הרב אפרים זלמנוביץ: חדשות בהלכה: הממשלה קובעת ולא הרבנים

נישא תפילה לשוב השבויים מהרה לחיק משפחותיהם כדבר הנביא ישעיהו “וּפְדוּיֵ֨י ה’ יְשֻׁב֗וּן וּבָ֤אוּ צִיּוֹן֙ בְּרִנָּ֔ה וְשִׂמְחַ֥ת עוֹלָ֖ם עַל־רֹאשָׁ֑ם” (ל”ה י’)
תמונה-אפרים

בדין החטופים פורסמו שני פסקי הלכה. האחד קבע שאל לה לממשלה לחתום על העסקה  לשחרור החטופים משום שזו כניעה לחמאס וסכנה עתידית לחיי האזרחים. האחר קבע שחובה לשחרר את החטופים מיד ועכשיו בכל מחיר שהרי זו הצלת נפשות מיידית ופיקוח נפש הדוחה את כל המצוות שבתורה. הרבנים פוסקים על פי הכתוב בתורה. הממשלה מחליטה ע”פ המציאות העומדת בפניה.

אין ויכוח שמצוות פדיון שבויים היא מצווה גדולה אלא שהשאלה האם במקרה דנן המחיר לשחרורם הוא יותר מכדי דמיהן או לא. כידוע הראי”ה קוק (משפטי כהן קמ”ד) פסק שלממשלה הנבחרת יש סמכויות מלך ישראל להנהיג את העם.

משמע, שעל פי דיני מלך הסמכות נתונה לממשלה איך ומתי וכיצד ניתן לשחרר את החטופים. הרבנים רשאים ואף חייבים להביע את דעתם שהיא דעת תורה אבל על הממשלה לאגור את כל הנתונים מבית ומחוץ כולל חוות דעת הלכתית  ולקבל החלטה על פי שיקול דעתה ובעזרת ה’ ישובו הפדויים אל ביתם מהרה.

בעל ספר החינוך  מבאר בדיני המלוכה (מצווה ע”א) “משורשי המצוה, לפי שאי אפשר לישוב בני אדם מבלי שיעשו אחד מביניהם ראש על האחרים לעשות מצוותו ולקיים גזרותיו, מפני שדעות בני אדם חלוקין זה מזה ולא יסכימו כולם לעולם לדעה אחת לעשות דבר מכל הדברים, ומתוך כך יצא מביניהם הביטול והאסיפה בפעולות, ועל כן צריכין לקבל דעת אחד מהם אם טוב ואם רע למען יצליחו ויעסקו בעסקו של עולם, פעם ימצא בעצתו וחפצו תועלת רבה ופעם ההיפך, וכל זה טוב מן המחלקת שגורם בטול גמור”.

דעת המנהיג הנבחר היא הקובעת ולכן אנחנו מתפללים לה’ תפילה לשלום המדינה “שלח אורך ואמיתך לראשיה שריה ויועציה, ותקנם בעצה טובה מלפניך, חזק את ידי מגיני ארץ קדשנו, והנחילם אלוהינו ישועה ועטרת ניצחון תעטרם ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה”.

מסופר על המהר”ם מרוטנברג (1220-1293) מגדולי רבני אשכנז שנאסר  בשנת ה’מ”ו – 1286 ביד רודולף הראשון לבית הבסבורג, קיסר גרמניה, והניחו במבצר אנזיסהיים. הקיסר דרש מהקהילה היהודית סכום עתק כדי לשחרר את מנהיג היהודים שעבר בכלא סבל וייסורים. המהר”ם שהיה הסמכות ההלכתית הגבוהה ליהדות אשכנז סירב להשתחרר אחרי שפסק כדעת המשנה (גיטין פ”ד) “אין פודין את השבויים יתר מכדי דמיהן מפני תיקון העולם”. רק אחרי מותו פדה את גופתו הגביר אלכסנדר בן שלמה ווימפן מפפד”ם וקבר אותו בוורמייזא.

נישא תפילה לשוב השבויים מהרה לחיק משפחותיהם כדבר הנביא ישעיהו “וּפְדוּיֵ֨י ה’ יְשֻׁב֗וּן וּבָ֤אוּ צִיּוֹן֙ בְּרִנָּ֔ה וְשִׂמְחַ֥ת עוֹלָ֖ם עַל־רֹאשָׁ֑ם” (ל”ה י’). כשם שה’ פדה את ישראל ממצרים כן יפדם מהשבי בעזה (עפ”י המלבי”ים). כח הנשמה בראש. כל עוד נשמה בקרבם יבואו לציון ברינה ושמחה (אבן עזרא). בקוממיות, בראש גאה הנישא בשמחה (רד”ק) “וְנָ֖סוּ יָג֥וֹן וַאֲנָחָֽה” מהחטופים ומאזרחי ישראל. אכי”ר

 

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – דת ומסורת לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: הרב זלמנוביץ

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן