אילת: משמרים את מגדל הקירור

לאחר שהוכרז לאחרונה מגדל הפיקוח הראשון של שדה התעופה הישן כאתר היסטורי לשימור, הצטרף אליו גם מגדל הקירור, שפעל בבית החרושת לקרח באמצעותו התמודדו ראשוני התושבים וגם המטיילים עם מזג האוויר החם של אילת.

העיר אילת שמתחדשת כל העת, פועלת לשמר את ההיסטוריה שלה וגם את המורשת. לאחר שהוכרז לאחרונה מגדל הפיקוח הראשון של שדה התעופה הישן כאתר היסטורי לשימור, הצטרף אליו גם מגדל הקירור, שפעל בבית החרושת לקרח באמצעותו התמודדו ראשוני התושבים וגם המטיילים עם מזג האוויר החם של אילת.

 מגדל הקירור הוא מבנה טכני, שפעל כחלק ממערכת הקירור של בית החרושת לקרח, שנבנה בשנת 1956 בשכונת המאפיה, השכונה הראשונה באילת, היא שכונת יעלים כחלק מהתמודדות עם האקלים החם והיבש באילת, בימים שטרם השתמשו במקררים חשמליים. מגדל הקירור שבנוי כארובה ומתנשא לגובה שישה מטרים, שימש לקירור מתקני ייצור הקרח במפעל על ידי קירור המים שזרמו מבית החרושת אל ראש המגדל, נאגרו בבריכה בתחתית המגדל ומשם הוזרמו חזרה לבית החרושת כדי לקרר את גז האמוניה ששימש לייצור הקרח.

שמוליק תגר – אוצר מוזיאון “אילת עירי” ומי שאמון על שימור האתרים באילת ציין, שבית החרושת סיפק קרח בבלוקים לתושבי אילת והסביבה, לבסיסי צה”ל ולראשוני המטיילים בעיר והוא היה מהמפעלים הראשונים שהוקמו בעיר בראשית ימיה. עוד ציין שמוליק, כי לאחר קום המדינה החלו לקום בתי חרושת לקרח בכל הארץ על מנת לספק את ביקוש הציבור ואת הצריכה הגדלה של שימור המזון בבתים. עד שנות ה-70 היה בית החרושת באחזקת סולל בונה ובשנת 1975 עבר לידיים פרטיות. בשנת 2008 בטרם החלה הבנייה של בנייני המגורים החדישים שנבנו בשכונה ששינתה את פניה, החליטה ועדת השימור העירונית בעירייה על שימור המגדל. עם תחילת הפיתוח בשכונה על ידי העירייה באמצעות החברה הכלכלית לאילת, הועבר המגדל ממקומו בשיתוף ובתיאום היזם יניב לביא מחברת “לוזון את לביא בע”מ”, שבונה בשכונה ושוחזר בקפדנות על ידי מומחי שימור. לאחר מכן הוצב כאתר שימוש היסטורי בפינת הרחובות אלמוגים וחטיבת גולני.

את אתר השימור, אחד מ – 12 אתרי שימור בעיר, חנך השבוע (ב’) ראש העירייה – אלי לנקרי יחד עם שמוליק תגר – מזכיר ועדת השימור העירונית ואוצר מוזיאון “אילת עירי”. ראש העירייה שעלה עם משפחתו ממרוקו היישר לאילת כשהיה בן 8 התרפק על הזיכרונות בשכונה בה גדל וסיפר איך בעצמו היה מגיע לקנות את הקרח בבית החרושת וסיפר על החשיבות הגדולה שהיה לקרח בימים ההם.

מגדל הקירור יהיה חלק מסיור “מסלול הראשונים” המתוכנן בעיר והכולל כ – 30 אתרים היסטוריים מתקופת הקמתה של אילת. ביניהן: תחנת השאיבה הראשונה, האסדות בנמל, השקם הישן, אתר אום רשרש, המוזיאון ההיסטורי “אילת עירי”, טיילת לואיס, מגדל הפיקוח, מרכז רכטר, בית התרבות פיליפ מוריי, בתי ספר ראשונים, המרפאה הראשונה, דרך החוגגים דארב אלחאג’ בוואדי השחמון, ועוד.

 

◼️ לחדשות אילת לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום: יוד צילומים

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן