אילת: משמרים את מגדל הפיקוח של שדה התעופה הישן

מגדל הפיקוח הישן באילת הפך לאתר שימור היסטורי בפינת שדרות התמרים, שם הוא ניצב מאז שנות ה–50 כשנחנך לראשונה, ונותר סגור מאז נבנה מגדל פיקוח חדש בשדה התעופה בשנות ה-60 מגדל הפיקוח המשומר מאובזר בכלים ומכשירים ששימשו אז את פקחי הטיסה וגם בובת ראווה בדמות פקח טיסה. מוזמנים לבקר

את אתר השימור, אחד מ-11 אתרי שימור בעיר, חנך בשבוע שעבר ראש העירייה – אלי לנקרי יחד עם שמוליק תגר – מזכיר ועדת השימור העירונית ואוצר מוזיאון “אילת עירי”.

ראש העירייה ברך על סיום עבודות השימור במקום ואמר, כי הוא מקווה שאתר זה יצטרף במהרה לשאר האתרים הנמצאים כרגע בעבודת השימור, ביניהם מגדל המים של בית החרושת לקרח בשכונת האלמוגים, משאבות מקורות, האמפיתיאטרון העירוני ועוד.

שמוליק תגר סיפר בהתרגשות את ההיסטוריה של המקום ושל מגדל הפיקוח וציין ששדה התעופה באילת הוקם על ידי חיל האוויר וחיל הנדסה בתחילת שנת 1949 מיד לאחר “מבצע עובדה” והחל לפעול בשנת 1950 עם מסלול המראה באורך של 1,000 מטרים שהורחב בהמשך ל–1,500 מטרים.

התעופה אז התקיימה בציר לוד – אילת וזה היה למעשה קו טיסה פנימי הראשון בארץ, שהופעל על ידי חברת “אילתה” ואחרי כן על ידי חברת “ארקיע”. בתחילה התנהל מגדל הפיקוח מתוך צריף קטן ובשנת 1953 נבנה מגדל שני בעל גג בטון מקומר הנמצא ממערב לשדה התעופה, בנקודה שהוא ניצב כיום כאתר שימור.

“בתקופה ההיא לא היה עדיין טרמינל וכאשר רצו להודיע לנוסעים להיכנס לשדה היו מפעילים סירנה במגדל” מספר שמוליק וציין שרק בשנת 1964 נבנה מגדל פיקוח חדש עם טרמינל נוסעים בתוך שטח שדה התעופה והוא פעל שם עד לסגירתו בשנת 2019 והעתקת הפעילות לנמל התעופה הבינלאומי רמון. מאז נותר מגדל הפיקוח הישן סגור.

עם העתקת שדה התעופה צפונית לאילת וכחלק משימור ההיסטוריה של אילת הוחלט על ידי ועדת השימור העירונית לשמר את המגדל עצמו שניצב כאמור במקום המקורי בו נבנה, בפינת שדרות התמרים, סמוך לקניון שבעת הכוכבים.

כחלק מעבודות השימור, אובזר המגדל במכשירי קשר, משדרים, מיקרופונים, מודדי טמפרטורות, מדי רוח ואחרים, שנאספו משך שנה וחצי וזאת כדי להציג את המגדל ותוכנו בצורתו המקורית ביותר.

עוד הוחלט, כי הגישה למגדל תהיה באמצעות מדרגות וחזית זכוכית שתאפשר מבט אל פקח התעופה, שמדומה על ידי בובת ראווה כולל הסבר על גבי שלט וגם הסבר קולי על ההיסטוריה של האתר ושל האזור.

מגדל הפיקוח יהיה חלק מסיור “מסלול הראשונים” המתוכנן בעיר והכולל כ-30 אתרים היסטוריים מתקופת הקמתה של אילת. ביניהן: תחנת השאיבה הראשונה, האסדות בנמל, השקם הישן, אתר אום רשרש, המוזיאון ההיסטורי “אילת עירי”, טיילת לואיס, מגדל הפיקוח, מרכז רכטר, בית התרבות פיליפ מוריי, בתי ספר ראשונים, המרפאה הראשונה, דרך החוגגים דארב אלחאג’ בוואדי השחמון ועוד.

 

◼️ לקבוצת חדשות אילת בווטסאפ לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – תיירות לחצו כאן

◼️ לקבוצת חדשות בווטסאפ – חדשות מהארץ ומהעולם לחצו כאן

■ לקבוצת חדשות בווטסאפ – מלחמה בישראל חרבות ברזל לחצו כאן

◼️ לרשימת קבוצות הווטסאפ השוות שכדאי לכם להצטרף אליהן – לחצו כאן

צילום:  יוד צילומים | פריץ כהן | מירלין ירון |

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן