אנשי היקובץ ובסיוע אנשי מקצוע שהמועצה האזורית תמר גייסה. רק לאחר מכן החלו הדברים להתארגן דרך המועצה האזורית אשכול ועיריית שדרות.

רובם המכריע של אנשי העוטף הגיעו חסרי כל. ללא משקפיים, ללא נעליים, ללא בגדים, ללא כסף או כרטיסי אשראי, ללא טלפון נייד וכו׳ . כיוון שלקח זמן רב עד שגופים ממשלתיים הופיע לתמוך במפונים, כל אנשי קיבוץ עין גדי נרתמו מיד והחלו לגייס תרומות, לאט לאט הפך הישוב כולו ומלון עין גדי בתוכו לבית חלופי עבור המפונים המספק את הצרכים הבסיסים ביותר הנדרשים בעת הזו: מחסה, מזון, ביגוד, הנעלה, תרופות, סניטריה, תרבות ועוד ועוד.

בתוך יממה התארגן עם ישראל עם אלפי תרומות מכל קצוות הקשת, קשת התורמים, קשת התרומות וקשת המתנדבים. לפתע פתאום בתוך כל העננה השחורה החלו להידלק אורות קטנים, אורות של תקווה. מאות מאנשי עין גדי פתחו את הבית, הלב, הכיס, הקלנועית, הצימר, המשרד וכו׳, בעזרת המועצה האזורית תמר ומאות מתנדבים מכל רחבי הארץ, הקמנו יש מאין, מוצר מחומר, קהילה מאנשים.

אבל המורכבות והייחוד של מלון עין גדי (מלבד מיקום עוצר נשימה) היא היותו חלק מקהילה שהפכה את הנתינה והליווי למפונים לחלק מחיי היומיום שלה, ולצד זאת קהילה המלווה ומסייעת ככל יכולתה בבניית הקהילות שמצאו בית במלון עין גדי.

שחף חומרי יו"ר מלון עין גדי מדגיש: "מכיוון שמדובר במלון שהוא חלק משטח הקיבוץ היה ברור לנו שנדרשות לעשות התאמות ושהפונקציות של המלון משולבות שהתארגנויות מסייעות של הישוב וחבריו. נדרשו התאמות שביצענו תוך כדי תנועה וממשיכים להתאים תוך שמירה על כך שהמתקנים הם מלונאיים אבל הדרישות כרגע הן של חיי יומיום"

ניתן לראות דוגמאות רבות בשטחי המלון מועדון הילדים הוסב לסטודיו בטוח הנותן זמן לתרפיה באומנות לכל גיל ומתופעל ע" אנשי מקצוע מתנדבים, הופעות פעילויות וטיולים שהמלון נותן כבדרך קבע הפכו להיות חלק מבניית סדר יום עוטף ומחבק למפונים , לצד שורה של פעילויות המשותפות לקהילת עין גדי ולקהילות בארי חולית ושדרות בדשא המרכז במלון לבין שני עצי הבאובב – שאחת מהן היא קבלת שבת משותפת פעילויות משולבות לבני הנוער ועוד

גם סיפורו של ספא סינרגיה- אחת מהפנינים של מלון עין גדי ממחיש את המהפך שחל בעולם המלונאי בתקופה מאתגרת ומורכבות זו . ספא סינרגיה הוא מבנה גדול ויפיפה שמשקיף על ים המלח ועל שמורת טבע עין גדי. תמצאו פה בריכה של מי המלח, בריכת מים מתוקים, חמאם תורכי, סאונה יבשה, פינת כיבוד חופשי והדובדבן שבקצפת – 12 חדרי טיפולים ובהם מגוון רחב של טיפולים ייחודיים. כל אלו הפכו למקום מנחם ומטפל עבור המפונים . אל רק של מלון עין גדי אלא גם מרחבי חבל ים המלח.  הספא נותן מענה רגשי וטיפולי ממסג'ים מניקור ופדיקור ועד מקום בו מלוות לידה מדריכה את הנשים המצפות לילד. ההבנה שחלק חשוב ומהותי בלצלוח ימים אלו נעוץ בדברים הקטנים שמפנקים ומטפחים.

דורינה טיגלניק מנכ"לית המלון מציינת את התגייסותו של צוות המלון אל מול האתגר והצורך לבנות מערך אחר של תפעול ושמירת המלון תוך כדי מענה אנושי ומסייע לאורחים שהפכו להיות תושבים זמניים של המלון. למידה ושיפור מדי יום בשמירה על האיזון העדין הזה שבין לנהל מלון לבין במקום אירוח בעת מלחמה

עם פתיחתם של מתחמי החינוך באזור מלונות ים המלח עלה גם הצורך לתת מענה לילדי הגנים של שדרות שגרים במלון – וגם לזה נמצא פתרון. בשבוע השישי למלחמה באחת הנקודות היפות ביותר של מלון עין גדי. ליד עץ הפיקוס הבנגלי מעל נחל ערוגות ובצל הר ישי הבוקר החל לפעול במלון גן ילדים עבור ילדי שדרות.

מיה דביר מזכירת הקיבוץ מוסיפה: "אנחנו מקווים שהילדים ימצאו פה שגרה ברוכה, ויהנו מפעילות חינוכית עשירה ומעשירה. ולהורים יינתן זמן קצת לעצמם ולפרנסתם. תודה ענקית לכל מי שעזר לזה לקרות: אחים לנשק – החמ"ל האזרחי, קיבוץ עין גדי, עיריית שדרות, דרור בתי חינוך, מועצה אזורית תמר".

עוד מוסיפה דביר: "מהרגע הראשון נדרשנו לתת מענים לצרכים שהשילוב של מלון שהוא חלק מקיבוץ וקיבוץ שהמלון בתוכו- סייעו והקלו על הצורך לתת מענה מהיר. מהצורך בלתת 3 ארוחות שלשם כך הקיבוץ פתח את חדר האוכל הקיבוצי לאורחות צהריים  שבעה ימים בשבוע לכלל המפונים, ועד המיני מרקט המקומי שבבת אחת נדרש לתת שירות לאוכלוסייה שהכפילה את עצמה בתוך כמה ימים מ כ-650 איש ל-200 איש"

 

צילום: מירב איילון

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן